«محمد رضا سعیدی» روز دوشنبه در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست، در نشست خبری به عرضه ارز پتروشیمی جم در سامانه نیما اشاره کرد و افزود: مانند تمام پتروشیمیها دیگر بر اساس قانون و مقررات باید فروش خارجی و صادرات را در سامانه نیما عرضه کنیم البته هر چقدر ارز صادراتی داشتیم در نیما عرضه شده اما این روزها با مشکلی مواجه هستیم. این است که به دلیل اینکه نرخ ارز نیمایی و آزاد با هم یکسان شده، طبیعی است که این فروش برای پتروشیمیها با چالش همراه شده است . در هفتههای اخیر مشکلاتی از این دست داریم که با انجمن و بانک مرکزی مذاکره میکنیم تا مشکل حل شود.
وی ادامه داد: طبیعی است که متقاضی ارز نیما موانعی دارد و طبیعی است به بازار آزاد برای تهیه ارز مورد نیاز برود زیرا تضامین کمتر است و مشکلات کم خواهد بود. اینجاست که باید رگولاتور که بانک مرکزی است و انجمن صنفی و شرکت ملی صنایع پترووشیمی به همراه خود شرکتها این مشکل را حل کنند.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم تاکید کرد: عرضه ارز به نیما همچنان باید الزامی باشد باید شرایط و سیاستها اصلاح شود زیرا الزاما در شرایط بازار آزاد همیشه عرضه متناسب با تقاضا نیست و تعادل بین عرضه و تقاضا و سیاستی که قیمت را تعیین میکند اصلاح شود.
وی گفت: هر بنگاهی برای خود برنامهای دارد و بر همین اساس در اسفند سال ۹۷، با توجه به توانمندیها و قابلیتها برنامه تولید سال جاری تدوین شد که در ۶ ماه اول امسال توانستیم برنامه تولید را محقق کنیم.
وی به حضور موثر پتروشیمی جم در بازارهای جهانی اشاره کرد و ادامه داد: فروش و صادرات خوبی داشتیم هر چند که در این مسیر شاهد تحولات خارج از اختیارات و فراز و فرود در نرخ مصولات پلیمری و کاهش قیمت این محصولات در بازارهای جهانی بودیم اما از نظر میزان و کیفیت تولید برنامه محقق شده و پتروشیمی جم روی سکوی مناسبی در بحث تولید قرار گرفته است.
مدیرعامل پتروشیمی جم با اشاره به اینکه برنامه تولیدی با ظرفیت تولید متفاوت است، افزود: تولید مبتنی بر ظرفیت پتروشیمیها عمدتا تحت تاثیر نیروهای خارج از بنگاه قرار دارد که از آن جمله میتوان به کاهش میزان خوراک دریافتی در ماههای گذشته و کمبود اتان اشاره کرد.
وی تاکید کرد: هر چند با وجود کمبود اتان برنامه تولید را محقق کردیم اما برای رسیدن به ظرفیت کامل نیازمند تامین خوراک در بالادست هستیم که اگر انجام شود می توان ظرفیت بالاتری در الفین تولید کرد. البته در همین شرایط نیز در تولید پلی الفین با ظرفیت کامل کار میکنیم.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم با بیان اینکه فروش این مجتمع شامل فروش بین مجتمعی، فروش داخلی در بورس و صادرات است، گفت: به لحاظ تناژ حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد تولید پتروشیمی جم صادر میشود و در آینده نیز به دنبال توسعه آن هستیم.
به گفته سعیدی، یکی از راهبردها در پتروشیمی جم راهبرد توسعه بازار محصول است تا هم توسعه رتبه های جدید داشته باشیم و هم در کنار آن بازارهای جدید تعریف کنیم تا محصولات خود را در بازارها به فروش برسانیم.
وی با اشاره به اینکه پتروشیمی جم در استراتژی رشد خود در چهار حوزه فعالیت کلیدی و راهبردی دارد، افزود: اولین مورد توسعه محصولات فعلی در بازارهای کنونی است و طبیعی است که در این حوزه افزایش سهم بازار، افزایش ظرفیت تولید و افزایش ارتقای کیفبت محصول جزو این راهبرد هاست که راهبرد رسوخ در بازار به شمار میرود.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم راهبرد دیگر را راهبرد توسعه محصول دانست و ادامه داد: محصولات جدید را با توجه به نیاز مشتری شناسایی کرده و با توجه به آن نیاز محصولات جدید را تولید کنیم که راهبرد توسعه محصول است.
وی راهبرد بعدی را در پتروشیمی جم راهبرد توسعه بازار عنوان کرد و گفت: شناسایی بازارهای جدید در این راهبرد در دستور کار قرار دارد.
سعیدی افزود: راهبرد چهارم، تنوع سازی همزمان در محصول و بازار است. به این معنا که محصول و بازار جدید باشد و زنجیره ارزش را در بالا دست و پایین دست تکمیل کنیم که میتوان از آن به عنوان استراتژی تنوع یاد کرد.
وی به توجه به ساخت داخل در پتروشیمی جم نیز اشاره کرد و گفت: اکنون توانمندیهای قدرتمندی در مجموعه وجود دارد و مهارت و دانش قدرتمندی در پتروشیمی جم داریم بنابراین در وهله اول دنبال این هستیم تا بر روی توانمندی های پتروشیمی جم اتکا داشته باشیم و در مرحله دوم روی شرکای داخلی تمرکز کنیم و در مرحله سوم نگاه به حضور در بازارهای جهانی برای توسعه خواهیم داشت.
سعیدی ادامه داد: در مواردی ماشین آلات و مواد اولیه از خارج وارد میشود اما در مواردی که محصولات در کشور وجود دارد به تولیدکنندگان داخلی سفارش میدهیم.
وی با اشاره به اینکه تحریم اگرچه خوشایند نیست اما به تحریم میتوان نگاه فرصت باشد، افزود: زیرا میتواند برای توسعه مجموعههای داخلی کمک کننده باشد و توسعه محصول و محصولات مرتبط شیمیایی مانند کاتالیستها فرصتی برای بازیگران حوزه کسب و کار پتروشیمی در داخل کشور ایجاد میکند. هرچند که باید در بازارهای جهانی حضور پیدا کرد و با همه دانش را به اشتراک گذاشت و در شبکه کسب و کار حضور جدی داشت.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم به فروش اعتباری محصولات در بورس کالا نیز اشاره کرد و ادامه داد: یکی از موضوعات مهم توجه به صدای مشتری است و از آنجا که مشتریان پایین دستی دچار محدودیت ها و مشکلاتی هستند برای رفع مسئله پایین دستی تلاش میکنیم و استقبال میکنیم که در این حوزه کمکی به پایین دستیها داشته باشیم.
وی تاکید کرد: البته باید زمینه را فراهم کرد به این معنا که اگر قرار است پتروشیمی جم خوراک صنایع پایین دستی را اعتباری تامین کند طبیعی است که شرکتهای بالا دستی تامین خوراک نیز باید همین رفتار را با ما داشته باشند تا بتوانیم این موضوع را در زنجیره ارزش ادامه دهیم و تامین منابع مالی لازم را در طول زمان داشته باشیم.
وی گفت: در برنامههای خود ارتقای وضعیت پتروشیمی جم در بازار سرمایه و کسب و کار را در دستور کار داریم.
نظر شما