آب هرگز نمی‌میرد؛ کتاب تحسین شده مقام معظم رهبری

تهران- ایرنا- «آب هرگز نمی‌میرد» کتاب دومین دوره مسابقه کتاب خوانی «کتاب قهرمان»،‌به قلم حمید حسام، مفتخر به تقریظ رهبری، خاطرات سردار میرزا محمد سلگی و روایت جمعی از رزمندگان گردان حضرت ابوالفضل (ع) و چهار فرمانده لشگر ۳۲ انصار الحسین (ع) همدان را روایت می‌کند.

مسابقۀ کتاب‌خوانی کتاب‌قهرمان از سال گذشته به منظور خلق نشاطی از جنس دانایی توسط جمعی از علاقه‌مندان کتاب آغاز به کار کرد. هدف این پویش آشنایی با مرام و منش قهرمانان ملی کشور اعلام شد.

علاقمندان به شرکت در این مسابقه می‌توانند برای اطلاع از شرایط و نحوه شرکت در مسابقه به سایت پویش به نشانی ketabghahreman.com مراجعه و یا از نرم افزارهای موبایلی پویش (اندروید و آی او اس) استفاده کنند.

دومین دوره مسابقه کتاب قهرمان که از اواسط مردادماه کلید خورد به کتاب آب هرگز نمی میرد اختصاص دارد.

تاریخ شفاهی روایت شخصی یک نفر مبتنی بر دیده‌ها و شنیده‌های اوست اما گاهی ویژگی‌های شخصیتی راوی، سبب می‌شود او را در کلام دیگران نیز جست‌وجو کرد و این اسلوبی تازه و طرحی نو در تاریخ شفاهی است که حمید حسام نویسنده برجسته همدانی در کتاب آب هرگز نمی‌میرد با محوریت خاطرات سردار میرزا محمد سلگی و روایت جمعی از رزمندگان گردان حضرت ابوالفضل (ع) و چهار فرمانده لشگر ۳۲ انصار الحسین (ع) آن را ارائه می‌دهد.

کتابی که با اسلوب تازه در خاطره گویی و روایت تاریخی جنگ،‌ وزنه ای قابل تعمیق و ارزش است اما اگر توجه رهبری و تقریظ ایشان بر آن را هم منظر قرار دهیم،‌ به قدر کلام و قلم در آن می توان بیشتر پی برد.

تقریظی که مقام معظم رهبری در آن نوشته‌اند:

«بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم

سلام بر یاران حسین (علیه‌السّلام) و سلام بر لشگر انصارالحسین همدان؛ و سلام بر شهیدان، دلاوران، فدائیان، شیران روز و عابدان شب؛ و سلام بر شهید زنده میرزا محمد سُلگی و بر همسر با ایمان و صبور او؛ و سلام بر حمید حسام که دردانه‌هایی چون سُلگی و خوش‌لفظ را به ما شناساند. ساعتهای خوش و باصفائی را با این کتاب گذراندم و بارها با دریغ و حسرت گفتم:

درنگی کرده بودم کاش در بزم جنون من هم / لبی تر کرده زان صهبای جام پرفسون من هم

هزاران کام در راه است و دل مشتاق و من حیران / که ره چون میتوانم یافتن سوی درون من هم ...

در میان کتابهای خاطرات جنگ، این، یکی از بهترین‌ها است. نگارش درست و قوی، ذوق سرشار، سلیقه و حوصله، همّت بلند، همه با هم دست به کار تولید این اثر شده‌اند. کتاب خانم ضرّابی در شرح حال شهید عالی‌مقام علی چیت‌سازیان نیز دارای همین برجستگی‌ها است. این دو نفر از ستارگان اقبال همدانند. بهمن ۹۵»

در این اثر حمید حسام به خوبی موفق شده تصویرسازی از شخصیت‌ها و مکان‌ها را با توصیفات خود در ذهن خواننده جای دهد و روایتی درست و قوی برآمده از ذوق سرشارش از زندگی سردار سلگی به مخاطبان کتابش عرضه کند. روایتی که ماحصل ۲۰ ماه مصاحبت و همنشینی با میرزا محمد و همرزمانش است.

این کتاب در ۱۱ فصل، در ۳۸۴ صفحه و در شمارگان پنجهزار جلد توسط نشر صریر و ۲۷ بعثت چاپ و با قیمت ۲۸ هزار تومان به بازار نشر عرضه و تا کنون چهل و هفت نوبت تجدید چاپ شده است.

«آب هرگز نمی میرد» در سال ۹۴ رتبه نخست جایزه جلال آل احمد را نیز از آن خود کرد.

برشی از کتاب: «کیست این سرو قد تشنه‌لب مشک به دوش؟ تصویری محو از حماسه‌اش در ذهنم باقی مانده بود، اما همیشه تشنه مصاحبت با او بودم. هربار که می‌دیدمش، می‌دانستم که در پس این سیمای آرام و نجیب و قامت بی‌پا، قیامتی ایستاده است که باید میهمان خلوت او شد. اما چگونه می‌توانستم به اعماق اندیشه عاشورایی او نقبی بزنم و آیا می‌شد به شیوه متداول و سنت معمول خاطرات شفاهی، به لایه‌های تو در توی افکارش رسید و میراث عاشورایی آن را استخراج کرد؟

سردار میرزامحمد سلگی فرمانده شهیدانی است که خون قلب‌شان را نثار حسین کرده‌اند. او از تبار انصارالحسین است و حاضر نیست سرمایه گمنامی را با هیچ چیزی در این دنیا معاوضه کند. مشکل کار اینجاست که او بیان خاطرات خود را نوعی حدیث نفس می‌داند و از نظر او باید همچنان مهر سکوت بر لب زد و گمنام ماند و این معامله یعنی عملکرد خود در هشت سال دفاع مقدس را برای فردای خود و قیامت "یوم تبلی السرائر" گذاشت».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha