۵ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۴۵
کد خبر: 83453343
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تمجید اتحادیه جهانی کشتی از تختی

۵ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۴۵
کد خبر: 83453343
تمجید اتحادیه جهانی کشتی از تختی

تهران- ایرنا- اتحادیه جهانی کشتی در صفحه مجازی خود سال‌روز تولد جهان پهلوان تختی را تبریک گفت.

اتحادیه جهانی کشتی در صفحه مجازی به مناسب سالروز تولد جهان پهلوان غلامرضا تختی نوشت: امروز هشتاد و نهمین سالروز تولد اسطوره ایران جهان پهلوان غلامرضا تختی است. ایرانیان این روز را در تقویم رسمی خود روز ملی کشتی نامیده‌اند.

تختی با سه مدال المپیک، بهترین کشتی‌گیر تاریخ ایران در بازی‌های المپیک است. (جهان پهلوان تولدت مبارک)

جهان پهلوان «غلامرضا تختی» در پنجم شهریور سال ۱۳۰۹ در محله خانی آباد تهران بدنیا آمد.   این روز طی چند سال گذشته در تقویم رسمی کشور با نام «روز ملی کشتی» نامگذاری شده است.

جهان پهلوان در نخستین حضور خود در تیم ملی در رقابت های جهانی ۱۹۵۱ هلسینکی در وزن ۷۹ کیلوگرم صاحب مدال نقره شد و در اولین حضور خود در المپیک در ۱۹۵۲ هلسینکی با شکست مقابل «کوریدزه» از شوروی صاحب مدال نقره شد.  

افتخارات پهلوان بزرگ کشتی ایران در رقابت‌های جهانی ۱۹۵۹ و ۱۹۶۱ و ۱۹۶۲ تهران، یوکوهاما و تولیدو با کسب دو مدال طلا و یک مدال نقره ادامه یافت و در بازی‌های المپیک ۱۹۵۶ و ۱۹۶۰ ملبورن و رم صاحب یک طلا و یک نقره شد. غلامرضا همچنین در بازی‌های آسیایی ۱۹۵۸ توکیو  مدال طلا را بدست آورد.  

غلامرضا تختی اولین کشتی‌گیر ایرانی است که موفق شد در سه وزن صاحب مدال شود. وی همچنین پرافتخارترین کشتی‌گیر تاریخ کشتی ایران در المپیک است.  

تختی در لیست بهترین های قرن اتحادیه جهانی کشتی (فیلا سابق) در جایگاه سیزدهم قرار دارد و در رقابت های جهانی ۲۰۰۷ باکو نیز از وی بعنوان یکی از مشاهیر کشتی دنیا تجلیل شد.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha