افزایش بهای سهام بورس های نفتی آسیا- پاسفیک درپی حمله به آرامکو

تهران- ایرنا- بازار بورس نفتی منطقه آسیا- پاسفیک روز دوشنبه در واکنش به حمله به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان به سرعت روند صعودی گرفت و سبزپوش شد اما برخی ارزهای نوظهور و سهام تعدادی از شرکت های هواپیمایی منطقه با کاهش بها روبه رو شدند.

حوثی‌ها که مسئولیت حمله به آرامکو را برعهده گرفته اند، جدی‌ترین حمله خود به زیرساخت‌های عربستان طی سال‌های گذشته را انجام داده‌اند. حالا به گفته وزیر نفت عربستان، با هدف قرار گرفتن قلب صنایع نفتی این کشور، ریاض 50 درصد از تولیدات نفتی‌اش را تا زمانی نامعلوم از دست داده و به این ترتیب می‌توان پیش‌بینی کرد قیمت نفت دورانی بی‌ثبات را سپری خواهد کرد

فایننشال تایمز روز دوشنبه با انتشاراطلاعاتی دراین زمینه گزارش داد: سهام نفت خام در منطقه آسیا پاسفیک از ابتدای صبح امروز به یکباره روند صعودی به خود گرفت چرا که براساس آمار نیمی از صادرات این کشور درشرایط کنونی از مدار خارج شده است.

طبق این گزارش،  همزمان با این رویداد اقتصادی، بهای ارزهای نوظهور آسیایی و سهام شرکت های هواپیمایی دراین بازارها با روند نزولی روبه رو شد.

براساس این گزارش در معاملات صبحگاهی بهای نفت خام برنت در بازارهای جهانی 11 درصد رشد داشت درحالیکه بهای نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (بازار پایه بورس نفت آمریکا) شاهد 10 درصد رشد در سهام  خود بود که این بیشترین میزان رشد یک روزه سهام نفتی بوده است.

این رسانه نوشت : درحالیکه حوثی های یمن مسئولیت حمله پهپادهای بدون سرنشین به بزرگترین تاسیسات نفتی عربستان را برعهده گرفته اند ، آمریکا همچنان ایران را نشانه گرفته است.

فایننشال تایمز نوشت :  این رویداد سبب شد تا سهام نفت خام تولید کنندگان رقیب عربستان در آسیا و اقیانوسیه پیشتازی در معاملات منطقه ای را به دست گیرند.

 سهام شرکت های اصلی نفتی هنگ کنگ موسوم به  CNOOC و پتروچاینا  چین به ترتیب  6.4 درصد و 5.5 درصد افزایش یافته اند. در استرالیا ، سهام شرکت  های نفتی BHP با 3.6 درصد و سانتوس با 4.1 درصد افزایش بها روبه رو شدند.

"استیو وود" مدیر عامل شرکت مودی به این رسانه گفت: افزایش قیمت نفت به تولید کنندگان کمک می کند اما در کوتاه مدت به شرکت های پالایشی آسیب می می زند. اما تأثیر طولانی مدت  این حادثه بر شرکت های فعال در حوزه انرژی به زمان و میزان تولید کمتر عربستان سعودی بستگی دارد.

براساس این گزارش ارزهای نوظهور مانند  روپیه هند و لیر ترکیه هر دو 0.8 درصد در برابر دلار آمریکا کاهش ارزش داشتند ، در حالی که  وُن کره جنوبی شاهد  0.5 درصد سقوط بود. روپیه اندونزی نیز شاهد  0.6 درصد ریزش بود.

تحلیلگران اقتصادی گزارش دادند: ارزهای اندونزی و هند با توجه به کسری بودجه و اتکا به واردات نفت خام ، از جمله ارزهایی بودند که به شدت در معرض این شوک نفتی قرار گرفتند.

این کارشناسان معتقدند : تاثیر دیگر این رخداد این است که  بانک های مرکزی کشورهایی مانند کره جنوبی ، تایلند و سنگاپور احتمالاً نرخ بهره را کاهش می دهند تا قدرت برابری خود را در قبال ارزهای خارجی را بیشتر حفظ کنند.

علاوه براین در میان شرکت های هواپیمایی اصلی فعال در منطقه آسیا- پاسفیک نیز سهام شرکت هواپیمایی قنتاس استرالیا 4.2 ، شرکت هواپیمایی چین 2 درصد ، شرکت چین جنوبی 1.6 درصد و چین شرقی 1 درصد کاهش یافت چرا که بهای جهانی نفت امروز  افزایش یافت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha