۱۳ شهریور ۱۳۹۸، ۱۷:۱۵
کد خبر: 83465416
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تحریم صنعت فضایی ایران، ۴۰ سال قبل آغاز شد

۱۳ شهریور ۱۳۹۸، ۱۷:۱۵
کد خبر: 83465416
تحریم صنعت فضایی ایران، ۴۰ سال قبل آغاز شد

تهران- ایرنا- خزانه‌داری امریکا، شب گذشته سه سازمان مرتبط با صنعت فضایی ایران را تحریم کرد. اما انگار امریکا نمی‌داند صنعت فضایی ایران تمام چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی را به نوعی تحریم بوده و اعلام این خبری نمی‌تواند تاثیری در پیشرفت این صنعت داشته باشد.

شب گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که مجموعه‌های سازمان فضایی ایران، پژوهشگاه هوافضای ایران و مرکز تحقیقات هوافضای ایران را به فهرست‌ تحریم‌های این کشور اضافه کرده است.

ایالات متحده امریکا که به قول محمدجواد ظریف -وزیر امور خارجه ایران- به تحریم کردن معتاد شده، انگار از یک چیز مهم خبر ندارد و کسی نیست که به او گوشزد کند، صنعت فضایی ایران مانند بسیاری از صنایع دیگرمان سال‌هاست که تحریم شده‌اند.

پیشرفت‌هایی که در این سال‌ها حاصل شده و واکنش‌هایشان نشان می‌دهد چقدر از این ماجرا واهمه دارند نیز پا به پای همین تحریم‌ها قد کشیده است.

مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران، چندی قبل به این نکته مهم اشاره کرد که فناوری فضایی به چند فناوری مهم مانند قطعات کامپیوتری، قطعات سخت‌افزاری، برنامه‌های نرم‌افزاری، آلیاژهای استراتژیک و فناوری‎های «های‌تک» وابسته است. امریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ورود اغلب این‌ها را به کشور ایران ممنوع کرد و تحریم‌ها از همان موقع آغاز شد.»

صحبت‌های معاون وزیر ارتباطات تاکید دوباره‌ای بر این مسئله دارد که ما در تمام این سال‌ها تحریم بودیم، قرار است چه چیزهای دیگری را برای‌مان ممنوع کنید؟ اصلا قرار است این تحریم‌ها چه تاثیری روی ما بگذارد؟

ما می‌توانیم

موضع‌ مرتضی براری در مقابل تحریم همیشه به این شکل بوده که عنوان تحریم، اثری بر روند فعالیت‌های فضایی کشور نخواهد داشت. همان‌طور که در این چهل سال نیز موثر نبوده و به پیشرفت خوبی دست پیدا کرده‌ایم.

ما با تمام محدودیت‌ها توانستیم با پرتاب ماهواره امید، نهمین کشور دنیا لقب بگیریم که به چرخه کامل فناوری فضایی (شامل ساخت ماهواره، پایگاه پرتاب، پرتابگر، ایستگاه دریافت کنترل، ایستگاه دریافت داده) دست یافته‌ایم.

«در این مدت با انواع محدودیت‌ها روبه‌رو بوده‌ایم اما با صرف شعار «ما می‌توانیم» و با بهره‌گیری از خودباوری جوانان‌ کشورمان، توانستیم فناوری فضایی ایران را توسعه بدهیم. اکنون نیز با تمام قدرت و شتاب پروژه‌ها را پیش خواهیم برد.

در تمام چهل سالی که از انقلاب می‌گذرد، حوزه فضایی ایران تحریم بوده و حتی زمان ساخت ماهواره پیام، طرف‌های خارجی حاضر نشدند در طراحی و نظارت بر ساخت ماهواره به ما کمک کنند.» براری بارها در مصاحبه‌های مختلفی که با ایرنا داشته به این جملات اشاره کرده و نحوه مدیرتیش در سازمان فضایی نیز نشان می‌دهد به این مسئله اعتقاد قلبی دارد.

به دنبال صلح در فضا

رئیس سازمان فضایی ایران، بارها در مراسم‌های مختلف به توسعه خدمات و کاربردهای فضایی که منجر به بالا رفتن کیفیت زندگی مردم می‌شود، صحبت کرده و هدف توسعه فعالیت‌های فضایی کشور را کاملا صلح‌آمیز و در راستای خدمات جامعه عنوان کرده است.

گذشته از این، ایران جزو اولین کشورهایی است که عضویت کمیته «استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو» از سازمان ملل متحد را پذیرفته است. ما عضو این کمیته هستیم و تعهد داده‌ایم تمام فعالیت‌های کشورمان، منشا صلح‌آمیز و علمی داشته باشد.

سازمان فضایی طی مدت گذشته، مانند دیگر نهادهای زیرمجموعه وزارت ارتباط سعی در رعایت اصل شفافیت داشته است. با گزارش وضعیت ماهواره‌ها، مشکلاتی که در پرتاب‌شان به وجود آمده، روند مطالعاتی که برای ساخت ماهواره‌ها صورت گرفته نشان داده که علاقه‌ای به انجام فعالیت خارج از چارچوب ندارد، چرا که اگر غیر از این بود، باب شفافیت را هیچ‌وقت نمی‌گشود.

اعتیاد به تحریم

وزیر امور خارجه کشورمان نیز امروز در واکنش به تحریم سازمان فضایی ایران از سوی آمریکا تاکید کرد: استفاده آمریکا از اهرم اقتصادی به حدی افراطی شده که کم‌کم توان اقتصادی آمریکا را هم تهدید می‌کند.

 «محمدجواد ظریف» پس از دیدار با همتای بنگلادشی خود، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایرنا درباره تحریم سازمان فضایی ایران از سوی آمریکا گفت: آمریکایی‌ها به تحریم معتاد شده‌اند. این تحریم‌های آمریکا هیچ تاثیری ندارد و کم‌کم دنیا هم آمریکا را مسخره می‌کند و فقط مانده که خودشان را تحریم کنند چون همه را تحریم کرده‌اند و هر روز اقدامی علیه یک دولت یا دولت دیگر انجام می‌دهند.

او در ادامه گفت: استفاده آمریکا از اهرم اقتصادی به حدی افراطی شده که کم کم توان اقتصادی آمریکا را هم تهدید می‌کند.

تانوس در اونجرز، ترامپ در امریکا

شب گذشته سازمان فضایی ایران از سوی آمریکا تحریم شد، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در توییتر خود به این مساله واکنش نشان داد و از ترامپ خواست به تقلید از شخصیت منفور فیلم اونجرز پایان دهد. 

محمد جواد آذری جهرمی، امروز در توییتر خود در واکنش به تحریم سازمان فضایی توسط امریکا، خطاب به ترامپ، رئیس جمهوری این کشور نوشت: «نمی‌توانم آمریکا را حتی در این تصویر بیابم، چه برسد به اینکه فضا را تحریم کند. جهان و آینده روشن متعلق به همه است نه یک عده محدود. آقای ترامپ تقلید از تانوس را متوقف کنید.»

وزیر ارتباطات اشاره کرد؛ «تانوس» شخصیتی منفور در فیلم‌های اونجرز است و هدفش کشتن تعداد زیادی از مردم دنیا، برای بهبود زندگی عده محدودی است.

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha