به گزارش روز شنبه آموزش و پرورش، «علیرضا کاظمی» اظهارداشت: دانش آموزان درآزمون غربالگری سلامت روانی و اجتماعی در چهار حیطه آسیب های روانشناختی، ابعاد مثبت روانشناختی، مسائل خانواده و مدرسه، کیفیت زندگی و حیطه حمایتی در عرصه اجتماعی سنجیده شدند.
وی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با یادآوری اینکه آسیب های اجتماعی در اولویت های نظام و حاکمیت قرار دارد و در آموزش و پرورش نیز از دغدغه های مهم است، گفت: برای انجام اقدام عملی در این زمینه باید وضعیت موجود را ترسیم کنیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: این وزارتخانه در سال های اخیر اطلس آسیب های اجتماعی را از سطح استانی تا مدرسه ای تهیه کرده و تمام برنامه ها را مبتنی بر این اطلس طرح ریزی و در دست اجرا داریم.
کاظمی از مهمترین برنامه های آموزش و پرورش ائتلاف نماد عنوان کرد و یادآور شد: بر اساس تحلیل های این آزمون، حدود یک درصد دانش آموزان نیاز به درمان دارند و در معرض شدید آسیب های روانی و اجتماعی قرار دارند و ۳۰ درصد دانش آموزان به شدت نیاز به توانمندسازی دارند و در معرض آسیب های اجتماعی قرار گرفته اند.
وی همچنین گفت: آمار سامانه غربالگری نماد هم همین نتایج را نشان می دهد که یک درصد دانش آموزان نیازمند خدمات اورژانسی از سوی دستگاهای ائتلاف نماد هستند.
وی ادامه داد: مثلا آنها که در معرض خودکشی یا مصرف مواد مخدر قرار گرفته اند باید مداخلات را سریعا دریافت کنند.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش به مصادیق آسیب های اجتماعی اشاره کرد و اظهارداشت: یک بخش آسیب ها اعتیاد و مواد مخدر است و دسته دوم شامل آسیب های اجتماعی و روانی چون افسردگی، اضطراب، خشم، پرخاشگری، فرار از مدرسه و خانه، انحرافات اخلاقی و اباهه گری اخلاقی می شود.
کاظمی با بیان اینکه گزارش ها حاکی از آن است که رشد آسیب های اجتماعی نسبت به رشد جمعیت فزاینده تر است، گفت: سیاست اول کنترل و بعد شناسایی و درمان است. البته باید توامان رویکرد پیشگیرانه و توانمندسازی را هم داشته باشیم.
وی درباره برخی آمارهای مطرح شده در جامعه پیرامون آسیب های اجتماعی گفت: گاهی اوقات ادراک ذهنی کاذبی ایجاد میشود. ضمن اینکه آسیب های اجتماعی برای ما حائز اهمیت است اما نباید آمار را به گونه ای جلوه دهیم که باعث یاس و بی اعتمادی بشود.
وی به فقدان آموزش کافی در زمینه مهارت های زندگی در جمعیت دانش آموزی نیز اشاره کرد و گفت: حتما آموزش و پرورش نیازمند نیروی انسانی متخصص است و از بزرگترین مشکلات آموزش و پرورش همین کمبود نیروی متخصص در زمینه مشاوره است.
معاون وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: با ۱۲ هزار نیروی مشاور تحصیلی و اجتماعی حدود ۱۴ میلیون دانش آموز را پوشش می دهیم. در حالی که بر اساس استانداردها نیازمند ۴۰ هزار مشاور هستیم.
کاظمی با بیان اینکه مدل های جایگزینی چون توانمندسازی خود معلمان را نیز امتحان کرده ایم، ولی نمی توانند کار نیروی متخصص را انجام دهند، افزود: منشا بسیاری آسیب های اجتماعی خانواده ها هستند و باید خانواده های توانمند و همیار فرزندان نیز همپای آموزش و پرورش حرکت کنند.
وی به محدودیت منابع مالی اشاره کرد و گفت : در همه بخش ها مشکل کمبود نیروی انسانی وجود دارد. نیازمند ساماندهی کامل نیروی انسانی و ایجاد توازن در رشته و مناطق جغرافیایی هستیم. آزمون سلامت روانی برای تمام مدارس و دانش آموزان و در یک مرحله ۲۰ میلیارد تومان نیاز است و اگر بخواهیم دومرتبه برای سنجش اثربخشی برنامه ها غربالگری را اجراکنیم، ۴۰ میلیارد تومان می شود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ضمن اعلام اینکه سال آینده توسعه خدمات نماد را مدنظر داریم، گفت: در فاز سوم طرح نماد، یک میلیون دانش آموز را در ۶۵۰۰ مدرسه تحت پوشش قرار دادیم. قصد داریم سال تحصیلی جدید ۱۴ میلیون دانش آموز را با استفاده از ظرفیت هسته های مشاوره تحت پوشش ببریم. همه هسته ها را به سامانه نماد متصل خواهیم کرد و آن دانش آموزان که در معرض آسیب اند به هسته ها ارجاع داده و در این مسیر از ظرفیت دستگاههای دیگر عضو نماد نیز استفاده خواهیم کرد.
کاظمی از انعقاد تفاهم نامه ای با ناجا در حوزه کاهش آسیب ها خبرداد و گفت: طرح جدیدی هم با ستاد مبارزه با مواد مخدر داریم که با ایده سردار مومنی شکل گرفته و تشکیل کانون یاریگران زندگی به همت تشکل های دانش آموزی است. سال آینده را با ۲۰ برنامه جدید آغاز می کنیم.
وی درباره بودجه طرح نماد نیز گفت: عددی که روی کاغذ است مناسب است اما همه آن محقق نمیشود. بودجه نماد ۱۴۰ میلیارد تومان است که شاید کمتر از ۳۰ میلیارد محقق شده است.
نظر شما