۱۴ آبان ۱۳۹۷، ۱۷:۴۷
کد خبر: 83090271
T T
۰ نفر
بیش از 20 طرح برای كنترل آسیب های اجتماعی در دست اجرا است

تهران-ایرنا- معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش، گفت: بیش از 20 عنوان طرح و برنامه در قالب‌های متنوع آموزشی فرهنگی و مراقبتی برای پیشگیری، كنترل و كاهش آسیب‌های اجتماعی اجرا شده و یا در دست اجراست كه باید برای موفقیت در این حوزه تا جای ممكن آن ها را در قالب یك یا چند پروژه بزرگ ملی تجمیع و یكپارچه كنیم.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار علمی ایرنا، «مهرزاد حمیدی» در مراسم رونمایی از طرح توانمندسازی روانی اجتماعی دانش‌آموزان و والدین و نسخه ارتقاءیافته سامانه جامع مراقبت‌های روانی اجتماعی (نماد) كه در مركز آفرینش‌های فرهنگی و هنری كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان با حضور وزیر آموزش‌و‌پرورش برگزار شد، گفت: بررسی‌ها و شواهد نشان می‌دهد كه چند راهكار شناخته‌شده از قبیل آموزش مهارت‌های اجتماعی به دانش‌آموزان، ترویج مهارت‌های فرزندپروری به والدین و آگاه‌ساختن آنان از خطراتی كه فرزندشان را تهدید می‌كند، توانمندسازی معلمان برای تلفیق پیشگیری و مهارت‌آموزی با كلاس درس، ظرفیت‌سازی برای توسعه مشاوره و مددكاری در سطح مدارس و همچنین پیش‌بینی فعالیت‌های جایگزین مانند ترویج فعالیت‌های فوق برنامه فرهنگی و پرورشی وجود دارد كه باعث پیشگیری و كنترل و كاهش آسیب های اجتماعی می شود.
وی افزود: مروری بر برنامه‌های كشوری پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی كه برای اجرا در گروه سنی كودكان و نوجوانان طراحی و اجرا می‌شوند، نشان می‌دهد كه ده‌ها عنوان برنامه و فعالیت در قالب‌های متنوع آموزشی، فرهنگی و مراقبتی در سطح كشور اجرا می‌شود.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: بیش از 20 عنوان طرح و برنامه در قالب‌های متنوع آموزشی فرهنگی و مراقبتی برای پیشگیری، كنترل و كاهش آسیب‌های اجتماعی اجرا شده و یا در دست اجراست كه بر اساس تجارب و ارزیابی‌ها به این جمع‌بندی رسیدیم كه برای موفقیت در این حوزه تا جای ممكن آنها را در قالب یك یا چند پروژه بزرگ ملی تجمیع و یكپارچه كنیم.
وی با بیان اینكه سند ائتلاف نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان (نماد) به عنوان یك پروژه بزرگ ملی به منظور افزایش كارایی و اثربخشی اقدامات پیشگیرانه كشور در حوزه آسیب های اجتماعی و سلامت روان در بین دانش‌آموزان طراحی شده است، گفت:در طرح نماد كوشش شده است تا از طریق هم‌افزایی ظرفیت‌ها، طراحی ابزارهای معتبر فنی، طراحی فرایندهای ارجاع، راه اندازی زیرساخت‌های غربالگری و اجرای الكترونیك ظرفیت های لازم برای دستیابی به نظام شناسایی و مداخله سریع به موقع و مؤثر در فوریت‌های روانی اجتماعی در بین دانش‌آموزان فراهم شود.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش‌وپرورش درباره كاركردهای مهم این طرح ها یادآور شد: امروز با این زیرساخت‌ها و ابزارهایی كه در قالب طرح نماد فراهم شده است و نیز با تمهیداتی كه در زمینه نیروی انسانی متخصص برای اجرای طرح در نظر گرفته شده است می‌توان این نوید را داد كه وزارت آموزش‌وپرورش با همكاری دستگاه‌های عضو ائتلاف نماد اكنون آمادگی این را دارد كه بتواند مداخلات مؤثرتری در زمینه كنترل و كاهش آسیب‌های اجتماعی بر دارد و بر همین اساس به یاری تمام قوا، سازمان‌ها و نهادها و نیز مشاركت مردم و سازمان‌های غیر دولتی و خیرین نیازمند است.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش‌وپرورش تأكید كرد: طرح نماد یك دستاورد و طرح بزرگ جهادی و از زمره طرح‌های فوق‌العاده در مدنظر مقام معظم رهبری است كه برای حفاظت از سلامت و هویت نسل آینده كشور است به همین دلیل همه باید برای حراست از این نهال نوپا، تحكیم و تقویت آن كوشش كرده و تجدید پیمان كنیم.

***طرح نماد بیش از 16 میلیون دانش‌آموز را تحت پوشش قرار می‌دهد
«تقی رستم‌وندی» معاون وزیر كشور و رئیس سازمان امور اجتماعی نیز در این مراسم، ضمن اشاره به این كه پنج عنصر در مورد طرح نماد وجود دارد كه باید محقق شود، گفت: بسیاری از طرح‌ها در حوزه مددكاری اجتماعی اجرا می‌شود اما پس از مدتی خاتمه می‌یابد اما این طرح به دلیل راهبردی و بادوام بودن، دارای ویژگی اجرا در درازمدت است.
وی در ادامه گفت: دوم این كه طرح نماد دارای فراگیری و پوشش جمعیتی وسیعی است و كمتر پروژه‌ای را داریم كه بتواند طیف وسیعی از دانش آموزان را در بر بگیرد. این طرح در حال حاضر بیش از 14 میلیون نفر و ظرف چهار یا پنج سال آینده بالغ بر ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را تحت پوشش خواهد داشت.
رستم‌وندی یادآور شد: سوم این كه عمق اثربخشی این طرح آن را مصداق یك اقدام فوق العاده قرار خواهد داد. و با این طرح می توان بخوبی از بسیاری از آسیب هایی كه جامعه را تهدید می كند پیشگیری كرد.همچنین طرح نماد یك طرح تركیبی است و بیش از ۱۰ نهاد دولتی و مؤثر با مشاركت هم در این طرح حضور دارند و در واقع طرحی مشاركتی در كشور است كه دستگاه‌ها را با هم همراه كرده است و بخشی از اقدامات اجتماعی را محقق می‌كند.
رئیس سازمان امور اجتماعی در ادامه افزود: متاسفانه در كشور ما، هنوز توجه به بعد انسانی توسعه بخوبی در نظر گرفته نشده و مغفول مانده است. این در حالی است كه این موتور حركت در ابعاد انسانی می‌تواند عامل اصلی توسعه باشد.

** برگزاری كارگاه آموزشی در 23 هزار آموزشگاه
معاون پرورشی آموزش و پرورش نیز در این مراسم گفت: توسعه مهارت های ارتباطی و فضیلت های منشی، اخلاقی و روانشناختی دانش آموزان یكی از سیاست های معاونت پرورشی است كه بر اساس آن قرار است در 23 هزار آموزشگاه تحصیلی متوسطه اول، كارگاه توانمندسازی برگزار شود.
«علیرضا كاظمی» افزود: در نسخه ارتقاء یافته سامانه نماد، پرونده الكترونیكی دانش آموزان كه تمام سوابق تحصیلی، تربیتی، مشاوره ای و فرهنگی آنان در آن ثبت بود به سامانه نماد لینك شده است و به محض این كه معلم به نام یك دانش آموز برخورد می كند به تمام این اطلاعات دسترسی پیدا می كند.
به گفته وی مهمترین بخش این طرح طراحی اپلیكیشنی است كه در اختیار مشاوران و والدین قرار می گیرد و خدمات مشاوره ای برای سلامت روان دانش آموزان و مراقبت از آسیب های اجتماعی شبانه روز در اختیار والدین و مشاوره است و به محض اینكه اتفاقی در ارتباط با دانش آموزی مشاهده شد در این اپلیكیشن ثبت می شود.
كاظمی اظهار داشت: همچنین در این طرح، به دنبال تولید محتوا هستیم كه در این راستا، 6 فضیلت محوری، منش اخلاقی و روانشناختی را در قالب 24 مهارت برای مشاوران و دانش آموزان تولید كرده ایم.
علمی*9294*1440
۰ نفر