به گزارش ایرنا، برخی افراد در شهرستان جاجرم، از جمله اعضای شورای اسلامی بر اجرای پروژه راهسازی سنخواست-جوین اصرار می ورزند و آن را نیاز و مطالبه مردم می انگارند اما، مسئولان حوزه راه استان خراسان شمالی می گویند هیچ نیازی به اجرای این راه نیست.
برخی میگویند وعدههایی که در راستای اهداف سیاسی داده شده، پشت این پیگیریها است و پیگیری و اصرار به اجرای پروژه راهسازی سنخواست به جوین، هر از چندگاهی، محل مانور برخی افراد این شهرستان شده و نگرانی دوستداران محیط زیست را برمی انگیزد.
دوستداران محیط زیست می گویند که اجرای این پروژه راهسازی، میاندشت جاجرم را از چهار طرف محدوده به جاده می کند و این منطقه به قفسی نفس گیر برای یوزپلنگ بدل خواهد شد.
وضعیت گونه کمیاب و در حال انقراض یوزپلنگ نگران کننده است و در حالی که فعالان محیط زیست در ایران و جهان تلاش دارند تا از این گونه محافظت کنند در این میان، برخی مسئولان محلی اصرار دارند که این پروژه راهسازی اجرا شود که در نتیجه آن، عرصه بر یوزپلنگ، تنگ تر شود.
زیستگاه یوز آسیایی در میاندشت جاجرم، از سه جهت غرب، شمال و جنوب در حصار جاده ها قرار گرفته است پروژه راهسازی سنخواست - جوین در شرق این منطقه، سبب تکمیل این حصار می شود.
یکی از شهروندان جاجرم در این باره گفت: زیستگاه یوز آسیایی در میاندشت جاجرم، از سه جهت غرب، شمال و جنوب در حصار جاده ها قرار گرفته است پروژه راهسازی سنخواست - جوین در شرق این منطقه، سبب تکمیل این حصار می شود.
رضا یزدانی اظهار داشت: مسئولان در زمان انتخابات اجرای این راه را نیاز مردم معرفی کرده و برای آن قول ها دادند و اکنون نیز شنیده شده است که اجرای این راه، از مسئولان تقاضا شده است.
این دوستدار محیط زیست گفت: در هفته دولت امسال، برخی مسئولان محلی، اجرای این پروژه راهسازی را از مسئولان شهرستان درخواست کردند اما در واقع نیازی برای اجرای آن نیست و مسیرهای موجود می تواند پاسخگوی نیاز این منطقه باشد.
وی افزود: مسیر سنخواست - جوین، راهی مالرو است که توسط راهداری و حمل و نقل جاده ای و پلیس راه استان، به عنوان جاده تعریف نشده از این رو نمی توان آن را به عنوان راه دسترسی به رسمیت شناخت.
فرماندار شهرستان جاجرم هم پیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود که مسیر سنخواست - جوین یک مسیر مالرو است و آسفالت آن، نه تنها سبب تنگ شدن عرصه بر یوزپلنگ ها می شود، بلکه سبب افزایش شکارهای غیرمجاز در این منطقه خواهد شد.
رضا آذری اظهار داشت: کوتاه کردن مسیر دسترسی به جوین، علت پیگیری ها برای اجرای پروژه راه سنخواست - جوین عنوان شده است اما مسیر کنونی که از طریق اسفراین به حکم آباد در شهرستان جوین می رسد، مسیر به مراتب کوتاهتری است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی هم با انتقاد از اینکه افرادی در شهرستان جاجرم، برای اجرای پروژه راهسازی سخواست - جوین پیگیری می کنند، گفت: این پروژه راهسازی، تهدیدی برای زیست یوز آسیایی در میاندشت جاجرم است و این زیستگاه را قفل و محصور می کند.
سیداصغر مطهری اظهار داشت: هر گونه اقدام برای اجرای این راه بدون مجوز و دریافت تاییدیه زیست محیطی، غیرقانونی است.
وی افزود: اکنون دوستداران محیط زیست و ان. جی. او ها بشدت نگران از سرگیری پیگیری ها برای اجرای این پروژه راه سازی هستند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی تصریح کرد: آسفالت کردن این مسیر مالرو، بشدت به ضرر گونه های وحشی در پناهگاه حیات وحش میاندشت است زیرا با آسفالت راه، تردد خودروها افزایش یافته محیط برای وحوش ناامن می شود و علاوه بر آن، زمینه ساز حضور شکارچیان غیرمجاز در این منطقه خواهد شد.
اجرای راه سنخواست به جوین در سفر استاندار وقت به شهرستان جاجرم هم مطرح شد و محیط زیست مخالفت خود را با آن به صراحت اعلام کرد زیرا اگر پروژه مزبور اجرا و این مسیر آسفالت شود، یوز آسیایی در میاندشت جاجرم از هر چهار طرف محصور شده و قلمروش قفل خواهد شد.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی هم گفت: ایجاد جاده سنخواست - جوین هیچ اعتباری ندارد و در حد پیشنهاد و پیگیری توسط برخی از افراد محلی در شهرستان جاجرم است.
علی علیمردانی اظهارداشت: اجرای این جاده در سفر استاندار پیشین به شهرستان جاجرم مطرح شد اما محیط زیست استان با آن مخالفت کرد.
پناهگاه حیات وحش میاندشت در جاجرم، ۸۵ هزار هکتار وسعت دارد و از امن ترین زیستگاه های یوز ایرانی محسوب می شود.
مسئولان محیط زیست خراسان شمالی می گویند، یوز حیوانی قلمرو طلب است و وسعت میاندشت جاجرم، پاسخگوی این گونه زیبا و ارزشمند نیست از این رو یوزهای متولدشده در میاندشت جاجرم، برای افزایش قلمرو خود، به خارتوران در استان سمنان می روند و در این مهاجرت، گریبانگیر حادثه های جاده و تصادف می شوند.
منطقه میاندشت جاجرم که در سال ۵۲ زیر حفاظت قرار گرفته، پوشیده از دشت های وسیع با اقلیمی خشک، نیمه خشک و تراکم گیاهی نسبتا مطلوب است. وجود رودخانه کال شور سبب شده تا منطقه حتی در زمان خشکسالی هم چندان با مشکل کم آبی روبه رو نباشد.
۷۱۸۵/ ۶۰۴۲
نظر شما