وی روز سه شنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار اعزامی ایرنا به وین گفت: اتفاقا اروپایی ها در کارکردن با شهرداری ها نسبت به کار کردن با دولت ها راحت تر هستند و ما می خواهیم از این فرصت استفاده کنیم.
شهردار تهران افزود: ما در خیلی از زمینه ها به خصوص در زمینه پسماند و چالش هایی که در سطح شهر تهران است مانند ترافیک و آلودگی نیازمند استفاده از تجربیات هستیم. به طور مثال در متروی تهران و اتصال آن به متروهای شهرهای دیگر مثل پردیس، پرند، هشتگرد تجربیات خوبی داریم اما در خصوص کاهش مصرف انرژی، کاهش مصرف سوخت فسیلی و کم کربن تجربیات بسیار بی بدیلی در وین و برلین وجود دارد که سعی می کنیم از این ظرفیت ها استفاده کنیم.
حناچی دیشب در راس هیاتی از شهرداری و محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران به دعوت «لی یونگ» مدیر کل یونیدو و همتای اتریشی خود «مایکل لودویگ» وارد وین شد.
ملاقات شهردار با برخی همتایان از کشورهای دیگر و ملاقات های تخصصی اعضای هیأت با بخش های مختلف یونیدو نیز در دستورکار این هیات قرار دارد. علاوه بر شرکت در اجلاس و ملاقات با مدیرکل یونیدو، شهردار تهران براساس دعوتی که از سوی شهردار وین صورت گرفته است، با وی و برخی مسؤولان محلی شهر وین نیز دیدار خواهد داشت. همینطور، در این سفر حناچی بازدیدهایی را از مهمترین پروژه های مدیریت شهری وین در حوزه شهر هوشمند، مدیریت پسماند، سیستمهای امداد و نجات و آتش نشانی شهر و سیستم های حمل و نقل عمومی وین انجام خواهد داد.
شهردار تهران به همراه هیات شهرداری سپس راهی آلمان خواهد تا با شهردار برلین دیدار کند.
حناچی درباره سفرش به وین گفت: ما برای شرکت در اجلاس یونیدو به اتریش آمدیم و موضوع این گردهمایی، هوشمندی و فناوری های نوین به مثابه پلی برای شهر ها است، به این معنا که موضوع شهر هوشمند، تحول عظیمی را در شهرها به وجود آورده است.
وی افزود: خود وین شهری است که به واسطه همین تحول برای چندمین سال پیاپی در جهان رتبه اول را به خود اختصاص داده و ما هم در تهران خوشبختانه در این زمینه زیر ساخت های خوبی داریم. هم در شهرداری تهران و هم در خود تهران به این معنا که یکی از مزیت های ما نیروهای تحصیل کرده و جوانی هستند که در این زمینه ها فعال هستند.
حناچی ادامه داد: ما تلاش کردیم در شهرداری تهران بازار تدوین شده و خوبی را برای جوانان فراهم کنیم و فضای کسب و کار را آماده کنیم. علیرغم همه مشکلات که وجود دارد جهت گیری عمومی این است که هم در بحران ها و مشکلاتی که در شهر تهران پیشرو داریم از این ظرفیت از جمله در پسماند، ترافیک و آلودگی هوا استفاده کنیم.
حناچی درباره سفرش به برلین هم گفت: این شهر بعد از فروریختن دیوار برلین و پایتختی آلمان، تحولات زیادی را پشت سر گذاشته ، هم در حوزه گردشگری و هم در حوزه های اقتصادی .
وی گفت:در حوزه های پسماند و آلودگی و استفاده از تجربیات دوچرخه و کاهش در مصرف انرژی و سوخت های فسیلی تجربیات خیلی غنی دارند. شاید به عنوان یکی از کشورهای پرچم دار در کاهش مصرف سوخت های فسیلی آلمان را می توانیم به طور قطع نام ببریم.
وی سپس گفت: همانطور که اطلاع دارید ، نسل اول صنایع در کشور ما توسط آلمانی ها کار شده و بسیاری از این صنایع دیگر تولید نمی شود. آلمانی ها به این موضوع بسیار علاقهمند بوده که آثار خودشون را در خارج از کشور حفظ کنند و ما هم می خواهیم آنها را که به عنوان میراث صنعتی هستند حفظ کنیم. به همین خاطر در حال انجام گفت وگو هستیم بتوانیم در صنایعی که در داخل ایران داریم، و خیلی از آن ها در داخل تهران و اطراف تهران هستند با طرف آلمانی همکاری کنیم.
حناچی در پاسخ به سووالی درباره الودگی شهر تهران و بحران اقلیمی هم گفت: اگر مسئولان ما موضوع آلودگی هوا را امسال هم جدی نگیرند در سال بعد مجبور می شوند که جدی بگیرند.
وی افزود:توسعه جزایر گرمایشی در کلان شهرها یک اصل است که علت آن تمرکز و تولید آلاینده های ناشی از تمرکز اتفاق می افتد. اگر ما نتوانیم در مورد تمرکز کاری کنیم اما می توانیم در مورد آلاینده ها کاری کنیم . به طور مثال می توانیم خودروها را به خودروهای برقی تبدیل کنیم، از مصرف سوخت های فسیلی کمتر استفاده کنیم، توسعه دوچرخه و مترو و پیاده روی را داشته باشیم. اینها مسیرهایی هستند که حتی اگر امروز نیاز به آنه ارا حس نکنیم در آینده شرایط زندگی ما را مجبور خواهد کرد به این سمت حرکت کنیم.
شهردار تهران گفت:ما تلاش کردیم راه های کم هزینه تری را هم پیش پا بگذاریم. عادت کردیم به دنبال سوپر من باشیم برای حل مشکلاتمان اما این سوپر من هیچ وقت نخواهد آمد و تمام این مشکلات با دادن اطلاعات و کمک خواستن از سرمایه های اجتماعی از مردم و کسانی که روی مردم تاثیر گذار هستند امکان پذیر هست.
حناچی عنوان کرد: در انتشار آلاینده های تهران ۴۰ درصد مربوط به خودروهای شخصی هست چون عمدتا تک سرنشین هستند و این نقطه هدف ما است.
وی افزود: در حال حاضر ۲ میلیون سفر درون شهری با مترو پوشش داده می شود که نقطه هدف ما ۶.۵ میلیون مسافر است و باید مشکلاتی که در سر راه است را برطرف کنیم تا این اتفاقات صورت گیرد.
شهردار تهران تصریح کرد: این امر میسر نیست جز با همکاری مردم. یعنی ما منتظر سوپر من و یا سیمرغ نباید باشیم و بیاییم خودمان به خودمان کمک کنیم. در تمام دنیا هم مثل آمستردام مردم تصمیم گرفتند که بیشتر از دوچرخه استفاده کنند. در تهران در مسیرهای طولانی نمیشود ولی برای مسیرهای کوتاه و محلی می توان از دوچرخه استفاده کرد.
نظر شما