۲۷ آذر ۱۴۰۳، ۱۴:۲۳
کد خبر: 85692703
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

دهه دیجیتال در آفریقای جنوب صحرا

۲۷ آذر ۱۴۰۳، ۱۴:۲۳
کد خبر: 85692703
دهه دیجیتال در آفریقای جنوب صحرا

تهران - ایرنا - مدیر شرکت «گوگل» در منطقه آفریقای جنوب صحرا با تاکید بر اینکه دهه آینده دهه دیجیتال در آفریقای جنوب صحرا خواهد بود، برخی اولویت ها را در زمینه سیاستگذاری عمومی برای شکوفا شدن بهتر اقتصاد دیجیتال در کشورهای این منطقه برشمرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از پایگاه خبری «افریکن بیزنس» ، شرکت گوگل در اقدامی با هدف ارتقای ارتباطات، حمایت از استارتاپ های محلی و تقویت نوآوری، در سال ۲۰۲۱ تعهد مالی ۱ میلیارد دلاری به یک رشته از سرمایه گذاری ها در آفریقا برای یک دوره پنج ساله ایجاد کرد.

اکنون سه سال پس از آن زمان، این شرکت غول فناوری همچنان بلندپروازی هایی در آفریقا دارد و از افزایش سرمایه گذاری های بلندمدت در اقتصاد دیجیتال این قاره حمایت می کند. این شرکت استدلال می کند که افزایش به کارگیری فناوری های دیجیتال در آفریقا یکی از بزرگترین فرصت ها برای تحول اقتصادی این قاره به شمار می رود.

یک مطالعه اخیر انجام شده توسط شرکت مشاوره ای «پابلیک فرست» حاکی از آن است که هر یک دلار سرمایه گذاری در زمینه فناوری دیجیتال در آفریقا بیش از ۲ دلار برای اقتصاد این منطقه تا سال ۲۰۳۰ عایدی خواهد داشت. شرکت گوکل بر این باور است که این مساله نشان دهنده تاثیر مالی و اقتصادی خوب سرمایه گذاری در اقتصاد دیجیتال آفریقا است.

این مطالعه انتشار یافته در ماه سپتامبر (شهریور) همچنین نشان داد که شرکت ها و سازمان ها از طریق به کارگیری ابزارهای گوگل از قبیل جستجو، نقشه و یوتیوب ۱۶ میلیارد دلار در فعالیت های بیشتر اقتصادی در سال ۲۰۲۳ تولید کردند.

دهه دیجیتال در آفریقای جنوب صحرا

در همین ارتباط ، افریکن بیزنس با «الکس اوکاسی» مدیر اهل نیجریه گوگل در آفریقای جنوب صحرا مصاحبه کرده است. محور این گفت وگو بر روندها و فرصتها و چالش های اصلی در اقتصاد دیجیتال آفریقا است.

افریکن بیزنس: وضعیت کنونی اقتصاد دیجیتال در آفریقا را چگونه توصیف می کنید و مهمترین فرصتهای رشد کدامها هستند؟

اوکاسی: آفریقا یک قاره در حال کار است و تعداد بیشتری از مردم هر روز آنلاین می شوند (در حال حاضر حدود ۳۵۰ میلیون از ۱.۲ میلیارد نفر) و از اینترنت برای بهبود زندگی خود استفاده می کنند. بر اساس گزارش اخیر گوگل درباره اقتصاد آفریقا، دهه آینده دهه دیجتال در جنوب صحرا خواهد بود. برای اولین بار، بیش از نیمی از جمعیت این منطقه به اینترنت دسترسی خواهند داشت و فناوری های نوظهور مانند هوش مصنوعی و «ابر» (کلاود) میتوانند توسعه این قاره را به میزان زیادی شتاب بدهند.

بنابراین ماموریت گوگل برای سازماندهی اطلاعات جهان بطور خاص با منطقه جنوب صحرای آفریقا مطابقت دارد. برای تضمین رشد اقتصادی و اجتماعی، حیاتی است که همه افراد فرصت استفاده از مزایای فناوری را داشته باشند. از این رو ما بر این باوریم که فرصتهای زیادی برای رشد بخصوص در هوش مصنوعی وجود دارد و هوش مصنوعی میتواند به تسریع فرایند توسعه آفریقا یاری برساند.

دهه دیجیتال در آفریقای جنوب صحرا

افریکن بیزنس: چالشهای اصلی که گوگل در زمینه پیشبرد تحول دیجیتال در آفریقا با آنها مواجه شده کدامها هستند و این شرکت چگونه با این چالشها برخورد می کند؟

اوکاسی: چالشهای زیرساختی در آفریقا بخوبی شناخته شده و مستند شده اند. ما تصمیم گرفته ایم که از طریق راه اندازی کابل زیردریایی «اکیانو» (Equiano) نقش خود را ایفا کنیم. این کابل زیردریایی در سال ۲۰۲۲ به عنوان بخشی از تعهد سرمایه گذاری ۱ میلیارد دلاری در این قاره به بهره برداری رسید. این کابل در امتداد ساحل اقیانوس اطلس قرار دارد و از کشور پرتغال (در غرب اروپا) تا نیجریه، توگو، نامیبیا تا آفریقای جنوبی ادامه دارد. انتظار میرود که افراد بیشتری را به اینترنت وصل کند و همزمان هزینه ها را کاهش و سرعت اینترنت را افزایش دهد. ما همچنین بتازگی پروژه «اوموجا» را اعلام کردیم که یک کابل زیردریایی دیگر است که آفریقا را به استرالیا متصل خواهد کرد.

دهه دیجیتال در آفریقای جنوب صحرا

ما همچنین تلاش های خودمان را بر تضمین این مساله متمرکز کرده ایم که افراد مهارت های بیشتری برای آینده بهتر داشته باشند. بتازگی تعهدی ۵.۸ میلیون دلاری برای حمایت از آموزش هوش مصنوعی و امنیت سایبری در سال جاری در کشورهای نیجریه، کنیا و آفریقای جنوبی اعلام کردیم.

افریکن بیزنس: به اعتقاد شما در شرکت گوگل چه اولویتهایی در زمینه سیاستگذاری عمومی برای تقویت اقتصاد دیجیتال در آفریقا ضروری هستند؟

اوکاسی: ما بطورمداوم با دولتها همکاری می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که آفریقا برای تغییرات همراه با فناوری های جدید آمادگی دارد. گزارش «دوندگان هوش مصنوعی» ما که نقشه راهی برای بهره برداری کشورهای در حال توسعه از ظرفیت های بالقوه هوش مصنوعی ارائه می کند، چهار توصیه اصلی را مورد تاکید قرار می دهد.

اول اینکه ما باید زیرساخت ها را با به کار گیری ۱۰۰ درصدی سیاست های مبتنی بر «کلاود» متحول کنیم. محاسبات بر پایه ابر (کلاود) برای دولتها ، شرکتهای محلی و سازمانها به منظور بهره گیری اقتصادی از سامانه های هوش مصنوعی ضروری است. سیاستگذارها باید ابتکارهای بر مبنای اولویت کلاود و اولویت دادن به راه حل های مبتنی بر کلاود بجای سامانه های «آی تی» سنتی را به پیش ببرند.

دوم اینکه ما باید از افراد با ابتکارهای هوش مصنوعی ملی حمایت کنیم. هوش مصنوعی میتواند اقتصادها را به جلو ببرد اما این تنها درصورتی روی خواهد داد که کارگرها بدانند چگونه از هوش مصنوعی برای ارتقای بهره وری و مهارت خود استفاده کنند. همکاری بیشتری بین بخشهای دولتی و خصوصی برای تقویت مهارتهای هوش مصنوعی و تقویت آموزش STEM و افزایش فرصتهای یادگیری آنلاین مورد نیاز است.

در گام بعدی، باید تلاشها برای نوسازی سامانه های ملی داده ها و اطلاعات را تشدید کنیم. مجموعه داده های با کیفیت بالا در بر دارنده چشم اندازها ، زبانها و فرهنگهای متنوع برای آموزش دادن به مدلهای هوش مصنوعی برای بازارهای محلی ضروری هستند. دولتها باید متعهد به استفاده و تبادل بهتر داده ها برای بهبود خدمات عمومی از قبیل بهداشت و درمان، آموزش، حمل و نقل و پاسخ به فجایع باشند و در زیرساختهای مورد نیاز برای ارتقای کاربرد مسئولانه از داده ها سرمایه گذاری کنند. دولتها همچنین باید امکان جریان مورد اعتماد داده فراتر از مرزهای کشورها را برای تضمین آموزش مدلهای هوش مصنوعی با داده های غنی و با تنوع جغرافیایی فراهم سازند.

و در نهایت توصیه چهارم اینکه نوآوری مداوم در زمینه هوش مصنوعی چه در بحث مدلهای هوش مصنوعی چه در زمینه کاربرد آنها، نیازمند چهارجوب قانونی درست است؛ چهارچوبی که تضمین کند هوش مصنوعی بطور مسئولانه و شجاعانه به کار گرفته شود. دولتها باید رویکردهای متناسب بر پایه ریسک را به حوزه قانونگذاری به کار گیرند؛ حریم خصوصی و چهارچوب حق تالیف (کپی رایت) را حفظ کنند ضمن اینکه حقوق مشروع را نیز محترم بشمارند.

افریکن بیزنس: دیدگاه بلند مدت گوگل برای اقتصاد دیجیتال در آفریقا چیست و در سالهای آینده به دنبال تحقق کدام هدفهای مهم هستید؟

اوکاسی: ما بر این باوریم که قاره آفریقا ظرفیت بالقوه عظیمی برای رشد دارد. این قاره جوان ترین جمعیت را در جهان دارد که بسیاری از آنان ابزارهای دیجیتال را به کار گرفته اند. ما میخواهیم به این قاره کمک کنیم تا بر چالش ها غلبه کند و در این زمینه با شرکای خود مانند دولت های کارآفرین همکاری می کنیم. ما از هم اکنون اقداماتی را با محصولات خود در حمایت از فعالیت های اقتصادی با ارزش تخمینی ۱۶ میلیارد دلاری در سرتاسر منطقه آفریقای جنوب صحرا شروع کرده ایم. محصولات ما فراتر از ابزارها هستند و موتورهایی برای رشد اقتصادی هستند. ۷۰ درصد از شرکت ها در منطقه هم اکنون گفته اند که ابزارهای ما نقش مهمی در عملیات آنها دارند اما ما به دنبال پیشرفت بیشتر با سرعت بیشتر هستیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha