قیام امام حسین(ع) عامل نجات اسلام است

تهران- ایرنا- رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان این که بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) دوری از معارف اهل بیت (ع) و سیره و سنت نبوی توسط حاکمان اسلامی در حال نهادینده شدن بود، گفت: قیام عاشورا نقطه توقفی بر این جریان و عامل نجات اسلام در بین مسلمانان شد.

حجت الاسلام و المسلمین «مصطفی رستمی» روز یکشنبه در جمع عزاداران هیات دانشگاه تربیت مدرس، یکی از راه های از بین بردن آثار قیام کربلا و عاشورای حسینی را تردیدافکنی و غبارآلود کردن مسیر حرکت امام حسین(ع) عنوان کرد و افزود: عظمت حادثه عاشورا و فداکاری امام حسین(ع) و یاران با وفای ایشان موج و حرکتی است که در پس این اتفاق در عالم اسلام رخ داد. اگر بگوییم مهم ترین عامل جلوگیری از تحریم اسلام و مهم ترین عامل نجات اسلام حتی در بین مسلمانان اهل سنت حادثه عاشورا است، سخن گزافی نگفته ایم.

وی ادامه داد: تا قبل از حادثه عاشورا اطرافیان اهل بیت(ع) و شیعیان به تاسی از سفارشات پیامبر(ص) بین آنچه در حکومت و قدرت ظاهری رخ می داد و آنچه که به عنوان دین و اعتقاد مردم بود فاصله گذاری صورت می گرفت، بنابراین رفتار حاکمان جزو مبانی دین محسوب نمی شد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها یادآور شد: بر خلاف دیدگاه اهل بیت(ع) سایر مسلمانان یکی از منابع دینی خود را رفتار خلیفه و حاکمان قرار داده بودند، به خصوص  اتفاقاتی که بعد از پیامبر رخ داد و دسترسی به سنت پیامبر در بین مسلمان غیر پیرو اهل بیت (ع) سخت شد در تشدید این مسئله تاثیر گذار بود.

رستمی اظهارداشت: هم احادیث جمع آوری و سوزانده شد و هم نقل حدیث ممنوع شد و کسانی که احادیث پیامبر اکرم(ص) را نقل می کردند، تنبیه می شدند. همچنین اصحاب پیامبر(ص) هم در مدینه محصور شدند و تنها با اجازه رسمی از خلیفه فرصت حضور در بین مسلمان دیگر را پیدا می کردند. این سه عامل در کنار توسعه سریع قلمرو جهان اسلام منجر به برداشت های دینی از رفتار حاکمان در بین بخشی از مسلمانان که پیرو اهل بیت نبودند شد.  

وی خاطرنشان کرد: در فاصله تقریبا ۲۰ ساله بعد از رسول اکرم(ص) قلمرو جهان اسلام که محدود به مکه و مدینه و در مجموع شبکه جزیره حجاز بود به یکباره به مرز های شرقی ایران و شمال آفریقا گسترش پیدا کرد.
وی با بیان اینکه این توسعه با ممانعت از دسترسی تازه مسلمانان به معارف اهل بیت و روایان سنت پیامبر همراه بود که منجر به این امر شد که رفتار و عملکرد خلیفه جزو دین محسوب می شد. تصریح کرد: شما بسیاری از مبانی اختلافی که بین فقه اهل بیت (ع) با  سایر مذاهب اسلامی وجود دارد متاثر از همین اتفاقی است که در تاریخ اسلام رخ داده و موضع گیری حاکمان باعث این اختلافات شده به نحوی که می بینیم در موضوعات اختلافی حاکم زمان موضع خاصی داشته و این موضع جزو دین پینداشته شده است. حتی مواردی نقل  شده که برخلاف اعلام این مسئله که نطر پیامبر در مورد خاص این بوده حاکم اعلام کرده است که نظر من متفاوت است و آن نظر مبنا قرار گرفته است.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با بیان اینکه بعد ها برای نظرات حاکمان مبناسازی صورت گرفته است و این امر باعث شده نظر حاکمان برخی اوقات بیشتر از سنت و سیره پیامبر مبنای برخی امور دینی قرار بگیرد، گفت:  این جریان ادامه داشت تا اینکه قیام امام حسین(ع) یک نقطه توقف جدی مقابل آن قرار داد.

رستمی یادآور شد: هیچ یک از مذاهب اهل سنت برای یزید شانی قائل نیستند و حتی معاویه هم چهره منفوری در بین پیروان این مذاهب است البته وهابیت تلاش های گسترده ای برای رفع این مسئله داشته اما موفق نشده است. در واقع بعد از یزید دیگر حاکمان شانی در برای اینکه نظر آنها در امور دینی مورد توجه قرار بگیرد نداشتند.

وی با تاکید بر این نکته که عاشورا و معارف برخاسته از آن خطر بزرگ برای حاکمان در طول تاریخ بوده، ادامه داد: با توجه به همین مسئله حاکمان تلاش کردند برای سوگواری امام حسین(ع) مانع ایجاد کنند. این موانع در دو بخش فیزیکی و مقابله با پیروان ایشان بوده و در بخش دوم هم نرم و تلاش برای تحریف این واقعه است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها همچنین گفت: در واقع مسیر نرم مواجه با قیام عاشورا برای گم کرن راه انتخاب شده است به عنوان مثال زمانی تابلویی را از مسیری برمی دارند اما زمانی تابلوهای اشتباه در مسیر قرار می دهند تا فرد راه را گم کند.

رستمی ادامه داد: در باره کربلا هم یک راه این بود که نشانه را گم کنند و یک راه هم این است که نشانه ها را غبار آلود کنند. این همان راهبردی است که امروز بیشتر شاهد آن هستیم. البته به برکت کار امام حسین(ع) انجام دادن این اقدامات هم اثری نخواهد داشت.   اما ممکن است آدم هایی در این مسیر آسیب ببننند.  

وی با بیان اینکه امروز فضای مجازی مظهر این غبار آلودگی ها و تلاش برای گم کردن نشانه ها است، اظهارداشت: فضای مجازی احساس با سوادی به مخاطب می دهد و این احساس خیلی خطرناک است، در گذشته انسان ها دو دسته بودند

بی سوادها که احساس نیاز به سواد می کردند و کسانی که باسواد بودند و اهل نشر علم بودند. اما  گروه خطرناک آن گروهی است که سواد ندشته باشد و تصور کند با سواد است. آن  چیزی که امروز ما در فضای مجازی فراون شاهد آن هستیم این نوع احساس در مخاطبان آن است. در واقع  اینقدر حجم تولید و متوای نوع و جدید فروان است که فرد فرصت ارزیابی آن ها را ندارد.  
حجت الاسلام رستمی با اشاره به طرح برخی شبهات در مورد قیام امام حسین(ع) در فضای مجازی، افزود: در راه غبارآلود که تابلوهای اشتباه برای گمراه کردن مردم نصب کرده اند مراجعه به خود امام حسین (ع) برای فهم چرایی حرکت این امام شیعه بسیار مهم و ضروری است.

وی یادآور شد: در این زمینه یکی از سخنان عمیق و رسا در بیان چرایی قیام عاشورا خطبه ایشان در منا است. برای ایراد این خطبه تمام بزرگان مسلمانان را دعوت کردند و بیش از ۷۰۰ نفر جمع شدند اما در ابتدا اشاره کرد که  سخنان مرا بنویسد و در شهرهای خود و در بین جمعیت مطمن منتشر کنی  سپس فرمودند «من نگرانم که دین خدا منقرض شود و چیزی از دین خدا نماند. می بینید که این طاغوت چگونه با ما و شیعیان ما رفتار می کند»

وی سپس به روایاتی از امام حسین(ع) اشاره کرد و ادامه داد: ایشان در تشریح قیام خود بیان کرده اند که «خدایا تو می دانی که کارهایی که از من سر می زند نه از روی تلاش برای به دست آوردن قدرت است و نه مال دنیا برای من اهمیتی دارد بلکه حرکت ما  برای آشکار کردن نشانه های دین تو است تا در سرزمین های تو اصلاح را آشکار کند و بندگان مظلوم تو امنیت پیدا کنند.»

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها سپس با طرح این پرسش که چرا امام حسین(ع) اصرار به نشان دادن نشانه های دین داشت، گفت: معالم دین آن نشانه هایی از دین هستند که در معرض دید قرار می گیرند. دین ما دستور می دهد که چه فرد مومن و چه جامعه مومن بروز و ظهورشان باید دین دارانه باشد.

رستمی افزود: در همین راستا یکی از حرام ها شبیه شدن به غیر مسلمانان است. حتی اگر از نظر اعتقادی فرد مومن و قوی هم باشد حق شبیه شدن به غیر مومن را ندارد. ظاهر مومنانه فرد و جمع جزو الزامات دینداری است. تمام حدود الهی در غیر از حق الناس برای حفظ شعائر اسلامی است.

وی تاکید کرد:پس ما موظف هستیم نشانه های دین را در جامعه آشکار کنیم و اتفاقا جامعه ای که در آن نشانه های دین به محاق برود، آماده بی دینی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha