۱۳ شهریور ۱۳۹۸، ۱۷:۵۲
کد خبر: 83465449
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خودداری دولت مستعفی یمن از مذاکره با متحد امارات

۱۳ شهریور ۱۳۹۸، ۱۷:۵۲
کد خبر: 83465449
خودداری دولت مستعفی یمن از مذاکره با متحد امارات
«منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن مورد حمایت عربستان (راست) - «عیدروس الزبیدی» رئیس شورای انتقالی مورد حمایت امارات (چپ)

تهران - ایرنا - دولت مستعفی یمن (مورد حمایت عربستان) در پی درگیری های اخیر در استان های جنوبی این کشور ، امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که برای پایان دادن به بحران حاضر است تنها با امارات مذاکره کند و هرگز با "شورای انتقالی جنوب" که بازیچه و ابزار ابوظبی است سر میز مذاکره نخواهد نشست.

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، «احمد المیسری» وزیر کشور دولت مستعفی یمن با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که در صورت برگزاری نشست در عربستان برای بررسی اوضاع یمن، تنها حاضریم با اماراتی ها و تحت نظارت دوستان سعودی خود پای میز مذاکره بنشینیم و هیچ گفت و گویی با شورای انتقالی جنوب (مورد حمایت امارات) نخواهیم داشت.

وی افزود: ما با بازیچه ها حرفی نداریم بلکه با صاحب بازیچه ها (امارات) مذاکره می کنیم.

 ابراز تمایل شورای انتقالی جنوب برای مذاکره با دولت مستعفی یمن

در مقابل شورای انتقالی که خواهان استقلال مجدد استان های جنوبی یمن است روز گذشته (سه شنبه) از تمایل این شورا برای گفت و گوی مستقیم با دولت مستعفی یمن در قالب نشست احتمالی جده در عربستان خبر داد.

در همین حال «عیدروس الزبیدی» رئیس شورای انتقالی جنوب به دعوت سعودی برای حضور در جلسات مشاوره ای برای بررسی اوضاع در استان های جنوبی یمن وارد جده عربستان شده است.

عربستان سعودی به عنوان سرکرده ائتلاف عربی متجاوز به یمن از طرف های درگیر در جنوب این کشور (دولت مستعفی و شورای انتقالی) دعوت کرده است تا برای مذاکرات صلح در جده نشست مشترکی برگزار کنند ولی دولت مستعفی عقب نشینی شورای انتقالی از عدن و عدم حضور نمایندگان این شورا در نشست جده را به عنوان شرط خود برای حضور اعلام کرده است.

«عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی یمن بارها امارات را به حمایت از شورای انتقالی جنوب و تلاش برای تقسیم یمن متهم کرده است.

با حمله شورای انتقالی به عدن اختلافات عربستان و امارات در ماجرای یمن عیان شد

عربستان با همراهی امارات، بحرین، سودان، مصر و کویت در ششم فروردین سال ۱۳۹۴ با تشکیل ائتلاف عربی، تجاوز خود به کشور یمن را آغاز کردند، اما ظرف پنج سال گذشته به استثنای امارات سایر همپیمانان سعودی از این ائتلاف خارج شدند و ابوظبی نیز هم اکنون با حمایت از جدایی طلبان شورای انتقالی از یک همپیمان قدیمی به یک دشمن رو در روی ریاض در جنوب یمن تبدیل شده است.

در همین حال عناصر جدایی طلب «شورای انتقالی جنوب» که مورد حمایت امارات هستند، در ماه گذشته پس از درگیری با نیروهای منصور هادی توانستند کنترل استان های جنوبی یمن از جمله عدن و أبین را تصرف کنند.

شورای انتقالی جنوب یمن در ماه می ۲۰۱۷ (اردیبهشت۹۶) با حمایت ابوظبی تشکیل شد و یکی از اهداف آن، طرح جدایی جنوب از شمال یمن است. این شورا با رهبری 'عیدروس الزبیدی' استاندار وقت عدن طرح ها و اهداف امارات را پیش می برد که اختلافات بین دولت مستعفی یمن و امارات موجب عزل وی از سوی منصور هادی شد.

از آن پس اختلافات میان این دو جریان تشدید و شهر عدن شاهد درگیری های سیاسی و نظامی میان دولت منصور هادی (وابسته به عربستان) و شورای انتقالی جنوب یمن (وابسته به امارات) شد و به دنبال اعلام خبر خروج نیروهای اماراتی از یمن در تابستان امسال و عیان شدن اختلافات در ائتلاف سعودی - اماراتی، جدایی طلبان به طور رسمی به مواضع وابستگان سعودی در جنوب یمن حمله کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha