مدل حکمرانی در دانشگاه‌های بزرگ باید تغییر کند

تهران- ایرنا- رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: اگر بخواهیم دانشگاه ها شیوه دیگری از اداره را در پیش گیرند و به بودجه دولتی و امکانات رفاهی متکی نباشند، باید مدل حکمرانی حاکمیتی را در دانشگاه‌های بزرگ دگرگون کنیم.

به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، حسین سلیمی صبح امروز یکشنبه در نشست روسای دانشگاه ها اظهار داشت: روسای دانشگاه ها، پژوهشگاه و مسئولان آموزش عالی امروز مهمترین ادامه دهندگان مجاهدتی هستند که با ائمه اطهار تداوم پیدا کرده و مهمترین عرصه مجاهدت در حوزه تعلیم و تربیت به ویژه در حوزه آموزش عالی است.

سلیمی به عنوان سخنران نخست این همایش خاطرنشان کرد: برای ادامه این مجاهدت در جامعه به خصوص در شرایط دشوار کنونی الزاماتی وجود دارد. نخست اینکه در شرایط فعلی مفهوم مدرسه ای تعلیم و تربیت توسط دانشگاه های جدید و مدرن عوض شده است.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در عصری قرار داریم که به تدریج دانشگاه ها از فرایند مدرسه ای بودن بیرون می روند و به مرکز ثقل تولید عقلانی، فعال، خلاق و سازنده در جامعه بدل می شوند.
وی گفت: بارها به روسای دانشگاه ها گفته می شود تا کی دانشگاه های دولتی می خواهند از دولت ارتزاق کنند و تا کی دست شان جلوی دولت برای درآمد و امکانات باید دراز باشد. تغییر این شیوه ارتباط نزدیکی با مدل حکمرانی در دانشگاه دارد.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: تا زمانی که مدل حکمرانی در دانشگاه حاکم است که به عنوان ابزار حاکمیتی با حضور و نظارت نهادهای حاکمیتی کارشان را انجام می دهند، این مدل حکمرانی با اتکای کامل به دولت در همه زمینه ها ناگزیر ادامه دارد.
سلیمی ادامه داد: زمانی که ناگزیر هستیم تمام مر قوانین سازمان های دولتی در همه زمینه ها از جمله مالی، اداری، قواعد حقوقی و مسائل سیاسی و امنیتی را رعایت کنیم، این مدل حکمرانی ادامه دارد و دانشگاه ها به عنوان نهاد حاکمیتی عمل می کنند.
وی گفت: نهاد حاکمیتی پشت به حاکمیت دارد و ابزارهای خود را از حاکمیت می گیرد و اگر می خواهیم دانشگاه ها شیوه دیگری از اداره را در پیش گیرند و متکی به بودجه دولتی و امکانات رفاهی نباشند، این مدل حکمرانی را باید در دانشگاه های بزرگ کشور دگرگون کنیم.
سلیمی اظهار داشت: مدل حکمرانی ما در مورد دانشگاه ها مدل حاکمیتی است و اتکا به بودجه دولت و حمایت های سیاسی و فرهنگی و نهاد های حکومتی داریم. پاسخگوتر از روسای دانشگاه در هیچ نهادی نیست. این در حالی است که شبانه روز به همه نهادها در حال پاسخگویی هستیم اما با کدام امکانات؟
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: در شرایطی که دغدغه داریم تا پایان ماه بتوانیم حقوق کارکنان خود را پرداخت کنیم به همه جا پاسخگو هستیم.
وی افزود: از کل بودجه حدود ۳۸۰ هزار میلیارد تومانی عمومی دولت، یک میلیون و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان دیگر را از بودجه دانشگاه ها خارج کرده اند؛ این مبلغ بودجه ای است که مجلس آن را تصویب کرده است.
به گفته سلیمی، این ارقام برای صرفه جویی کنار گذاشته شد؛ در حالی که رگ حیاتی دانشگاه هاست و  ۹ صدم درصد بودجه عمومی صرفه جویی شده دولت است.
وی تاکید کرد: دانشگاه ها بار سنگین مسئولیتی بر عهده می گیرند، اما آیا به صرفه است که دانشگاه ها با این بودجه ۹ صدم درصدی با بحران مواجه شوند؟
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: با این حال با پشتیبانی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امسال را هم با قدرت سپری می کنیم. باید بگویم پروژه هایی که امروز در دانشگاه علامه طباطبایی افتتاح می شود از بودجه دولتی ارتزاق نکرده است و از طریق درآمدهای دانشگاه به بهره برداری می رسد.

نشست روسای دانشگاه ها با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی آغاز به کار کرد. در این همایش معاونان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنین روسای دانشگاه های تهران و کشور حضور دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha