۱ مهر ۱۳۹۸، ۱۹:۳۰
کد خبرنگار: 1936
کد خبر: 83487920
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مونسان: ثبت جهانی هگمتانه منوط به رفع معارض است

همدان- ایرنا- وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه تلاش می شود همدان به قطب گردشگری تبدیل شود گفت: ثبت جهانی هگمتانه منوط به رفع معارض است.

علی اصغر مونسان روز دوشنبه در سفر به همدان در جلسه اعضای ستاد اقتصاد مقاومتی این استان افزود: باید مشکل تپه هگمتانه مرتفع شود تا پرونده آن برای ثبت جهانی ارسال شود و نمی توان خطر کرد و پرونده ناقص ارسال کرد چراکه سهمیه کشوری برای ثبت جهانی از بین می رود.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: گردشگری یک حوزه فرابخشی است که نیاز است همه دستگاه ها برای توسعه آن پای کار بیایند.

وی با بیان اینکه گردشگری هنوز جزو اقتصاد اول و دوم و اولویت اول و دوم کشور قرار نگرفته است ادامه داد: گردشگری می تواند اقتصاد اول و دوم کشور قرار گیرد و برای این موضوع نیاز بود ارتقا ساختار پیدا می کرد که در این راستا وزارت خانه شدن سازمان میراث فرهنگی اقدام خوبی بود.

مونسان با اشاره به اینکه بر اساس آمار بانک مرکزی ۱۱.۸ دهم میلیاد دلار سهم گردشگری از تولید ناخالص داخلی (جی.دی.پی) کشور بوده که عدد مناسبی است بیان کرد: اقتصاد کشور ۴۲۰ تا ۴۳۰ میلیارد دلار است که نشان می دهد سهمیه ایران از تولید ناخالص داخلی حدود سه درصد است که هدف گذاری ما ۱۰ درصد یعنی متوسط جهانی است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، با اشاره به اینکه برای رساندن به عدد ۱۰ درصد باید سهم تولید ناخالص داخلی را به ۴۰ میلیارد دلار برسانیم افزود: باید گردشگری بتواند به تنهایی به اندازه بخش شعیر نفتی برای کشور ارز آوری داشته باشد.

وی با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۲۰۰ هزار شغل سهم ایجاد شده در بخش گردشگری بود، ادامه داد: آمارهای واقعی بالاتر است و بخش زیادی از فعالان گردشگری بیمه نیستند و اداره کار فقط کدهای بیمه ای را رصد می کند.

مونسان با اشاره به اینکه در بخش صنایع دستی ظرفیت خوبی در کشور و استان همدان وجود دارد ادامه داد: با ثبت هایی که انجام شده از کشور چین عبور کردیم و رتبه اول ثبت های جهانی را در جهان کسب کردیم که ۲۸۱ میلیون دلار سهم صادرات از مبادی گمرکی بوده و ۳۰۰ میلیون دلار هم صادرات چمدانی داشته ایم.

وی با اشاره به اینکه حجم زیادی از روستاهای ما درگیر موضوع گردشگری هستند و در سامانه ثبت شده ما ۴۵۰ هزار نفر کارت دریافت کرده اند افزود: برآورد ما عدد ۹۰۰ هزار نفر را در حوزه صنایع دستی نشان می دهد که با خانواده های آنها می توان گفت حدود سه میلیون نفر از صنایع دستی امرار معاش می کنند.

مونسان با بیان اینکه در بخش فرهنگی و اجتماعی هم اثر گذاری زیادی داریم بیان کرد: هیچ دستگاه اجرایی در کشور وجود ندارد که هم ابعاد اقتصاد و هم فرهنگی - اجتماعی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه ما در کنار وزارت امور خارجه در این شرایط سخت ایران هراسی برگزاری نمایشگاه های موزه ای مشترک را با کشور های مهم دنیا جلو بردیم بیان کرد: عید امسال با همکاری موزه لوور برای اولین بار در تاریخ کشور نمایشگاهی در تهران برگزار کردیم که امنیت ما را نشان داد.

مونسان با بیان اینکه از این نمایشگاه ۱۲ هزار و ۴۰۰ نفر در روز بازدید شده است، ادامه داد: بعد از برگزاری این برنامه مشترک، ما هم در پاریس نمایشگاه برگزار کردیم و سپس هلند، اسپانیا، ارمنستان و کره جنوبی نیز از ما درخواست برگزاری نمایشگاه کردند.

۷۵۲۳/۲۰۹۰

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha