۳۰ شهریور ۱۳۹۸، ۱۶:۲۸
کد خبرنگار: 2122
کد خبر: 83484407
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اعتراضات مردم الجزایر همچنان ادامه دارد

تهران – ایرنا – مردم الجزایر برای سی و یکمین جمعه متوالی و با وجود هشدارهای مکرر ارتش مبنی بر محاصره پایتخت، به خیابان ها آمده و مطالبات خود از جمله برگزاری انتخابات سالم و بدون زدو بند را خواستار شدند.

بر اساس گزارش روزنامه الجزایری "الخبر" در روز شنبه، برغم این که «احمد قاید صالح» فرمانده ستاد مشترک ارتش الجزایر پیشتر هشدار داده بود، چنانچه وسایل نقلیه ای اقدام به جابجایی معترضان، توقیف و جریمه می شوند، برخی رانندگان خودروهای خود را در اختیار تظاهرکنندگان گذاشتند .

مردم نیز با استفاده از وسایل نقلیه خود را به محل تجمع رسانده ودر سی و یکمین جمعه متوالی مطالبات خود را خواستار شدند.
سازمان عفو بین الملل در واکنش به این تصمیم ارتش، با صدور بیانیه ای از ارتش الجزایر خواست با اقدامات غیرقانونی مانع اعتراضات و تجمعات آنان نشوند.
طبق گفته شاهدان عینی، نیروهای ارتش در ورودی های پایتخت تجمع کرده و برخی از خودروهایی که به مقصد الجزیره پایتخت این کشور در حرکت بودند را متوقف می کردند.
الجزایری ها در تظاهرات روز گذشته (جمعه) علاوه بر مطالبات پیشین خود نظیر تغییر اساسی در دولت و برکناری همه دولتمردان منسوب به عبدالعزیز بوتفیلقه رئیس جمهور مخلوع، خواستار برگزاری انتخابات سالم شده و علیه قاید صالح رییس ستاد مشترک ارتش این کشور نیز شعارهایی سردادند.
تظاهرکنندگان در راهپمیایی خود خطاب به قاید صالح شعار؛ «بشنو بشنو قاید صالح، مردم خواستار دولت مدنی هستند» سر دادند. نیروهای امنیتی نیز همزمان با تشدید اقدامات ضد شورش ضمن حضور در مناطق مختلف پایتخت از طریق هوا و با استفاده از بالگکردهای نظامی نیز اقدام به کنترل جمعیت حاضر در خیابان های الجزیره کردند.

شایان ذکر است، تظاهرات در الجزایر از زمانی شروع شد که "عبدالعزیز بوتفلیقه" رییس جمهوری سابق این کشور خود را برای پنجمین بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرد، اما مردم این کشور  با آمدن دوباره بوتفلیقه مخالف کردند، زیرا معتقد بودند که وی برای اداره حکومت ناتوان است و اطرافیانش به جای او الجزایر را اداره می کنند.
به دنبال اعتراضات مردمی در الجزایر طی هفته های متوالی، بوتفیلقه مجبور شد پس از بیست سال حکومت در سن ۸۲ سالگی قدرت را کنار بگذارد، ناگفته نماند که کناره گیری وی با اعمال فشار ارتش این کشور نیز همراه بود
پس از  برکناری وی، ارتش الجزایر به فرماندهی "قاید صالح" تلاش کرد تا با صدور بیانیه هایی خود را در این اعتراضات توام با مردم نشان دهد تا  بتواند در مرحله بعدی قدرت در الجزایر، سهم بزرگی در تعیین شخص اول حکومت این کشور داشته باشد.
اما مردم الجزایر اعتراضات خود را متوقف نکرده و این بار علیه دولت نظامی و باقیمانده دولتمردان منسوب به بوتفلیقه روانه خیابان ها شدند.

مردم الجزایر پس از گذشت سی و یک جمعه همچنان به دنبال تحقق خواسته های خود به خیابان ها می آیند و با تجمع در شهرهای بزرگ این کشور شاخ آفریقا مطالبات خود را به شکلی کاملا مدنی از دولت الجزایر طلب می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha