فرصت طلایی برای دیپلماسی ایران

۳۰ شهریور ۱۳۹۸، ۹:۵۶
کد خبر: 83480141
فرصت طلایی برای دیپلماسی ایران

تهران- ایرنا- با توجه به سابقه دولت ترامپ در زیر پا گذاشتن توافق‌های بین‌المللی انتظار می‌رفت که این کشور مانع از سفر هیأت ایرانی به نیویورک برای شرکت در نشست عمومی سازمان ملل متحد شود اما حال این سفر ممکن شده و می‌توان آن را فرصتی طلایی برای دیپلماسی ایران دانست.

گروه اطلاع رسانی ایرنا در راستای ایفای رسالت آگاهی بخشی به انعکاس برجسته ترین گزارش های روزنامه های مختلف با عناوینی چون «فرصت طلایی برای دیپلماسی ایران، نبرد دیپلماتیک در نیویورک، اگر جمهوریت را پذیرفتیم باید تحول را هم بپذیریم، گام‌های بلند تهران- ایروان، می خواهند صدای پروانه را خفه کنند، سایه گرانی بر سر دانش آموزان، پاتک مجازی به رکود مسکن، آینده روشن و فاتحه دانشگاه امن و آزاد را باید خواند» پرداخته است، در ادامه به بازتاب گزیده ای از این مطالب می پردازیم:

فرصت طلایی برای دیپلماسی ایران
روزنامه «آرمان ملی» در گزارشی با عنوان «فرصت طلایی برای دیپلماسی ایران» نوشت: به رغم تنش‌های روزافزون میان ایران و امریکا و سنگ‌اندازی اولیه آمریکا در مسیر صدور ویزا برای هیأت ایرانی، سرانجام شامگاه پنجشنبه وزارت امور خارجه اعلام کرد که ویزا صادر شده و محمدجواد ظریف صبح روز جمعه عازم نیویورک شد تا در نشست عمومی سازمان ملل متحد حاضر شود. پیش از روز پنجشنبه و با توجه به سابقه دولت ترامپ در زیر پا گذاشتن توافق‌های بین‌المللی انتظار می‌رفت که این کشور مانع از سفر هیأت ایرانی شود اما حال این سفر ممکن شده و می‌توان آن را فرصتی طلایی برای دیپلماسی ایران دانست. تنش‌های اخیر در منطقه و اختلافات روزافزون ایران و ایالات متحده نباید سبب شود که دیپلماسی جمهوری اسلامی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل تحت تأثیر قرار گیرد و آقای روحانی باید به هر نحو ممکن از فرصت پیش رو برای تبیین سیاست‌ها و رفتارهای جمهوری اسلامی استفاده کند. مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان یک تریبون بین‌المللی که مورد توجه رسانه‌های مطرح دنیاست، می‌تواند فرصت خوبی برای ایران به منظور تبیین شرایط باشد. در حاشیه نشست نیز می‌توان مذاکرات و روابط با دیگر کشورها را به پیش برد و شرایط بهتری را برای ایران در مجامع بین‌المللی فراهم کرد.

نبرد دیپلماتیک در نیویورک

روزنامه «ایران» در مطلبی با عنوان «نبرد دیپلماتیک در نیویورک» می نویسد: محمدجواد ظریف روز گذشته در حالی برای حضور در هفتاد و چهارمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل راهی نیویورک شد که خاورمیانه در چند هفته گذشته باز هم تجلی پیچیده‌ترین معادلات منطقه‌ای شد. رقابت عربستان با ایران و تلاش برای راه انداختن کارزار جنگ علیه آن نه فقط در مسأله «حمله پهپادی به آرامکو»   که در تلاش برای بهره‌گیری از ظرفیت شورای امنیت سازمان ملل جهت ساماندهی اقدامی دیگر علیه ایران بروز و ظهور یافت اما این همه کش و قوس‌ها مانع از آن نشد که مجموع این رویدادها در سطحی فراتر و در چارچوب چگونگی رویکرد دیپلماتیک تهران درمواجهه با اقدامات امریکا دیده نشود. رویکردی که از سوی ایران در چند ماه گذشته و در مواجهه با فراز و فرودهای سیاسی منطقه در پیش گرفته شد، نتیجه‌ای از پیش معین داشت و مشخص کرد چگونه می‌توان خواستی را که با تمامیت ارضی و نیز وضعیت امنیتی جمهوری اسلامی در گرماگرم رایزنی‌ها پیرامون حفظ برجام تقابل داشت، با استفاده از دیپلماسی اجرایی کرد. چه به نظر می‌رسد نتیجه پیگیری چنین سیاستی از سوی ایران چنان شد که سعی عربستان برای کشاندن امریکا به جنگ علیه ایران از طریق تلاش‌های به ظاهر افشاگرانه درباره ماجرای حمله پهپادی به آرامکو ناکام بماند و امریکا در پیگیری سیاست فرسایشی خود در قبال ایران به موضعگیری‌هایی اکتفا کند که بی تردید تحت تأثیر سیاست چندوجهی تهران و محافظه‌کاری حاکم بر سیاست‌های جاری دولت امریکا اتخاذ شده است. به این ترتیب اگر این احتمال می‌رفت که امریکا به بهانه اتهام حمله به تأسیسات نفتی عربستان، به طراحی یک حمله نظامی هرچند محدود به ایران بیندیشد، بار دیگر خود را به درگیری نظامی بی رغبت نشان دهد و خواستار روی آوردن به دیپلماسی شود.

اگر جمهوریت را پذیرفتیم باید تحول را هم بپذیریم
روزنامه «شرق» در مطلبی با عنوان «اگر جمهوریت را پذیرفتیم باید تحول را هم بپذیریم» در گفت و گو با عماد افروغ استاد دانشگاه آورد: من تغایری بین جمهوریت و تحول نمی‌بینم. نه‌تنها تغایری وجود ندارد، بلکه نسبتی ماهوی بین آنها می‌بینم. رابطه‌ای منطقی – عِلی بین جمهوریت و تحول وجود دارد. جمهوریت به عرصه مردم بازمی‌گردد. مردم در عرصه علت و علیت تعریف می‌شوند. اگر قرار است ما جمهوریت را بپذیریم، باید تحول را هم بپذیریم؛ چراکه تحول به مردم و نیازهای متغیر آنها بازمی‌گردد. به‌هرحال خواسته‌ها و مطالبات مردم صرفا یک‌سری نیازهای ثابت و تعریف‌شده نیست؛ این خواسته‌ها می‌تواند دستخوش انبساط‌ها و تغییرات زمانی شورد؛ بنابراین هیچ تغایری در این زمینه وجود ندارد. اگر جمهوریت را پذیرفتیم، باید تغییر را هم بپذیریم؛ اما ممکن است این سخن درباره اسلامیت آن، متفاوت است. اسلام یک ایدئولوژی است و تفاسیر خاص و مشخصی دارد؛ بنابراین ممکن است یک تفسیر خاص از اسلام، با تغییر و تحول چندان همخوانی نداشته باشد. ولی جمهوریت به‌هرحال با تغییر همراه است.

گام‌های بلند تهران- ایروان

روزنامه «اعتماد» در گزارشی با عنوان «گام‌های بلند تهران- ایروان» نوشت: تقویت رابطه با همسایگان همواره یک اولویت برای دولت‌های متفاوت پس از انقلاب اسلامی ایران بوده است. در میان همسایگان شمالی ایران، ارمنستان در زمره کشورهایی است که تمایل خود به بهبود هر چه بیشتر رابطه با ایران را پنهان نکرده که البته بخشی از آن در موقعیت جغرافیایی و وضعیت سیاسی رابطه ایروان با سایر همسایگانش در ارتباط است. یکی از نقاط ضعف رابطه ایران و ارمنستان، رابطه اقتصادی است که تهران و ایروان اخیرا تلاش‌هایی را برای توسعه و تنوع‌بخشی به آن آغاز کرده‌اند. بر اساس اظهارنظرهای رسمی مقام‌های ارمنستان، حجم مبادلات تجاری بین ۲ کشور، ۳۰۰ میلیون دلار است که این رقم با توجه به ظرفیت‌های ایران و ارمنستان ناچیز بوده و نیازمند بازنگری است. در حال حاضر بیشترین حجم مبادلات تجاری بین دو کشور در زمینه انرژی و گاز است که هم تهران و هم ایروان عزم متنوع‌سازی این حوزه را دارند. البته بازگشت تحریم‌های یک‌جانبه امریکا علیه ایران برخی شرکای تجاری تهران را به دردسر انداخته اما به نظر می‌رسد که تهران و ایروان راه‌هایی برای دور زدن این تحریم‌ها یافته‌اند.

می خواهند صدای پروانه را خفه کنند

روزنامه «همدلی» در مطلبی با عنوان «می خواهند صدای پروانه را خفه کنند» در گفت و گو با تورج سلحشور برادر پروانه سلحشور می نویسد: پایه و اساس انقلاب معنویت و مردم‌داری بود. اگر این عناصر جدا شوند چیزی از انقلاب نمی‌ماند. ما برای پول و فناوری انقلاب نکردیم. الان هم اخلاق و معنویت را از انقلاب جدا کرده‌ایم و در حال جدا کردن مردم از انقلاب و نظام هم هستیم. اینکه امروز فساد و اختلاس، فقر، فحشا و نابسامانی در کشور وجود دارد، به همین دلیل است. اگر به خودمان نیاییم و خود را بازبینی نکنیم، اوضاع بیشتر رو به وخامت می‌رود. دشمنان نمی‌توانند کاری کنند اما با این بی‌اخلاقی‌ها به فروپاشی می‌رسیم. می‌خواهیم هرطور شده صداهای منتقد را خاموش کنیم؛ حالا با تهمت یا برچسب زدن. این صدای پروانه سلحشوری نیست. این صدای ملت ایران است که اینها فکر می‌کنند اگر صدای ایشان را خفه کنند، صدای مردم را خفه کردند. این روش‌ها دیگر کاربردی ندارد و صحیح نیست.

سایه گرانی بر سر دانش آموزان

روزنامه «ابتکار» در مطلبی با درج عنوان «سایه گرانی بر سر دانش آموزان» آورد: دو روز تا اول مهر باقی مانده، بچه‌ها خود را برای رفتن به مدرسه آماده می‌کنند. اما این روند بسیار متفاوت از سال‌های گذشته طی می‌شود. هر ساله با نزدیک شدن به فصل سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس، تکاپوی مردم برای خرید لوازم‌التحریر بیشتر می‌شود، اما گرانی ناشی از شرایط نابسامان اقتصادی کشور در سال جاری، شرایط را تغییر داده است. امسال دیگر خبری از خریدهای آنچنانی دانش‌آموزان در میان نیست و خانوارها سعی دارند با کمترین هزینه مایحتاج سال تحصیلی فرزندان خود را مهیا کنند. در این میان می‌بینیم که خریداران با دیالوگ مشترک این خودکار چند؟ این دفتر چه قیمتی است؟ و... تنها نظاره‌گر قیمت‌ها بوده و در خرید خود عاجز هستند. این در شرایطی است که اوقات فروشندگان لوازم تحریر بسیار تلخ است و وقتی پای صحبت‌های‌شان می‌نشینی دائم از کساد بودن کسب‌وکارشان شکایت می‌کنند. به بیانی ساده‌تر بازار بی‌رونق و گران این روزهای لوازم‌التحریر باعث شده است دیگر خبری از دانش‌آموزان شاد و سرزنده‌ای که با کیسه‌های خرید اول مهرشان یکی یکی پاساژها و مغازه‌ها را پشت سر می‌گذاشتند و فروشندگانی که اول مهر زمان رونق گرفتن کسب‌وکارشان بود، در میان نباشد.

پاتک مجازی به رکود مسکن

روزنامه «دنیای اقتصاد» در مطلبی با عنوان «پاتک مجازی به رکود مسکن» نوشت: نسخه به‌روزشده «تلگرام» به کمک بازار مسکن برای عبور از رکود معاملاتی آمد. نسخه جدید، به یک قابلیت مجهز شده که کاربران با استفاده از آن می‌توانند تا شعاع ۵ کیلومتری اطراف خود، «گروه مجازی» تشکیل دهند و بدون نیاز به شماره تلفن همراه یا مشخصات تلگرامی اهالی محله، با عضوگیری نامحدود، اطلاعات گروه را وارد صفحه نمایش اطرافیان خود کنند. واسطه‌های ملکی از این امکان جدید که شامل «پیدا کردن افراد نزدیک و ارتباط با آنها» است، برای معرفی فایل‌های فروش استفاده می‌کنند. امکان جدید تلگرام، به نجات دو ضلع مثلث از کار افتاده بازار معاملات ملک آمد. «فروشنده» ‌های آپارتمان و همچنین «دلالان» ملک که از حدود دو ماه اخیر به چالش «نبود متقاضی موثر و حاضر در بازار» برخورد کرده‌اند، اکنون با نسخه تازه تلگرام می‌توانند فایل‌های فروش را وارد تلفن همراه «ساکنان یک منطقه و حتی مناطق مجاور» کنند و شکل تازه‌ای از بازاریابی مجازی در محدوده جغرافیایی تقریبا بزرگ  - نه تنها فرامحله‌ای که حتی فرامنطقه‌ای -  را رقم بزنند. «تلگرام» از سه سال پیش تا کنون، در کنار مشاوران املاک و سامانه‌های اینترنتی عرضه‌کننده فایل‌های آپارتمانی، نقش منبع تغذیه اطلاعاتی «متقاضیان خرید مسکن» به لحاظ ارائه داده‌های مربوط به خانه‌های فروشی را بازی کرده است. البته استفاده از این شبکه اجتماعی در محیط مجازی توسط فعالان بازار مسکن، بیشتر در برخی شهرهای خاص کشور و برای دسته‌ای از املاک بوده است.

آینده روشن
روزنامه «جهان صنعت» در گزارشی با عنوان «آینده روشن» می نویسد: با تغییر مدیریت بزرگ‌ترین خودروسازی کشور و همچنین برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در این حوزه به نظر می‌رسد تولید در صنایع خودروسازی کشور می‌رود تا به روند عادی خود برگردد. در واقع صنعت خودروی کشور که از چند ماه گذشته و تحت تاثیر شرایط تحریمی و زیان انباشته با حواشی و افت و خیزهای فراوانی همراه بوده پس از ورود دستگاه قضا به پرونده برخی مدیران این حوزه و همچنین عزل و نصب‌های صورت گرفته از سوی وزیر صنعت توانسته با تغییر رویکرد و برنامه‌ریزی نسبت به رفع برخی چالش‌ها اقدام کند. موضوعی که به نظر می‌رسد همگام با ورود فرشاد مقیمی مدیرعامل جوان گروه صنعتی ایران‌خودرو که از کارنامه پرباری نیز در زمان تصدی بر معاونت صنایع وزارتخانه برخوردار است شدت گرفته به گونه‌ای که او در ابتدای حضور خود در شرکت با ایجاد ستاد توسعه تعمیق داخلی‌سازی تلاش کرد تا با بهره‌گیری از ظرفیت قطعه‌سازان داخلی در جهت تکمیل و عرضه انبوه خودروهای ناقص اقدام کند و با تزریق نقدینگی علاوه بر ایجاد آرامش بر بازار زمینه تداوم گردش چرخ صنعت را فرهم سازد. اگرچه که مقیمی نگاه به تکنولوژی‌های نوین را نیز در برنامه‌های خود داشته و توسعه ارتباط صنعت خودرو با دانشگاه و شرکت‌های دانش‌بنیان را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است حال باید منتظر شد و نتیجه این عملکرد را در صنعت خودرو کشور مشاهده کرد.

فاتحه دانشگاه امن و آزاد را باید خواند

روزنامه «توسعه ایرانی» در مطلبی با عنوان «فاتحه دانشگاه امن و آزاد را باید خواند» آورد: شیوه‌نامه انضباطی دانشجویی در حالی به دانشگاه‌ها ابلاغ شده که فعالان این حوزه نسبت به این شیوه نقدهای زیادی داشته‌اند، تا جایی که حتی عضو کمیسیون آموزش مجلس هم خبر از طرح پرسش از وزرای علوم و بهداشت درباره این شیوه‌نامه داده است. حالا این شیوه‌نامه انضباطی جدید دانشجویی سیبل انتقادات فعالان دانشجویی شده است. شیوه‌نامه‌ای که نه‌تنها حقوق دفاعی دانشجویان در کمیته انضباطی را محدودتر کرده بلکه با افزودن تخلفات جدید، راه ورود به حریم خصوصی دانشجو را هم باز گذاشته است. به دنبال ابلاغ این شیوه‌نامه، برخی دانشجویان در فضای مجازی به نقد این شیوه‌نامه پرداختند. آن‌ها معتقدند ابلاغ این شیوه‌نامه دردی از برخوردهای سلیقه‌ای در کمیته‌های انضباطی دوا نمی‌کند و حتی در مواردی شاید دامنه‌ برخوردهای سلیقه‌ای را توسعه دهد. در این میان عدم رعایت مفاد و اصول رسیدگی منصفانه به تخلفات انضباطی دانشجویان، تناقض با برخی از مفاد آیین‌نامه انضباطی دانشجویان مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و نبود تضامین عینی برای رعایت کرامت انسانی دانشجویان، از جمله نقدهایی است که در این باره مطرح شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha