وزیر پیشین آموزش‌وپرورش: سیطره شوم کنکور بر دانش‌آموزان کمرنگ شود

تهران- ایرنا- وزیر پیشین آموزش و پرورش گفت: باید کنکور که سیطره شومی را بر روی دانش آموزان گسترانده کمرنگ شود؛ اگرچه در مدت ٢٢ ماهه حضور خود در آموزش و پرورش برای این موضوع از هیچ کوششی دریغ نکردم و دستاوردهای خوبی داشتیم.

سیدمحمد بطحایی روز شنبه در مراسم تکریم و معارفه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به فعالیت ٢٢ ماهه خود گفت: در این مدت دستاوردهای کم نظیری با تلاش همکاران محقق شد و یک قدم بیشتر برای ارتقاء و تعالی آموزش و پرورش برداشتیم.
بطحایی در این مراسم که در کانون پرورش فکری برگزار شد، با اشاره به برخی از مهم ترین دستاوردهای این نهاد افزود: برای اولین بار در برخی از زمینه ها معلمان مشارکت مستقیم در انتخاب نمایندگان خود داشتند و نمایندگان را برای برخی از مجامع انتخاب کردند که امیدواریم در آینده این اتفاق با شدت بیشتری رخ دهد.
وی خاطرنشان کرد: برای اولین بار گام جدی در راستای تلاش برای مدرسه محوری برداشتیم و همکاران ما ساز و کارهایی به اجرا درآوردند تا همه کسانی که شایستگی احراز مدیریت مدارس را داشتند انتخاب شوند؛ امیدواریم این اقدامات هرچند کوچک در آینده با عمق بیشتری به اجرا در آید.
بطحایی افزود: برای زدودن آسیب بزرگ کنکور و کمک های به اصطلاح درسی که سیطره شوم خود را بر فعالیت تعلیم و تربیت انداخته، تلاش شد این نقش کمرنگ شود و دستاوردهای ارزشمندی را به جا گذاشت. به مدد تلاش های همکاران این موضوع به یک گفتمان در جامعه تبدیل شده است؛ اگر امروز از مافیای کنکور نامی برده می شود و نگاه نقادانه به کتاب های درسی وجود دارد و این گفتمان در جامعه رایج می شود بخاطر تلاش همه همکاران ماست. تلاش کردم آموزش و پرورش به مسیر اصلی خود بازگردد. البته موانع زیادی در این مسیر وجود دارد؛ چون معتقدم مدرسه محلی برای تمرین و ممارست مهارت های زندگی باشد نه تمرین تست و آماده شدن برای کنکور و باید این سیطره کاهش پیدا کند.
وی اضافه کرد: در این شرایط سخت که هجمه های سنگینی به کشور وارد شده، فعالیت های پرورشی بسیار خوب جلو رفته است. به لطف خداوند توانستند دستاورد های خوبی را به دست آورند که ارتباط با خانواده ها از مهمترین این دستاورد ها بوده است و زیرساخت های لازم برای تعامل با خانواده ها ایجاد شده که امیدواریم این مسیر بیشتر ادامه یابد.
وزیر پیشین آموزش و پرورش گفت: تلاش زیادی در راستای سند تحول بنیادین و بهبود کارکردهای آموزش و پرورش انجام شد؛ چون کارکردهای این نهاد رو به افول می رود.
وی تصریح کرد: همکاران در سازمان نوسازی هم توانستند دستاوردهای خود داشته باشند و ٨٠ درصد وعده ها و برنامه یا به انجام رسید و یا آغاز شده و در دست اجرا است.
بطحایی گفت: از همه کسانی که برای ارتقای آموزش و پرورش تلاش کردند تقدیر می کنم. از رهبر معظم انقلاب که برای تحول آموزش و پرورش تلاش کردند به صورت ویژه تقدیر می شود.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش با یک نفر و صد نفر اداره نمی شود، اظهار داشت: از اینکه محسن حاجی میرزایی در این شرایط سخت آموزش و پرورش را تقبل کردند، تاکید می کنم از هیچ کمکی دریغ نمی کنم و امیدوارم مسیر سخت فعالیت‌های آموزشی را به خوبی پیش ببرند.

سیدجواد حسینی: گفتمان آموزش و پرورش را در نظام تعلیم و تربیت ترویج دهیم
سیدجواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: نظام رتبه‌بندی معلمان، پیگیری حقوق معلمان، ساماندهی نیروی انسانی، پیگیری حقوق حق التدریس ها، مقدمات ساخت باشگاه بازنشستگان برای تمام استان ها، توسعه مجمع خیران مدرسه ساز به توسعه خیران فنی و حرفه ای ، پایان مدارس نفتی و مدارس خشتی و گلی، تنوع در مدارس و رتبه بندی مدارس و تحقق میز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را هدف گذاری کردیم.
وی ادامه داد: باید تلاش کنیم در نظام تعلیم و تربیت گفتمان آموزش و پرورش را ترویج دهیم و به عنوان گفتمان اصلی باشد. باید استقلال آموزش و پرورش حفظ شود، باید از نظام آموزش و پرورش تمرکز زدایی کنیم و این لایه بندی فراوان پیچیده مدیریتی را حذف کنیم. باید تلاش کنیم بخش اقتصادی بزرگ اما نهفته و بالقوه نظام تعلیم و تربیت را بیدار کنیم و سخت بر این باوریم که نهاد اصلی تحول در جامعه آموزش و پرورش است و بر این باوریم کارگزاران اصلی جامعه معلمان هستند.
وی رمز نظام تعلیم و تربیت را یا علی مدد بیان کرد و گفت: با تمام توان در خدمت آقای حاجی میرزایی هستم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha