افزایش ۳۰ درصدی گردشگر با ورود بیش از چهار میلیون نفر

تهران- ایرنا- معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تاکید بر توجه صنعت و سرمایه‌گذاران گردشگری بر چالش ها گفت: این صنعت ترسوست و با کمترین چالشی دچار تلاطم می‌شود؛ اما ورود بیش از چهار میلیون گردشگر در پنج ماه نخست سال نشان از رشد ۳۰ درصدی گردشگر نسبت به مدت مشابه داشته است.

ولی تیموری روز سه شنبه در نشست خبری روز جهانی گردشگری در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در سال گذشته ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار گردشگر خارجی به ایران سفر کردند که این رقم نسبت به سال ۹۶، ۵۰ درصد رشد داشته است.
وی با بیان این که به نظر می رسد، رشد ورود گردشگر خارجی با توجه به شرایطی که در منطقه وجود دارد، منصفانه است، گفت: با توجه به ناامنی منطقه، ایران مقصد امنی برای گردشگران خارجی است.
ایران مانند دیگر مقاصد گردشگری به دنبال افزایش ایمنی گردشگران خارجی است، در این راستا سازوکاری ایجاد و کمیسیون ارتقای امنیت گردشگران خارجی با  حضور وزارت کشور ایجاد شده است.

تیموری درباره گردشگری داخلی: توزیع سفر داخلی از سیاست های محوری است. سفربرنامه ریزی شده نیز در دستور قرار دارد.

وی با اشاره به این که همواره سفرهای داخلی زیادی به صورت انفرادی در کشور اتفاق می افتد، گفت: سیاست ما گردشگری برنامه ریزی شده است که یکی از شاخص های آن ارزان قیمت کردن سفر بوده و برای این موضوع نیاز  به فرهنگ سازی سفر داریم.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان این که در دوره ای با رکود گردشگر خروجی مواجه بودیم، گفت: اکنون نشاط به گردشگری خروجی ما بازگشته و در ۵ ماه نخست سال بیش  ۴ میلیون گردشگر خروجی داشته ایم. ایرانیان بیشتر به همان ۱۰ کشوری می روند که شهروندان آنها نیز برای سفر به ایران می آیند.

هر ۵ شغل، یک شغل برای گردشگری
وی افزود: در ده سال گذشته از هر پنج شغلی که ایجاد شده، یک شغل مربوط به حوزه گردشگری است که این نشان می‌دهد گردشگری به‌عنوان یک ابزار قوی در اختیار دولت‌ها برای ایجاد شغل قرار گرفته است.
تیموری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت توزیع سفر و گردشگری در کشور و ضرورت معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان‌های مختلف از برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری مراسم روز جهانی گردشگری در سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: مراسم روز جهانی گردشگری در ایران، ۶ مهر امسال در زاهدان برگزار خواهد شد تا ظرفیت‌های گردشگری این استان را بیش‌ازپیش معرفی کنیم.
وی افزود: همچنین با توجه به این‌که برنامه‌های روز جهانی گردشگری به مدت یک هفته تدارک دیده شده است، در استان سمنان نیز با همکاری مراکز عملی و دانشگاه‌ها برنامه‌های مختلفی را برگزار می‌کنیم، در استان کردستان نیز برنامه‌هایی را با موضوع گردشگری روستایی داریم. همچنین در تهران و سایر استان‌ها به مناسبت روز جهانی گردشگری شاهد برگزاری برنامه‌های متنوع و مختلف هستیم.
تیموری در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص ستاد اجرایی خدمات سفر گفت: ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در تهران و ستاد اجرایی خدمات سفر در استان‌ها فعال است و علاوه بر نوروز در طول سال این ستاد فعالیت می‌کند. در ستاد خدمات سفر هر دستگاهی جایگاهی دارد و جایگاه آن مشخص است و بر اساس دستورالعمل‌های تدوین‌شده، این دستگاه‌ها فعالیت می‌کنند.
معاون گردشگری کشور در پاسخ به سؤال یکی دیگر از خبرنگاران درباره فعالیت شرکت‌های آنلاین خدمات مسافرتی گفت: وظیفه‌ شرکت‌های خدمات مسافرتی فعال به‌صورت آنلاین و غیرآنلاین، این است که در چهارچوب قانون فعالیت کنند، توصیه من به شرکت‌های خدمات مسافرتی این است که سطح خدمات خود را ارتقا دهند تا با توجه به ظرفیت‌های دنیای مجازی بتوانند در این حوزه بیش‌ازپیش فعالیت کنند، رقابت بین شرکت‌های خدمات مسافرتی آنلاین و غیرآنلاین رقابت قانونی و سالم است و نمی‌توانیم در این رقابت دخالت کنیم.
این مقام مسئول در پاسخ به سؤال دیگری در مورد سیاست‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، بعد از تبدیل سازمان به وزارت خانه و رویکرد این وزارت خانه به روی گردشگری گفت: میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بال‌هایی هستند که به اجرای برنامه‌های این وزارتخانه کمک می‌کند، این‌که گردشگری با سازمان ایران‌گردی و جهان‌گردی سابق ادغام شود و رویکرد اصلی این وزارتخانه بیشتر روی گردشگری باشد، مغایر با سیاست‌های اصلی توسعه گردشگری است.
معاون گردشگری کشور در پاسخ به سؤال یکی دیگر از خبرنگاران درباره طرح تعطیلات دو روزه پایان هفته گفت: موضع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دراین‌باره مشخص است. البته تصمیم‌گیرنده درباره این موضوع ما نیستیم اما ما به‌عنوان یک دستگاهی که با موضوع سفر سروکار داریم از این‌که تعطیلات سامان‌دهی شود و نظمی به خود بگیرد و قابل برنامه‌ریزی باشد، موافق هستیم. زیرا ساماندهی تعطیلات می‌تواند به نشاط اجتماعی بیشتر، افزایش سفر و افزایش درآمد فعالان گردشگری کمک کند.


پیگیری حساب‌های اقماری گردشگری
معاون گردشگری در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص حساب‌های اقماری گفت: حساب‌های اقماری یکی از مطالبات تاریخی ماست، در اسناد بالادستی در سال‌های قبل نیز یکی از تکالیفی که برای مرکز آمار، سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی وقت و بانک مرکزی تبیین شده، همین موضوع است. خوشبختانه با تعاملات با بانک مرکزی آن‌ها نیز دنبال مشخص شدن حساب‌های اقماری هستند. مطالعات این کار انجام شده و در چند ماه گذشته یک بار دیگر مطالعات صورت گرفته، در دفتر برنامه‌ریزی بروزرسانی شد و این موضوع جدی دنبال می‌شود.
وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص معرفی و تصویرسازی ظرفیت‌های گردشگری ایران برای جذب بیشتر گردشگر تصریح کرد: از نظر من بزرگ‌ترین چالش صنعت گردشگری ما، معرفی و اطلاع‌رسانی نشدن این صنعت است. زمانی که بتوانیم به معرفی و اطلاع‌رسانی گردشگران زیادی را جذب کنیم خودبه‌خود باعث توسعه زیرساخت‌ها می‌شود.

در این حوزه تاکنون ضعیف عمل کرده‌ایم، در سطح جهانی تبلیغات منفی علیه کشور ما شکل گرفته است و این مسائل باعث شده تا گردشگران خارجی یا ما را به‌عنوان یک مقصد سفر نمی‌بینند که به ایران سفر کنند یا این‌که اگر ما را ببینند و اسم ایران را به‌عنوان یک مقصد گردشگری بشنود، برای سفر به ایران تردید دارند. این موضوع را تنها از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نخواهید بلکه باید از تمام دستگاه‌های حاکمیتی مطالبه کنیم.

وی تصریح کرد: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با چه ابزاری به تصویرسازی و معرفی ایران در خارج از کشور بپردازد؟ آیا وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دیگر نهادها نقشی درباره معرفی کشور ندارند؟ امروز با موضوعی با عنوان ایران‌هراسی روبه‌رو هستیم مقابله با این موضوع تنها بر عهده وزارتخانه ما نیست بلکه سایر دستگاه‌ها باید به ما کمک کنند، دراین‌باره البته گام‌هایی را با همکاری وزارت امور خارجه برداشته‌ایم و توافق‌هایی در خصوص ایجاد میز گردشگری در سفارت‌خانه‌های کشورهای مقصد سفر شده است. این در حالی است که در توافق با وزارت امور خارجه مقرر شده تعاملات ما با رایزن‌های فرهنگی افزایش یابد و حتی رایزن‌های فرهنگی قبل از اعزام و حضور در کشور مقصد، نشستی با وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی داشته باشد تا بیش‌ازپیش با ظرفیت‌های گردشگری آشنا و آن‌ها را به‌خوبی در کشور مقصد معرفی کند.


گردشگری ایران و افغانستان رونق می‌یابد
خبرنگار یکی از خبرگزاری‌های افغانستان نیز سؤال خود را در خصوص برخی مشکلات پیش روی گردشگری دو کشور مطرح کرد که معاون گردشگری کشور دراین‌باره گفت: افغانستان برای ما از زاویه گردشگری مهم است، می‌دانیم شوق و علاقه برای سفر به ایران از سوی شهروندان کشور دوست، برادر و هم‌زبان ما یعنی افغانستان وجود دارد و ما نیز دنبال تقویت این روابط هستیم. دراین‌باره نشست‌هایی را با مسئولان افغانستان و ایران داشته‌ایم که بتوانیم از این کشور نیز شاهد افزایش جذب گردشگر باشیم. اقدامات خوبی در این خصوص انجام شده و گام‌هایی برای تسهیل صدور ویزا برداشته شده است و به‌زودی شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه خواهیم بود.
موضوع سرویس‌های بهداشتی و نیز مجتمع‌های بین‌راهی، سؤال یکی دیگر از خبرنگاران در این نشست خبری بود، که معاون گردشگری کشور در پاسخ به این سؤال گفت: موضوع ایجاد سرویس‌های بهداشتی نیازمند همکاری و اخذ مجوز از سایر دستگاه‌هاست و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌تنهایی نمی‌تواند در این خصوص تصمیم بگیرد. یکی از این دستگاه‌ها وزارت راه و شهرسازی است. برخی از قوانین این وزارتخانه اجازه احداث سرویس‌های بهداشتی بین‌راهی را به ما نمی‌دهد؛ نظر وزارت راه این است که مجتمع بین‌راهی احداث شود که در این خصوص البته توافق‌هایی شده تا در محل‌های جانمایی شده برای ساخت مجتمع بین‌راهی از سوی این دستگاه، موضوع احداث سرویس‌های بهداشتی نیز پیگیری شود.
معاون گردشگری کشور در پاسخ به سؤال یکی دیگر از خبرنگاران در خصوص مشارکت بخش خصوصی در برنامه‌های روز جهانی گردشگری نیز گفت: بخش زیادی از برنامه‌های ما با همکاری و مشارکت بخش خصوصی به‌مناسبت روز جهانی گردشگری برگزار می‌شود. در این ارتباط راهنمایان گردشگری، هتل داران و نیز دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری در این برنامه‌ها حضور و مشارکت فعال دارند. در استان‌های مختلف برنامه‌های متنوعی تدارک دیده و از ظرفیت‌های مردمی و بخش خصوصی در این برنامه‌ها استفاده شده است.


ظرفیت‌های گردشگری مذهبی و گردشگری سلامت در ایران
معاون گردشگری کشور در پاسخ به سؤال یکی دیگر از خبرنگاران در خصوص علاقه‌مندی گردشگران خارجی به مراسم مذهبی ازجمله آیین‌های محرم، گفت: مراسم آیینی محرم یکی از جاذبه‌های مهم برای گردشگران خارجی به‌حساب می‌آید. بسیاری از گردشگران خارجی برای بازدید از این مراسم علاقه‌مند هستند و از آنجا که این مراسم خاص ایران است به دنبال معرفی بیشتر این مراسم و جذب گردشگران هستیم. این موضوع به‌عنوان یک بسته سفر به‌خوبی دارد جا می‌افتد.
تیموری در پاسخ به سؤال یکی دیگر از خبرنگاران در خصوص سیاست‌های معاونت گردشگری کشور درباره گردشگری سلامت نیز تصریح کرد: موضوع گردشگری سلامت یکی از حوزه‌هایی است که در این خصوص نیز با تداخل سازمانی روبه‌رو هستیم، وزارت بهداشت و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دو دستگاهی هستند که در این خصوص فعالیت دارند و جلساتی را برگزار کردیم و به نتایج خوبی با وزارت بهداشت در این خصوص رسیده‌ایم. پیشنهاد شورای راهبری گردشگری سلامت را با وزارت بهداشت مطرح کردیم و در این شورا تصمیم‌گیری‌ها به‌صورت مشترک خواهد بود تا در اجرا مشکلات ما کمتر شود. مسیرهای دیگری را نیز با این دستگاه طی کردیم و چندی پیش توافق‌نامه‌ای را با وزارت بهداشت امضا کردیم و در این توافق‌نامه وظایف تخصصی دو دستگاه تقسیم‌بندی شده است.
او افزود: این فضا نیاز به فرهنگ‌سازی دارد، ما در امور درمان و تشخیص حق دخالت نداریم، زیرا کار تخصصی است و وزارت بهداشت نیز حق دخالت در حوزه غیر از تشخیص و درمان را ندارد، درواقع با وزارت بهداشت به این توافق رسیده‌ایم جذب گردشگر و آوردن او تا بیمارستان با ماست و در بیمارستان مسئولیت گردشگر سلامت با وزارت بهداشت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha