نگاه خاص دولت بر اشتغال ایثارگران

تهران - ایرنا - بنیادشهید و امور ایثارگران به عنوان یک نهادی اجتماعی به حدود سه میلیون نفر از خانواده های شهدا، جانبازان، ایثارگران و آزادگان خدمات ارائه می دهد، از ایجاد فرصت های شغلی تا رسیدگی به درمان ایثارگران از وظایف اصلی این نهاد به شمار می رود اما مهمترین موضوعی که در دولت تدبیر و امید بنیادشهید به آن اهمیت می دهد، توجه خاص به مساله اشتغال آنان است.

بنیادشهید به همین منظور دو مساله مهم اشتغال و درمان را در دولت یازدهم و دوازدهم به عنوان اولویت های اصلی خود پیش برده است  تا از این طریق رضایت نسبی از ایثارگران و خانواده های آنها کسب کند که براساس نظرسنجی انجام شده از سوی این نهاد، بیش از۸۰ درصد خانواده های شهدا و ایثارگران از این خدمات رضایت دارند. البته نمی توان گفت که این افراد رضایت کامل دارند چون پس از ارائه خدمات همیشه یکسری افراد ناراضی و گروهی دیگر رضایت دارند اما در مجموع بنیادشهید تمام تلاش خود  را برای کسب رضایت و خشنودی این خانواده ها به کارگرفته است چرا که همیشه مسئولان این نهاد اذعان دارند که ایثارگران دین بزرگی به گردن همه ما دارند.

حال با وجود همه این مسائل بسیاری از  خانواده های شهدا و ایثارگران هیچ انتظاری از بنیادشهید و امور ایثارگران ندارند حتی برخی از خانواده هایی که چند شهید تقدیم انقلاب کرده اند، این مساله را بیان می کنند که من فرزندانم را برای آسایش و امنیت مردم تقدیم کرده ام نه اینکه بخواهم بخاطر شهید شدن فرزندانم انتظار و یا خواسته ای از این نهاد داشته باشم اما بنیادشهید به عنوان یکی از وظایف اصلی خود، برای رسیدگی به وضعیت خانواده های شهدا و ایثارگران همه همت خود را به کار گرفته است تا گوشه ای از این جانفشانی و فداکاری های این خانواده ها را جبران کند.

 پرداخت سه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از مطالبات خانواده های شهدا و ایثارگران

بر اساس اقداماتی که بنیاد شهید در دولت یازدهم و دوازدهم انجام داد، سه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از مطالبات خانواده های شهدا و جانبازان که از سال های قبل باقی مانده بود، به آنان پرداخت کرد. این مطالبات خانواده های شهدا و ایثارگران از سال ۸۶ به بعد باقی مانده بود که تا سال ۱۳۹۴ این مطالبات به خانواده های آنان پرداخت شد.

پرداخت مطالبات خانواده های شهدا و ایثارگران از دغدغه های مهم این خانواده ها بود که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید گام های  اساسی برای پرداخت آن انجام شد که در نهایت با اقدامات بنیادشهید و تلاش دولتمردان این طلب آنان پرداخت شد تا لبخند رضایت بر لبان ایثارگران و خانواده های آنان نشانده شود.

 ایجاد ۱۰۰ هزار فرصت شغلی

از آنجا که براساس آمار و اطلاعات موجود حدود ٩٠ هزار نفر از فرزندان خانواده های شهدا و ایثارگران بیکار هستند، بنیادشهید و امور ایثارگران یکی از اولویت های  خود را پس از روی کارآمدن مدیریت جدید در دولت یازدهم، مساله اشتغال فرزندان شاهد و ایثارگر قرار داد و با توجه به اینکه بنیادشهید نسبت به ایثارگران مدیون است برای ادای دین خود از هیچ کوششی دریغ نکرده است چون مسئولان بنیادشهید معتقدند که یکی از مشکلات جامعه هدف؛ مسأله اشتغال است.
از سال ٩٢ آمار بیکاری در بنیادشهید در میان خانواده های شهدا و ایثارگران بسیار زیاد بود به همین منظور تلاش های زیادی پس از آغاز فعالیت دولت یازدهم و حتی در دولت دوازدهم از سوی مسئولان بنیادشهید انجام شد که در این مدت نزدیک به ١٠٠ هزار نفر از فرزندان شاهد و ایثارگر جویای کار،‌ شاغل شدند.
اگرچه نرخ بیکاری در کشور ١٢ درصد است اما در بنیادشهید این رقم حدود چهار درصد است، اما با این وجود که ۹۰ هزار فرزند شاهد و ایثارگران جویای کار هستند اما یکی از مشکلات این است که اکثر آنها دوست دارند در دولت مشغول شوند اما به دلیل کوچک سازی دولت و سازوکارهای دولت این موضوع امکانپذیر نیست. با همه این مسائل اما هرساله در آزمون های استخدامی دستگاه های اجرایی سهمیه ۲۵ درصدی به اشتغال ایثارگران هم اختصاص داده می شود یعنی بخشی از فرزندان خانواده های  شهدا و ایثارگران از این طریق مشغول به کار می شوند و برخی دیگر نیز با اجرایطرح های خوداشتغالی و اعطای تسهیلات مشغنل به کار می شوند.

با این اقدامات تعداد قابل توجهی از ایثارگران از بیکاری نجات پیدا کرده اند اما چون جامعه هدف بنیاد شهید بزرگ است با وجود این میزان شغل ایجاد شده، همچنان ۹۰ هزار بیکار در میان جامعه ایثارگری وجود دارد.  از سهمیه ای که دولت در آزمون های استخدامی برای ایثارگران در نظر گرفته استفاده می شود، ضمن اینکه صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران نیز تشکیل شده که هرساله یک هزار میلیارد تومان تسهیلات برای  ایثارگران دارد.

آمارها نشان می دهد که میزان بیکاری جامعه ایثارگران یک سوم نرخ بیکاری کشور است؛ اگرچه اقدامات زیادی برای ایثارگران و فرزندان شهدا و جانبازان انجام شده است اما با این حال آمار بیکاران در جامعه ایثارگری هم بالا است. در سال ۹۷ نیز برای حل مساله اشتغال ایثارگران ۲۴ هزار و ۹۴۲ شغل برای ایثارگران ایجاد شد، ۱۴ هزار و ۷۱ نفر از ایثارگران  در دستگاه‌ های دولتی و خصوصی استخدام شدند و ۱۰ هزار و ۸۷۱ نفر نیز از طریق طرح ‌های خوداشتغالی مشغول به کار شدند. حدود ۷۵۰ میلیارد تومان از تسهیلات پیش‌بینی شده صندوق اشتغال و کارآفرینی مربوط به طرح‌های کشاورزی و روستایی نیز به ایثارگران اعطا شد.

توجه خاص به مساله درمان ایثارگران

توجه به حوزه درمان از دیگر اقدامات بنیادشهید و امور ایثارگران است و اکنون در بیمارستان های وابسته به بنیادشهید همچون بیمارستان ساسان و خاتم الانبیا و دیگر مراکز درمانی خانواده های شهدا و ایثارگران می  توانند بدون پرداخت وجه همه خدمات خود را رایگان دریافت کنند که به همین منظور با همکاری های بیمه ها بخش عمده ای از این خدمات به صورت ویژه به ایثارگران ارائه می شود اما امسال به دلیل کسری بودجه حدود پنج هزار میلیارد تومانی بنیادشهید، تا حدودی ایثارگران از نحوه رسیدگی به خدمات درمانی خود رضایت کامل ندارند که با همکاری دولتمردان این مشکل هم در حال حل شدن است.

با توجه به اینکه بنیادشهید حدود ۲ هزار میلیارد تومان به بیمه بدهکار است اکنون دولت تصمیم گرفته است در مرحله اول بخشی از این بدهی را به بنیادشهید پرداخت کند  تا ایثارگران و خانواده های شهدا برای دریافت خدمات درمانی خود نیز با مشکل مواجه نشوند.

پرداخت تسهیلات به سیل زدگان

یکی از اقداماتی که  دولت دوازدهم برای رضایت خانواده های شهدا و ایثارگران انجام داد توجه خاص به ایثارگران در مناطق سیل زده بود چرا که در فروردین سال ۹۸ تعدادی از استان های کشور درگیر سیل شدند و واحدهای مسکونی تعدادی از ایثارگران دچار خسارت های جزیی و کلی شد به همین منظور بنیادشهید پرداخت تسهیلات به این خانواده ها را پس از ارزیابی های کارشناسی انجام داد.

متاسفانه به دلیل سیل های اخیر در استان های لرستان، گلستان، مازندران، خوزستان و ایلام خسارت های فراوانی به واحدهای مسکونی وارد شده که برخی از این واحدها ۱۰۰ درصد تخریب شده، برخی روستاها به طور کامل زیر آب رفته است و ۷۰ نفر در جریان سیل جان خود را از دست دادند. بر اساس پیش بینی های انجام شده ممکن است بیش از دو هزار یا ۲ هزار و ۵۰۰ خانوار متاثر از سیل شده باشند که برآورد خسارت ریالی آن ۶۵ میلیارد تومان می تواند باشد. بیش از هزار میلیارد ریال وام به ایثارگران در هفت استان سیل‌زده پرداخت شد.

 همچنین صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال به ایثاگران خسارت دیده در مناطق سیل زده استان های مختلف کشور پرداخت کرد.  این میزان تسهیلات از طریق بانک کشاورزی برای ایجاد اشتغال ایثارگران در مناطق سیل زده تخصیص داده شده است. به هر فرد جویای طرح های اشتغالزایی تا سقف ۵۰  میلیون تومان و با سود چهار درصد تسهیلات داده شد.

بنیادشهید و امور ایثارگران همچنین برای ارائه بهتر خدمات به ایثارگران و خانواده های آنان، برای الکترونیکی کردن پرونده های پزشکی ۳۰۰ هزار نفر از ایثارگران اقدام کرده است،‌ همچنین تمام شعب ارائه خدمات به ایثارگران الکترونیکی شده و تمام پرونده‌های آنان به صورت الکترونیکی ثبت می‌شود.

جمع آوری ۹ میلیون سند آثار شهدا

بنیادشهید مفتخر است که در حال حاضر بیش از ۲۶۰ هزار پرونده از آثار مکتوب شهدای دوران دفاع مقدس را جمع آوری کرده است. به همین منظور این آثار شهدای دوران دفاع مقدس مرمت شده است و در قالب ۹ میلیون سند الکترونیکی در آرشیو بنیادشهید نگهداری می شود که به عنوان یک خزانه ارزشمند  محسوب می شود.

همچنین با الکترونیکی شدن این اسناد تلاش می شود تا همه این آثار گرانبها و ارزشمند در اختیار مردم ایران قرار گیرد که البته اکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار آثار تولیدشده از شهدا در ۲۱ موزه نگهداری می شود و مردم می توانند به این آثار دسترسی داشته باشند و از این آثار و گنجینه ها بازدید کنند.

با توجه به اینکه بیش از ۱۰۰ هزار نفر از والدین شهدا هنوز در قید حیات هستند به همین دلیل بنیادشهید و امور ایثارگران نسبت به جمع آوری و ثبت خاطرات والدین از فرزندان شهید خود اقدام کرده است که در حال حاضر ۳۰ هزار خاطره از والدین شهدا ثبت و نگهداری شده است و قرار است این برنامه برای سال های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

انتشار نسخه الکترونیک فرهنگ اعلام شهدا

انتشار نسخه الکترونیک فرهنگ اعلام شهدای کشور مشتمل بر زندگینامه مستند ۲۱۹ هزار و ۲۹۷ نفر از شهدای ایرانی از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۹۲ در سامانه شاهد الکترونیک از دیگر اقدامات بنیادشهید به شمار می رود. این نسخه الکترونیک جامع کل استان‌ها، مشتمل بر متن کامل ۴۲ کتاب فرهنگ اعلام شهدای سراسر کشور در سامانه شاهد الکترونیک بارگذاری شده و هم‌اکنون در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.
انتشار مجموعه مجلدات فرهنگ اعلام شهدا، حاصل بیش از یک دهه تلاش و پژوهش بنیاد شهید و امور ایثارگران در ثبت‌احوال اجمالی شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بوده که به بار نشسته و در معرض مطالعه اندیشمندان و نگارندگان تاریخ قرار گرفته است. نسخه الکترونیک فرهنگ اعلام شهدای سراسر کشور در فضای مجازی،  مربوط به شهدایی است که از سال ۱۳۴۲ تا زمان انتشار مجموعه کتب فرهنگ اعلام به شهادت رسیده‌اند و در بنیاد شهید و امور ایثارگران پرونده دارند و این مجموعه برای نخستین بار در فضای مجازی منتشر می‌شود.

در دوران جنگ تحمیلی هشت ساله عراق علیه ایران، ۴۳ هزار و ۱۷۳ نفر آزاده شدند. مردم ایران در جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس و دیگر حوادث تروریستی، ۲۲۵ هزار و ۵۷۰ شهید را تقدیم انقلاب کرده اند. همچنین شمار کل جانبازان کشور به ۵۷۴ هزار و ۱۰۱ نفر می رسد. ۳۳۶ هزار و ۲۸۲ نفر (۵۹ درصد) جانبازان زیر ۲۵ درصد و ۲۳۷ هزار و ۸۱۹ نفر (۴۱ درصد) بیش از این میزان جانبازی دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha