دکتر مجید میرزا وزیری روز پنجشنبه در حاشیه مسابقات کشوری شهر ریاضی طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حالی که کلاس دوم ابتدایی را با تک ماده از درس ریاضی پشت سرگذاشته و به این ماده درسی بی علاقه بودم، سالها بعد هنگام انتخاب رشته تحصیلی در دانشگاه تنها رشته ای که قادر به انتخابش بودم ریاضی بود.
وی ادامه داد: پس از ورود به دانشگاه بود که با دنیای شگفت و زیبای ریاضی آشنا شدم و بر همین اساس ایده برپایی مسابقات شهر ریاضی را مطرح و پیگیری کردم.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: هجدهمین دوره مسابقات شهر ریاضی از ابتدای مهر ماه پارسال آغاز شد و تاکنون ۲۱ هزار نفر از سراسر کشور در مراحل مختلف منطقه ای تا ملی این رقابتها شرکت کرده اند.
وی گفت: در این مرحله از رقابتهای شهر ریاضی شش مسابقه در رده های مختلف سنی از دیروز هفتم شهرویر ماه جاری در مشهد آغاز شده و عصر امروز مراسم پایاین این رقابت کشوری در مشهد برگزار می شود.
دکتر میرزا وزیری افزود: طراحی مسابقات شهرریاضی به گونه ای است که شرکت کنندگان در آن مفاهیم ریاضیات را در قالب اتفاقات روزمره زندگی آموخته و همچنین یک فعالیت گروهی را تجربه می کنند. سعی شده در این چارچوب با ایجاد محیطی شاد شرکت کنندگان به حل مسائل ریاضی بپردازند و همچنین افرادی فاقد علاقه به ریاضیات با این درس آشنا شوند.
وی ادامه داد: برگزاری مسابقات ریاضی با این روش در سطح جهان بی سابقه بوده و به همین دلیل برخی کشورها همچون لهستان، برزیل، آمریکا و فرانسه درخواستهایی برای برگزاری مسابقات شهر ریاضی با سبک اجرایی در ایران را مطرح کرده اند.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد و نماینده این دانشگاه در حوزه دانش آموزی و آموزش و پرورش گفت: در طول ۲۰ سال برگزاری مسابقات شهر ریاضی شاهد بوده ایم کودکانی که به این ماده درسی هیچ علاقه ای نداشتند با شرکت در این رقابتها به استعداد خود پی برده اند بطوری که حتی برخی از آنها هم اینک در دانشگاههای معتبر جهان مشغول تدریس ریاضیات هستند.
وی افزود: شرکت کنندگان مسابقات شهر ریاضی می توانند در طول رقابتها با یکدیگر تبادل اطلاعات کرده، مطالبی را به یکدیگر آموزش دهند و در این روند چیزی به نام تقلب نیز وجود ندارد. اساسا رقابتی که برای شرکت کننده ایجاد اضطراب کند مناسب نیست. مسابقات می بایست هیجان آفرین بوده تا بار آموزشی مناسبی در خود داشته باشند.
دکتر میرزا وزیری گفت: تاکنون سیاست آموزش و پرورش در قبال مسابقات علمی آموزشی ایجاد هیجان در روند آموزش نبوده بلکه حفظ کردن مطالب مدنظر است که به هیچوجه شیوه صحیحی نیست.
۲۰۳۰/۱۸۵۸
نظر شما