امید و صلح دو پیام مهم حسن روحانی برای نیویورک

تهران- ایرنا- رئیس جمهوری کشورمان در سخنانی پیش از عزیمت به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل از تشریح  طرحی به نام ابتکار صلح هرمز برای همکاری کشورهای خلیج فارس در جهت تامین امنیت منطقه خبر داد، رسانه های داخلی ابعاد مختلف سفر روحانی را مورد بررسی قرار دادند.   

به گزارش گروه نشریات خبری ایرنا،  حسن روحانی روز دوشنبه پیش از عزیمت به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: مجمع عمومی سازمان ملل سالیانه برگزار می شود و امسال در هفتاد و چهارمین اجلاس،  فرصت مناسبی است که نظرات ملت‌ها و از جمله ملت بزرگ ایران در آنجا بیان و توضیح داده شود.  این اجلاس فرصت مناسبی است تا اقدامات غیرمنصفانه و ظالمانه ای که امروز نسبت به ملت ایران روا داشته می شود و همچنین مسایل سخت و پیچیده ای که امروز منطقه ما با آن مواجه است، برای مردم و کشورهای جهان توضیح داده شود.

 رئیس جمهوری در بخشی دیگر از سخنان خود افزود: نام این طرح ابتکار صلح هرمز است چون حرف های اولش که اچ، او و پی و ای است با هم ترکیب می شود و نامش امید می شود از این رو این ائتلاف به نام ائتلاف امید نامگذاری شده است و همه کشورهای  ساحلی خلیج فارس و منطقه هرمز در این ائتلاف دعوت می‌شوند تا امنیت منطقه را تضمین کنیم.

روزنامه ها، تارنماها و خبرگزاری های وابسته به جریان اصلاح طلب در اخبار و گزارش های خود موضوع سفر رئیس جمهوری را با محورهایی چون روحانی طرح ایران برای جهانیان را به سازمان ملل می برد؛ پیشنهاد ایران برای صلح در هرمز؛ ایده‌های جدید ایران برای صلح جهانی؛ کارنامه ترامپ در جامعه بین‌الملل و صادر نشدن ویزای نیویورک برخی همراهان رئیس جمهوری بازتاب داده اند.

رسانه های اصولگرا به موضوع سفر روحانی نسبت به رسانه های طیف سیاسی مقابل توجه کمتری نشان داده و به موضوع سخنان وزیر امور خارجه کشورمان در گفت و گو با شبکه سی بی اس؛ گفت‌وگوناپذیری موضوعات مربوط به امنیت ملی جمهوری اسلامی و صدور روادید برای یک سوم اعضای تیم ایرانی بسنده کرده اند.

رسانه های اصلاح طلب

 طرح ایران برای جهانیان؛ صلح هرمز و ائتلاف امید

روزنامه ایران در مطلبی با عنوان روحانی طرح ایران برای جهانیان را به سازمان ملل می برد، درباره سفر رئیس جمهوری به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان نوشت: روحانی در فضایی راهی نیویورک می‌شود و با خود پیام صلح و امید می‌برد که جمهوری اسلامی ایران از منظر منطقه‌ای در انزوا نیست و خاصه در سال‌های پس از برجام نه تنها با اغلب کشورهای منطقه در وضعیت رابطه‌ای فراتر از حسن همجواری به سر می‌برد که با تعداد قابل توجهی از آنها در مناسباتی سازنده و صاحب نفوذ و تأثیرگذاری است. با این حال ناگفته پیداست که برای شکل دهی به یک نظام امنیتی مشارکتی موانع پرشماری پیش رو است؛ موانعی همچون عدم اعتماد کشورهای عربی به یکدیگر، حضور آمریکا  در خلیج فارس و تغییر موازنه قدرت منطقه‌ای به نفع ایران که منجر به بدفهمی‌هایی از خواست ایران برای ایجاد صلح در منطقه و نظام امنیتی مشترک شده است و رفع و رجوع آن بی تردید با پیگیری کاهش تدریجی بدبینی‌ها، اعتمادسازی، کاستن از اتکای کشورهای کوچک‌تر به بازیگران خارج از منطقه و پیوند بیشتر منافع در خلیج فارس حاصل می‌آید.

در واقع آنچه نظریه روحانی را در روزهای پیش رو و در پیگیری ایده «صلح هرمز» و «ائتلاف امید» ممکن می‌سازد ایجاد این فهم مشترک میان بازیگران منطقه است که امنیت را چنان ملک مشاعی ترسیم کنند که در آن مالکان آن به دوست و دشمن تقسیم نمی‌شوند و تهدید یکی تهدید همه فرض می‌شود.   بی تردید جمهوری اسلامی برای گستردن صلح در خاورمیانه و ایجاد یک نظام مشترک همکاری‌های امنیتی در آن مسیری ناهموار در پیش روی خود دارد و این ممکن نمی‌شود مگر از طریق پایداری در این مسیر پرچالش و کمک به ساختن دیوار اعتمادی که پیشتر با مداخله‌جویی قدرت‌های فرامنطقه‌ای فروپاشیده است.

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان پیشنهاد ایران برای صلح در هرمز آورده است: وزیر امور خارجه ایران در آستانه سفر رئیس‌جمهور به نیویورک از سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل خبر داد ایران در این مجمع ایده خود برای حل تنش‌ها و اختلافات اخیر در آب‌های جنوب کشور را تبیین خواهد کرد. ظریف که خود در نیویورک است، در توییتی با یادآوری سالروز آغاز جنگ تحمیلی هشت‌ساله نوشت: «۳۱ شهریور ۱۳۵۹ برای ایرانیان روز تلخی است؛ زیرا یادآور تجاوز صدام با پشتیبانی قدرت‌های جهانی به ایران است. منطقه ما از آن زمان تاکنون همواره در آشوب بوده است. ما می‌خواهیم ۳۱ شهریور روز صلح باشد و نه جنگ. رئیس‌جمهوری روحانی، امروز «ائتلاف امید: ابتکار صلح هرمز» را کلید زد. جزئیات در مجمع عمومی ملل متحد». اشاره ظریف به سخنان حسن روحانی در سالروز آغاز جنگ تحمیلی است که دیروز در تهران ایراد شد. روحانی در این سخنرانی گفته بود: «امسال در سازمان ملل با شعار «ائتلاف امید و هرمز، صلح برای منطقه» حضور می‌یابیم. طرحی را در سازمان ملل پیش‌روی جهانیان قرار می‌دهیم که ایران با همکاری کشورهای منطقه، امنیت منطقه، خلیج‌فارس، دریای عمان و تنگه هرمز را تأمین می‌کند». رئیس‌جمهور، امروز عازم نیویورک می‌شود.

ایده‌های جدید ایران برای صلح جهانی عنوان مطلبی در روزنامه آرمان ملی محسوب می شود. در بخشی از این گزارش آمده است: حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در سخنرانی خود از ایده‌ها و طرح‌های جدید ایران به منظور ارتقای صلح در منطقه و جهان خبر داد. به گفته رئیس‌جمهور، او در سفر به نیویورک از دو طرح «ائتلاف امید» و «ابتکار برای صلح هرمز» رونمایی خواهد کرد.

رامین مهمانپرست سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در گفت و گو با این روزنامه و در ارزیابی اهمیت طرح‌های ائتلاف امید و ابتکار برای صلح هرمز برای آینده دیپلماسی‌کشور، گفت: نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد بهترین فرصت برای جمهوری اسلامی به منظور افشا کردن اتهامات نادرستی است که از سوی کشورهای متخاصم به ایران وارد می‌شود. یکی از راه‌های موثر در این زمینه را می‌توان ارائه پیشنهادهای جدی در راستای ارتقای صلح جهانی دانست و این اقدام تأثیر بسیار خوبی روی افکار عمومی دارد.

وی درباره واکنش دیگر کشورها به این پیشنهادهای رئیس‌جمهور ایران افزود: به احتمال زیاد برخوردهای متفاوتی را از سوی کشورهای دیگر شاهد خواهیم بود. برخی کشورهای منطقه خواهان برقراری صلح و امنیت در منطقه هستند و پیشنهادی صلح طلبانه از سوی یکی از قدرتمندترین کشورهای منطقه با استقبال آن‌ها روبه‌رو خواهد شد، اما برخی دیگر از کشورهای منطقه بنا ندارند ثبات و امنیت در منطقه برقرار شود.

روزنامه ابتکار در یادداشتی به قلم جلال خوش چهره کارشناس مسائل سیاسی با عنوان کارنامه ترامپ در جامعه بین‌الملل نوشت: اجلاس سالانه مجمع ‌عمومی سازمان ‌ملل متحد فرصتی است که کارنامه دولت‌ «دونالد ترامپ» و میزان مشروعیت سیاست‌های آن در قبال ‌ایران از سوی رهبران جهان ارزیابی می‌شود. این ‌کار از آن‌ رو اهمیت دارد که او دستاورد خود را در کسب مشروعیت و اعتماد عمومی نزد دولت‌ها و به تبع آن ملت‌ها در این‌باره بسنجد. اجلاس پیش‌رو می‌تواند بسترساز هر اتفاقی شود که در متن منازعات جاری در روابط ایران و آمریکا، منطقه خلیج‌فارس را آبستن آن می‌کند.

«دونالد ترامپ» از اجلاس سال گذشته که در آن از خروج از برجام گفت و با اعلام سیاست فشار حداکثری علیه ایران، ابراز امیدواری کرد که جامعه جهانی و به‌ ویژه اتحادیه اروپا با دولت وی همراه شوند، اکنون در همان نقطه‌ای ایستاده است که سال پیش قرار داشت. تردید اروپاییان به سیاست‌های کاخ سفید دست‌ نخورده باقی مانده، فراخوان ائتلاف‌سازی علیه ایران نه‌ تنها در جامعه‌ جهانی بلکه میان متحدان واشنگتن اعم از بریتانیا و دولت‌های منطقه خاورمیانه با استقبال سرد روبه‌ رو شده و سرانجام اینکه ماهیت سیاست‌های او نزد دولت‌های عربی حوزه جنوبی خلیج‌فارس نیز دچار آسیب جدی است.

رسانه های اصولگرا

سخنان ظریف در نیویورک

روزنامه جوان در گزارشی نوشت: وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با یک شبکه آمریکایی هشدار داد که «آغازکننده جنگ در منطقه، پایان‌دهنده آن نخواهد بود، زیرا این جنگ اصولاً محدود نخواهد بود»؛ هشداری که همزمان با اعزام تجهیزات نظامی آمریکا  به عربستان انجام شده است.

مقامات آمریکایی و عربستانی در روزهای اخیر تحقیقات گسترده‌ای انجام داده‌اند تا منشأ حملات هفته گذشته به تأسیسات نفتی عربستان سعودی را به ایران نسبت داده و با متهم کردن ایران به این حملات، جامعه جهانی را به افزایش فشارها علیه تهران تحریک کنند، اما مقامات ایران هرگونه دست داشتن در حملات به تأسیسات نفتی آرامکو را رد کرده‌اند. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران که در نیویورک به سر می‌برد، شنبه شب در مصاحبه با شبکه «سی. بی. اس.» به سؤالاتی درباره تشدید تنش‌ها بین ایران و آمریکا  در منطقه توضیحاتی داد. ظریف در این مصاحبه در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا ایران توانایی جلوگیری از وقوع جنگ در منطقه را دارد، تأکید کرد: «نه، من مطمئن نیستم که می‌توانیم از [وقوع] جنگ جلوگیری کنیم، اما مطمئنم هر کسی که این جنگ را شروع کند، پایان‌دهنده آن نخواهد بود، یعنی این جنگ محدود نخواهد بود».  ... هشدار ظریف به مقامات آمریکا یی برای هرگونه اقدامی علیه ایران، درحالی است که در روزهای گذشته پس از عملیات ارتش و انصارالله یمن علیه تأسیسات نفتی عربستان سعودی در مناطق «بقیق» و «خریص»، آمریکا  و عربستان سعودی که در مقابله با تسلیحات یمنی‌ها ناکام مانده‌اند، ایران را عامل این ناکامی معرفی کرده‌اند.

 گفت‌وگوناپذیری موضوعات مربوط به امنیت ملی جمهوری اسلامی

روزنامه صبح نو در مطلبی با عنوان ائتلاف امید بدون ورود به خطوط قرمز نوشته است: ایران مدت‌هاست برای بازگشت ثبات به منطقه پرآشوب غرب آسیا، پیشنهاد مذاکره به تمامی کشورهای منطقه حتی آن‌هایی که چشم دیدن ایران را ندارند، داده است. این پیشنهاد روز گذشته بار دیگر از سوی رییس‌جمهوری مطرح شد؛ پیشنهادی که منطقاً باید با ملاحظاتی همراه باشد.

حسن روحانی، رییس‌جمهوری کشورمان روزگذشته در مراسم رژه نیروهای مسلح به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، با اشاره به در پیش بودن سفرش به نیویورک برای حضور در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «ما امسال در سازمان ملل متحد با شعار ائتلاف امید و هرمز، صلح برای منطقه و ابتکار صلح هرمزکه خلاصه آن حُب و امید خواهد بود، حضور می‌یابیم» .... آنچه نباید مغفول بماند، گفت‌وگوناپذیری موضوعات مربوط به امنیت ملی جمهوری اسلامی است. همان‌طور که مقامات کشورمان در موارد متعدد، بده‌بستان درباره مؤلفه‌های قدرت ایران از جمله در حوزه دفاعی و خاصه موشکی را امکان‌ناپذیر توصیف کرده‌اند، هرگونه تعامل با کشورهای منطقه اعم از دوست و رقیب و خصم، باید بری از وجوه معامله بر سر موضوعات ناموسی - تعبیر مقام معظم رهبری از توانمندی‌های استراتژیک ایران- باشد.

 ایران به کرات اعلام داشته که مؤلفه‌های قدرت جمهوری اسلامی به هیچ شکل و سیاقی، گفت‌وگوبردار نیست و نخواهد بود. این مهم باید در طرح رییس‌جمهوری محترم در سازمان ملل که با عنوان «ائتلاف امید و هرمز، صلح برای منطقه و ابتکار صلح هرمز» طرح شده نیز به‌ طور عیان محور قرار بگیرد.

 صدور روادید برای یک سوم اعضای تیم ایرانی

به گزارش مشرق نیوز، روزنامه «نیویورک تایمز» نوشته است که وزارت خارجه آمریکا به یک سوم اعضای تیم ایرانی که قصد شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد را داشته‌اند، روادید نداده است.  بر اساس این گزارش، هیأت ایرانی شرکت‌کننده در مجمع و تیم همراه جمعا ۱۲۴ نفر بوده‌اند، اما آمریکا از صدور روادید برای حدود ۴۰ نفر از این افراد خودداری کرده است. این اقدام به بهانه ارتباط ادعایی این افراد با نیروهای مسلح ایران صورت گرفته است.

یک مقام آمریکایی به این روزنامه گفته است که هرچند برای «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روادید صادر شده، اما تردد وی نیز به منطقه نزدیک به مقر سازمان ملل محدود خواهد بود.  هفته پیش منابعی در ایران اعلام کردند که آمریکا در صدور روادید برای «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران و ظریف کارشکنی کرده است و در صورت ادامه این روند، تیم ایرانی از سفر به آمریکا خودداری کرد. نهایتا پنجشنبه شب اعلام شد که واشنگتن با صدور روادید موافقت کرده است.  کارشکنی‌های آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که واشنگتن در معاهده میزبانی از مقر سازمان ملل، پذیرفته است که سفر مدعوین به این نهاد را تسهیل کرده و برای آن‌ها روادید صادر کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha