۲۱ شهریور ۱۳۹۸، ۱۳:۲۰
کد خبرنگار: 926
کد خبر: 83472985
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

معرفی کتاب

«پنجره‌ای رو به ژئوپارک قشم»

۲۱ شهریور ۱۳۹۸، ۱۳:۲۰
کد خبر: 83472985
«پنجره‌ای رو به ژئوپارک قشم»

قشم- ایرنا- کتاب « پنجره‌ای رو به ژئوپارک قشم » نام مجموعه داستان‌های کوتاهی است که شهره اکبری اسمعیلی به سفارش مدیریت ژئوپارک قشم نوشته و هدف از آن معرفی جاذبه‌های گردشگری این ژئوپارک است.

این کتاب شامل چهارده داستان کوتاه به هم پیوسته است که برای کودکان و نوجوانان به معرفی جاذبه‌های قشم از جمله غار نمکدان، قلعه پرتغالی‌ها، جنگلهای حرّا، دره ستارگان، گونه‌های مختلف دریایی و آداب و رسوم مردم جزیره می‌پردازد.

مولف کتاب درباره این کتاب به خبرنگار ایرنا گفت: در این کتاب عناصر بومی از جمله لاک پشت، درخت کهور، فسیل ماهی، عروس دریایی، بادگیر، دلفین‌ها، نوع پوشش بانوان قشمی معرفی شده است.

اکبری اسمعیلی افزود: در کنار آن پیام‌های اخلاقی مانند کمک به دیگران نیز در کتاب گنجانده شد.

وی ادامه داد: در این کتاب سعی شد به جای معرفی مکان‌های گردشگری قشم به محتواهای موجود در جزیره از جمله اقلیم، آداب و رسوم پرداخته و مخاطب به جای آشنایی با نام مکان‌ها بیشتر با فضای منطقه آشنا شود.

اکبری اسماعیلی خاطرنشان کرد: اصطلاح ژئوپارک با درون‌مایه داستان‌ها برای مخاطب هدف به شکل ملموس و قابل فهمی تعریف شده است.

وی افزود: اگرچه مخاطب هدف کودکان و نوجوانان بودند اما سعی شد با گنجاندن برخی نوستالژی‌ها و همچنین ارائه اطلاعات مختلف، برای مخاطبان دیگر نیز جاذبه ایجاد شود.

کتاب «پنجره ای به ژئوپارک جزیره قشم» در سال ۱۳۹۵ توسط انشارات شاپرک در یکهزار نسخه منتشر و با بهای ۱۰۰ هزار ریال روانه بازار شد.

ژئوپارک یا پردیس زمین‌شناسی(پارک زمین‌شناسی) منطقه‌ای است شامل مجموعه‌ای از پدیده‌های زمین‌شناختی، آثار تاریخی، بوم‌شناسی، باستان‌شناسی و میراث فرهنگی و طبیعی که با مدیریتی دقیق و دایمی حفظ و نگهداری شود.ژئوپارک باید قلمروی مشخص داشته باشدو در توسعه اقتصادی جوامع پیرامون خود نقش مؤثری ایفا نماید.

قلمرو ژئوپارک قشم ۲ هزار و ۶۰ کیلومتر مربع شامل جزیره های قشم و هنگام و ۵۰۰ متر مرز حاشیه دریایی این جزایر و خلیج دیرستان است.

این ژئوپارک دارای ۲۷ سایت متنوع و اصلی همچون تنگه چاهکوه، دره ستاره ها، دره تندیس ها، دره شور و غار نمکدان است و مجاورت آن با جنگل های حرا واقع در شمال جزیره قشم که دارای پنج عنوان تالاب بین المللی، ذخیرگاه زیست کره، منطقه حفاظت شده، منطقه ویژه دریایی و منطقه ویژه پرندگان است، به ارزش ها و جذابیت های طبیعی ژئوپارک قشم افزوده است.

ژئوپارک قشم تنوع عظیمی از چشم اندازهای زمین شناسی در کنار تنوع سایت های مختلف را ارائه می کند و علاوه بر این، تنوع اکولوژیکی، باستان شناسی و فرهنگی خاصی دارد.

درباره نویسنده

نویسنده کتاب «پنجره‌ای رو به ژئوپارک قشم» متولد ۱۳۵۸ در کرج است که خانواده‌اش در زمان دفاع مقدس از خوزستان به این شهر مهاجرت کردند.

اکبری اسمعیلی از سال ۱۳۸۵ کار هنری را به صورت جدی آغاز کرد و در سال ۱۳۹۵ عضو انجمن قلم ایران شد.

وی هفت سال در قشم زندگی کرد و در طول این سال‌ها کتاب‌های مختلفی را منتشر کرد.

«تابستان با طعم اکسیژن»، «و اینچنین است قشم»، «باران آفتاب»، «مهربانی همین نزدیکی‌هاست» و  «چند سطری از لابلای ناگفته‌ها» از جمله آثار اکبری اسمعیلی است.

«پرواز در فصل خرماپزان»، «سهم ما دیدار شد»، «جنس دیار من از ابریشم نور» و «گنبد خورشید» نیز دیگر آثار نویسنده است.

برش هایی از کتاب

...شیرماهی گفت: «ما خیلی دوست داریم به تو کمک کنیم اما دروازه غار[نمکدان] فقط با گفتن کلمه رمز باز می‌شود، برای اینکه بتوانی وارد غار بشوی باید کلمه رمز را بلد باشی.»...

...لاک‌پشت دنیا دیده گفت: «بچه های عزیزم، جزیره قشم جزیره شگفتی‌هاست. آدم‌ها به همین جایی که الان نشستیم ژئوپارک می‌گویند یعنی جایی که در آن پدیده‌های عجیب زمین‌شناسی وجود دارد. در کوه‌ها و تپه‌های اطراف این‌جا که پر از تونل و راهرو و جاهای ناشناخته هستند چیزهای عجیب و جالبی وجود دارد، مثلاً یک کوه این نزدیکی هست که به جای سنگ پر از صدف و فسیل است!»...

...خانم مهربان...بلند شد و رفت توی اتاق یک بقچه آورد و آن را باز کرد و چند مدل برقع را جلوی دختلوک گذاشت و گفت «خب حالا به من بگو ببینم برقع مادر مریم کوچولو کدام یک از این برقع‌ها بود؟ آخه می‌دانید بچه‌ها، توی جزیره خانم‌های هر منطقه برقع مخصوص خودشان را به صورت می زنند.»...

۷۵۰۰

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha