۷ شهریور ۱۳۹۸، ۱۹:۲۴
کد خبر: 83457435
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مناسب بودن کشت زعفران برای مدیریت برداشت آب در ابرکوه

یزد - ایرنا - کاشت و توسعه گیاه زعفران بهترین روش برای مدیریت برداشت آب بخش کشاورزی شهرستان ابرکوه است که با توجه به بیابانی بودن منطقه می‌توان با آب محدود ، علاوه بر اشتغال، ارزش افزوده بالایی را از این طریق ایجاد کرد.

باتوجه به گذشت افزون بر ۲ دهه از تداوم خشکسالی و کم آبی در این منطقه، یکی از چهار دشت ممنوعه بحرانی استان یزد، دشت ابرکوه است .

تغییر کیفیت و افزایش شوری آب چاه‌های کشاورزی و همچنین وقوع پدیده فرونشست و فروچاله‌ها گواهی محکمی بر افت منابع آب منطقه دارد .

در همین زمینه کشاورزان با تغییر الگو کشت و کشت‌های گیاهان کم آبخواه همچون زعفران تلاش دارند کشاورزی منطقه را به سمت روش‌های نوین بهره‌برداری هدایت کنند.

به گفته مدیرجهاد کشاورزی ابرکوه با توزیع پیاز زعفران در بین کشاورزان در چند سال اخیر عملا کشت این گیاه در سطح ۱۰۰ هکتار از ازاضی شهرستان انجام شده است.

مهدی غیب الهی عصر پنجشنبه به خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی و ارزش افزوده این محصول امسال سطح زیرکشت زعفران در مقایسه با پارسال ۲۰ هکتار افزایش دارد.

وی بابیان اینکه ۲۰۰ نفر از کشاورزان در زمینه کاشت گیاه زعفران فعالیت دارند، خاطر نشان کرد:  بیشترین سطح زیرکشت این محصول به دهستان فراغه اختصاص دارد.

مدیرجهاد کشاورزی ابرکوه پیش بینی کرد: امسال در نیمه دوم آبان ماه که فصل برداشت محصول زعفران است، از اراضی زیرکشت  ۳۲۰ کیلوگرم محصول خشک برداشت شود و پس از بسته بندی روانه بازار مصرف منطقه شود. 

مسئول امور آب و خاک جهاد کشاورزی ابرکوه هم گفت: کشاورزان این شهرستان به خاطر تداوم ۲ دهه خشکسالی حرکت خوبی را برای آبیاری نوین آغاز کرده‌اند.

احمد رضا زرنگار با بیان اینکه در ۲۷ سال گذشته تاکنون چهار هزار هکتار اراضی و باغ‌های شهرستان برای روش‌های آبیاری نوین تجهیز شده است، خاطرنشان کرد: نیمی از این مقدار سطح زیرکشت  در پنج سال اخیر اجرا شده است.

مسئول تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه نیز گفت: با توجه به محدودیت منابع آب در این شهرستان ، کشاورزان فرایند برداشت آب را با تغییر الگوی کاشت محصول کم آبخواه در برنامه کاری خود قرار دادهاند.

حسن زارع  با اشاره به اینکه دیگر کاشت محصول پرآبخواه مقرون به صرفه نیست خاطرنشان کرد: توسعه کشت گیاهان دارویی و پسته در اولویت و برنامه کار کشاورزان است.

وی افزود: کشاورزانی که بیش از یک هکتار اراضی خود را به کشت زعفران اختصاص دهند، ۵۴۰ میلیون ریال تسهیلات با بهره کم دریافت خواهند کرد. 

اراضی قابل کشاورزی شهرستان ابرکوه ۲۰ هزار هکتار است که به علت کم آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی در حال حاضر ۱۵هزار هکتار آن به کشت محصولات کشاورزی توسط هشت هزار خانوار اختصاص دارد که هشت هزار هکتار آن اغ های میوه و بقیه هم محصول زراعی است.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

۷۵۴۰/ ۲۰۴۷

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha