آمار رسمی بیانگر آن است که تحولات و فعالیت های اقتصادی آفریقا از ۸ سال پیش تا کنون به طور چشمگیری افزایش یافته و به رشد اقتصادی بیش از ۵ درصد رسیده است.
براساس این آمار مبادلات اقتصادی آفریقا با جهان از سال ۲۰۰۰ میلادی تا کنون دو برابر شده است. میزان تورم از ۲۲ درصد در دهه ۱۹۹۰ میلادی به ۸ درصد در سال ۲۰۱۴ میلادی تنزل یافته و دیون خارجی آفریقا به سطح یک چهارم میزان قبلی کاهش پیدا کرده و کسری بودجه آن نیز به دو سوم رسیده است.
از سوی دیگر به خاطر بهبود شرایط اقتصادی، نظام بانکداری نیز در آفریقا رشد چشمگیری داشته به گونه ای که طی ۱۰ سال گذشته، گسترش موسسات اعتباری در این قاره ۷۵درصد رشد نشان می دهد.
همچنین آفریقا به لحاظ برخورداری از منابع طبیعی و معدنی نیز یکی از قاره های ثروتمند و برخوردار جهان محسوب می شود.
۴۰ درصد ذخایر طلا، ۶۰ درصد ذخایر کبالت، ۹۰ درصد ذخایر پلاتین، منابع عظیم وانادیوم و دیگر عناصر معدنی و همچنین ذخایر عظیم نفت و گاز در قاره آفریقا قرار دارد.
آمار بانک جهانی حاکی از آن است که از ۱۰ کشوری که سال گذشته میلادی بیشرین رشد اقتصادی را داشته اند، پنج کشور در قاره آفریقا قرار دارند.
به همین خاطر کارشناسان و ناظران مسایل آفریقا براساس این داده ها معتقدند این قاره در حال حاضر تمام شرایط توسعه سریع، اعم از مبادلات اقتصادی دو و چند جانبه، جمعیت متناسب، منابع طبیعی و معدنی عظیم و نیز نیروی انسانی جوان را در اختیار دارد و برای رسیدن به افق های توسعه همه جانبه فقط با یک مشکل و چالش جدی روبرو است و آن نبود زیرساخت های متناسب با آهنگ رشد و توسعه این منطقه است.
در شرایط کنونی فقط ۲۹ درصد ساکنان قاره آفریقا به الکتریسته و ۶۵ درصد ساکنان این قاره به ضروریات اولیه زندگی نظیر آب آشامیدنی سالم دسترسی دارند.
از همین روی رهبران آفریقا از چندی پیش ایجاد زیرساخت های اقتصادی و اجتماعی نوبنیان در این قاره را مورد توجه قرار داده اند.
ایجاد نیروگاه خورشیدی در کشور 'مالی'، احداث نیروگاه بادی در 'کنیا'، ساخت بزرگ ترین تلسکوپ جهان در آفریقای جنوبی و یا ایجاد دیوار سبز از شرق تا غرب این قاره که با مشارکت بسیاری از کشورهای آفریقایی و با هدف ممانعت از پیشروی صحرا صورت می گیرد از جمله اقداماتی است که برای تقویت زیرساخت های آفریقا صورت می گیرد.
از دیدگاه کارشناسان، همچنین گسترش راه های مواصلاتی از جمله ضروری ترین و مهم ترین اقدامات در راستای تقویت زیرساخت های اقتصادی آفریقا محسوب می شود.
در حال حاضر هزینه حمل یک کانتینر بار از آفریقا حدود ۲ هزار دلار است در حالی که هزینه حمل همین مقدار کالا از کشورهای آسیایی ۷۰۰ دلار است.
این وضعیت بیانگر آن است که قاره آفریقا به لحاظ راه های مواصلاتی همچنان با مشکل جدی مواجه است و این پدیده یکی از چالش های مهم در مسیر رشد و توسعه همه جانبه این قاره محسوب می شود.
به همین منظور رهبران آفریقا از چندی پیش و با هدف تسریع در گسترش زیرساخت های این قاره، ابتکارات و اقدامات متعددی در پیش گرفته اند که ایجاد صندوقی موسوم به 'آفریقا ۵۰' از آن جمله است.
رهبران ۲۴ کشور آفریقایی در سال ۲۰۱۲ میلادی با صدور'بیانیه برنامه توسعه زیرساخت ها در آفریقا' گام بزرگی در مسیر تسریع و تسهیل ایجاد زیرساخت های اقتصادی این قاره برداشتند.
بانک توسعه آفریقا نیز در پاسخ به این بیانیه پیشنهاد ایجاد صندوقی با نام 'آفریقا ۵۰' را ارائه کرد و به این ترتیب یک صندوق با اعتباری معادل ۸۳۰ میلیون دلار برای تامین مالی طرح ها و پروژه های اقتصادی این قاره ایجاد شد.
قرار است از اعتبار این صندوق در ایجاد زیرساخت های لازم در زمینه تامین انرژی، حمل و نقل، فناوری اطلاعات و ارتباطات و تامین آب آشامیدنی استفاده شود.
هدف اصلی از ایجاد این صندوق کاهش زمان انجام پروژهای زیر ساختی مهم در کشورهای مختلف آفریقایی است.
کارشناسان معتقدند به رغم تلاش های صورت گرفته در این زمینه، اعتبار اختصاص داده شده به طرح های زیرساختی در آفریقا کافی نیست.
در حالی که صندوق 'افریقا۵۰' با اعتباری کمتر از یک میلیارد دلار تاسیس شده است، اتمام طرح هایی که هم اکنون در آفریقا در دست احداث است به ۱۰ میلیارد دلار اعتبار خالص و حدود ۱۰۰ میلیارد دلار جذب سرمایه نیاز دارد.
نظر شما