آغاز مهر ماه و بازگشایی مدارس در هر سال برای دانش آموزان با اضطراب و نگرانی همراه است؛ این اضطراب که در اغلب مواقع کوتاه مدت و به عبارت دیگر طبیعی تلقی می شود؛ گاه در شماری از کودکان تداوم می یابد و با ترس های غیرمتعارف، بی قراری های مداوم و حتی خودداری از رفتن به مدرسه همراه می شود.
بر اساس نتایج برخی از تحقیقات نزدیک به ۶ درصد از کودکان دچار این اختلال می شوند که اگر به درستی درمان نشوند، در سال های آتی منجر به اختلالات اضطرابی اجتماعی (نگرانی های غیرمتعارف در خصوص فعالیت های روزمره) می شود.
این تشویش که در برخی از مواقع در والدین نیز به جهت ترس از رخداد وقایع ناگوار برای فرزندان و عدم توانمندی وی در محافظت از خود مشاهده می شود، نیازمند برخی از اقدامات کارشناسانه و گاه مشاوره های تخصصی مشاوران است.
"ستاره مختاری" روان شناس شناختی در این خصوص معتقد است: آغاز سال تحصیلی برای دانش آموزان در حقیقت یک نوع تغییر تلقی می شود و تغییر در هر زمان بی تردید با اضطراب همراه است؛ اما این اضطراب در کودکان به هنگام بازگشایی مدارس با ایجاد برخی از آمادگی ها قابل سازماندهی است.
وی با بیان اینکه دوری از والدین یکی از اساسی ترین دلایل این اضطراب به شمار می رود، افزود: ایجاد احساس امنیت و اعتماد در دانش آموزان نقش موثری در کاهش این تشویش ایفا می کند.
مختاری تصریح کرد: در واقع نقش والدین در کاهش و رفع این اضطراب حیاتی است؛ گفت و گو با دانش آموزان و آشناسازی کودکان با این محیط آموزشی باید از جمله اقدامات والدین قبل از ورود به مدرسه باشد.
این مشاور با اشاره به "بازی نقش" ادامه داد: بر اساس این الگو دانش آموزان خود را در محیط آموزشی تصور و والدین نیز نقش آموزگاران و همکلاسی ها را بازی می کنند. این طرح نقش موثری در کاهش اضطراب کودکان ایفا می کند.
وی خاطرنشان کرد: برخی از اقدامات نظیر بیداری سحرگاهی و پیمودن مسیر مدرسه با لباس های فرم نیز در روزهای پایانی تابستان توسط والدین باید مورد توجه قرار گیرد.
مختاری در پایان یادآور شد: در برخی مواقع این اضطراب در تعدادی از دانش آموزان مدتی طولانی باقی می ماند و گاه ترس های غیرمتعارف و امتناع از حضور در مدرسه نیز مشاهده می شود که این کودکان باید توسط مشاوران مدارس به متخصصان روان شناسی معرفی شوند و با کمک خانواده بهبود یابند.
عملکرد معلم در کاهش اضطراب دانش آموز تاثیرگذار است
"اعظم امامی" یک کارشناس روانشناسی در این رابطه به خبرنگار اجتماعی ایرنا گفت: آغاز سال تحصیلی برای اغلب دانش آموزان با اضطراب و تشویش همراه است؛ اگرچه این اضطراب در مقاطع متعدد تحصیلی به طور حتم متفاوت است.
وی افزود: این اضطراب همچنین بر اساس خلق و خوی کودک و تربیت خانوادگی نیز تغییر می یابد.
امامی با بیان اینکه دوری از خانواده و حضور در یک محیط اجتماعی جدید از عوامل اساسی این اضطراب به شمار می رود؛ تاکید کرد: نقش والدین در کاهش و رفع این تنش بسیار موثر است. ترسیم محیط آموزشی و ایجاد احساس اطمینان در دانش آموزان به منظور سازگاری با این محیط توسط خانواده ها باید مورد توجه واقع شود.
به عقیده وی حضور در برخی از مجامع و محیط های آموزشی (مشابه مدرسه) در روزهای پایانی تابستان نیز در کاهش این اضطراب و تشویش تاثیرگذار است.
این مشاور اظهار داشت: رفتار معلمان، معاونین و مدیران نیز به ویژه در روزهای نخست بازگشایی مدارس بسیار حائز اهمیت است. برخوردهای حمایت گرانه و ایجاد محیط های دوستانه و صمیمی به همراه برخی از اقدامات نظیر اهدای جوایز و... در اعتمادسازی موثر است.
امامی در پایان خاطرنشان کرد: والدین نیز باید به کودکان اطمینان بخشند که حمایت های محیط خانودگی در این محیط آموزشی نیز از سوی مدرسان و دوستان ادامه می یابد و آنها با حضور در مدارس از خانواده هم دور نمی شوند.
تجربه حضور در پیشدبستانی اضطراب دانش آموزان را کاهش میدهد
"مهدی بهلولی" کارشناس وزارت آموزش و پرورش نیز در این باره اظهار کرد: آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس برای دانش آموزان (به ویژه دانش آموزان پایه اول ابتدایی) با نگرانی و اضطراب همراه است.
به عقیده وی حضور در یک محیط اجتماعی گسترده و دوری از خانواده از عوامل اساسی این نگرانی محسوب می شود.
بهلولی با اشاره به دوره های آمادگی و پیشدبستانی تصریح کرد: تجربه حضور در مراکز آمادگی و پیش دبستانی (که در سال های اخیر افزایش نیز یافته است) یکی از راههای موثر به منظور کاهش و رفع این تشویش به شمار می رود.
این مدرس ادامه داد: جنبه دیگری از این موضوع به عوامل اجرایی مدارس و محیط های آموزشی بازمی گردد. در حقیقت رفتار و عملکرد مدیران، معاونان و به ویژه معلمان در روزهای نخست سال تحصیلی بسیار حائز اهمیت و زمینه ساز طرز تفکر دانش آموزان برای ماه ها و سال های آتی است.
گزارش از الهام دربان
نظر شما