۴ شهریور ۱۳۹۸، ۱۶:۲۶
کد خبر: 83452465
T T
۱ نفر

تحلیل جامعه شناختی (۱)

شوهر کشی پس از زن کشی

۴ شهریور ۱۳۹۸، ۱۶:۲۶
کد خبر: 83452465
لیلا خطیب زاده
شوهر کشی پس از زن کشی

تهران - ایرنا - «شوهر کشی»، اصطلاحی است که یک جامعه شناس از آن به عنوان پدیده ای مدرن یاد می کند که در دو دهه اخیر در کشور رخ داده است! این در حالی است که به گفته او، «زن کشی» چیزی جدید نیست و در همه ادوار بوده است.

شوهرکشی و زن کشی چیست؟ تعریف این دو واژه، پنهان نیست. شوهرکشی، یعنی زنی که شوهرش یا همان شریک زندگی اش را می کشد و زن کشی یعنی مردی که زنش را می کشد. پرسش این است  این زن و مرد که امروز قاتل به شمار می آیند، چه کسانی هستند؟ آیا قاتلی بالفطره اند؟ یا نه، انسانی مثل تمام انسان ها به شمار می آیند. شاید آنها، پدر یا مادر چند بچه هم باشند. شاید قبلا دختری یا پسری سر بزیر، باحیا و زمانی محبوب قلب و یکی یکدانه پدر و مادرشان بوده اند.

ما از زن  و مردی حرف می زنیم که عین همه ما مردم هستند اما شریک زندگی خود را کشته اند. اینان، روزی مثل ما، بچه بوده، بزرگ شده، درس خوانده و احتمالا سرکار رفته و ازدواج کرده اند. اما چه شد که یک دفعه قاتل همسرشان شدند؟ و یکی سر از زندان درآورد و دیگری روانه قبرستان شد. یعنی کار زن به کجا رسید که مردش را کشت؟ مرد هم همینطور. به چه علتی زنش را کشت؟

کار زن به کجا رسید که مردش را مثله کرد و از گوشت او برای مادرشوهر و پدرشوهرش، قورمه سبزی پخت و آنها را برای صرف ناهار دعوت کرد؟

می دانید! آدم با شنیدن چنین وقایعی در کشور یا در دنیا، یاد داستانی تاریخی می افتد. زمانی که  آستیاک به این خاطر که وزیرش (هارپاک)، کوروش (نوه آستیاک ) را نکشته بود، پسر هارپاک را کشت و از گوشت او به پدر (هارپاک) خوراند. منظور این است که وقایعی از این نوع، فقط در تاریخ نیست که هنوز هم گاهی رخ می دهد نه در ایران که در همه جای دنیا رخ می دهد و اینکه زنی که همسرش را اینگونه مثله کرد، احتمالا هنوز در زندان بسر می برد.

وقتی حس زن یا اصلا فرقی نمی کند حس مرد به شریک زندگی اش این باشد که تصمیم بگیرد تا او را از صحنه روزگار حذف کند، این زندگی به اصطلاح مشترک به چه دردی می خورد؟ چرا از هم جدا نمی شوند تا جامعه شاهد چنین جرم هایی نباشد؟ چرا در جامعه هم زن کشی داریم و هم شوهر کشی؟ ما داریم به کجا می رویم؟ علل و راه حل رفع آن چیست؟

حسن محدثی، جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد است. او سخت بودن طلاق به ویژه برای زن را یکی از علل ارتکاب قتل همسر می داند.محدثی - جامعه شناس - : موانع سر راه طلاق در کشور را برای مرد و زن به ویژه برای زن برداریم وگرنه یکی از آن دو، احتمالا روانه قبرستان می شود.
این جامعه شناس، تاکید دارد که موانع سر راه طلاق در کشور را برای مرد و زن به ویژه برای زن برداریم وگرنه یکی از آن دو، احتمالا روانه قبرستان می شود.

محدثی از خانواده بهنجار و آرمانی سخن نمی گوید از خانواده فعلی سخن می گوید که انواع تعارض ها را درون خود دارد. او معتقد است کسی که شوهرش را کشته است، قطعا مسیری را طی و در این مسیر به طلاق فکر کرده اما به دلایلی نتوانسته است طلاق بگیرد و چون در وضعیت غیر عادی بوده به حذف فیزیکی همسر فکر کرده است.

فقط طلاق و موانع سر راه آن نیست. مسایل و پیامدهای آن هم مهم است به گونه ای که برخی از پیامدهای طلاق ترس افراطی دارند. مرضیه ابراهیمی جامعه شناس و عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی است. او از ترس افراطی از طلاق می گوید و از مورد یک زن همسرکش روایت می کند که شوهرش را کشته بود فقط به این دلیل که فکر می کرد، هزینه کشتن شوهر کمتر از هزینه انگ( برچسب) طلاق روی پیشانی اش در آینده است!

همسر کشی علل دیگر هم دارد. اصلا بیاید زن کشی و شوهرکشی را تحلیل جامعه شناختی کنیم. خودمان نه، اما پای صحبت های کارشناسی دو جامعه شناسی بنشینیم که در مورد آن تحقیق کرده و در صدد تبیین آن بر آمده اند. مثل دکتر محدثی که یک کار تحقیقی کیفی روی ۵۶ زن همسرکش و دکتر ابراهیمی که او هم مدیریت علمی طرح پیمایش ملی خانواده در سال ۹۷ را عهده دار بوده است.

این دو جامعه شناس، بعد از ظهر روز یکشنبه (سوم شهریور) در نشست «تحلیل جامعه شناختی پدیده های زن کشی و شوهرکشی» در محل پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات شرکت کردند و در خصوص پژوهش ها و نتایج خود در خصوص علل همسرکشی سخن گفتند.وقتی حس زن یا اصلا فرقی نمی کند حس مرد به شریک زندگی اش این باشد که تصمیم بگیرد تا او را از صحنه روزگار حذف کند، این زندگی به اصطلاح مشترک به چه دردی می خورد؟

آنها به نکاتی اشاره کردند که جای تامل دارد. اینکه زن تا کجا تحقیر می شود که دست به قتل نفس می زند. مرد نیز همینطور.

ابراهیمی از زنی می گوید که شوهر خود را کشته بود چرا که شوهر، او را به نحو عجیبی تحقیر می کرد. مثلا او را وادار می کرد که به توالت برود و کاری را انجام دهد ( به قول دکتر محدثی، شکر بخورد) و به شوهر ثابت کند اشتباه کرده فلان کار را انجام داده است!

 در این جلسه به موضوعاتی هم پرداخته شد مثلا کدام یک یعنی زن یا مرد برای قتل برنامه ریزی می کنند؟ به عبارت دیگر آیا برنامه ریزی می کنند یا اینکه یکباره و اتفاقی مثلا با پرت کردن شی، همسرشان را می کشند؟

در این جلسه بحث شد که بعد از قتل چه اتفاقی می افتد یعنی سرنوشت بچه ها چه می شود؟ اگر بخواهیم آنان را با بچه های طلاق مقایسه کنیم وضعیت کدامشان بهتر است بچه های قتل یا طلاق؟

اگر زن و مرد، فرزندی یا فرزندانی داشتند، فرزندان، موقع قتل کجا بودند یا چه کاری انجام می دادند؟ آیا رفتند بیرون از خانه تا کمک بیاورند یا اینکه به اتاقی رفتند و در را به روی خود بستند و بیرون نیامدند چون مادربزرگ به آنها گفته بود که در کار پدر و مادر نباید دخالت کنند. بعد هم وقتی بچه ها از اتاق بیرون آمدند با جنازه پدر یا مادرشان مواجه شدند؟

بیاید این را یک طور دیگر سوال کنیم. قبل از قتل، اطرافیان چه می کردند؟ مثلا همسایه ها چه اقدامی انجام دادند؟ آیا با ۱۱۰ تماس گرفتند؟ آیا مامور به خانه آنها آمد ؟ مامور آنها را جدا کرد یا اینکه فقط یک توصیه کرد که با هم بسازید و بعد هم رفت؟کسی که شوهرش را کشته است، قطعا مسیری را طی و در این مسیر به طلاق فکر کرده اما به دلایلی نتوانسته است طلاق بگیرد و چون در وضعیت غیر عادی بوده به حذف فیزیکی همسر فکر کرده است.

یک سوال دیگر هم هست وقتی زن و مرد به آخر خط رابطه شان می رسند آیا ضرورتی دارد که به این رابطه ادامه دهند؟ واقعا زن باید با لباس سپید به خانه بخت برود و با لباس سپید(کفن) از آن خانه بیرون برود؟ سوال های دیگر هم هست که دکتر محدثی و ابراهیمی به آنان در قالب یافته های پژوهشی سخن می گویند.

خلاصه اینکه مشروح این نشست متعاقبا در خروجی ایرنا منتشر می شود و شما می توانید جواب تمام این سوال ها را در گزارش های بعدی ملاحظه نمایید. لطفا مطالب ما را میهمان دیدگانتان کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha