رشته‌های دانشگاهی تناسبی با نیازهای بازار کار ندارند

تهران - ایرنا - عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه شریف با اشاره به بازگشایی نمایشگاه کار در دانشگاه شریف در هفته آینده، بیان داشت: یکی از مشکلات موجود در آموزش‌های دانشگاهی تناسب نداشتن این آموزش‌ها با نیاز بازار کار است.

به گزارش روز شنبه دانشگاه شریف: دهمین نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی شریف در روزهای۱۴ تا ۱۶ مهرماه سال جاری در سالن تربیت‌بدنی استاد جباری این دانشگاه برگزار می‌شود. نمایشگاه کار همه ساله در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شود و تعداد زیادی از ‌کارجویان و شرکت‌ها به‌منظور تبادل اطلاعات در رابطه با مشاغل موردنیاز و معرفی شرکت‌هایشان در آن حضور پیدا می کنند.  

«محمد شریف‌خانی» دبیر دهمین نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی شریف در مورد این نمایشگاه گفت: امروزه با استفاده از آموزه‌های جهانی به‌وضوح ضرورت دارد اقتصاد و بازار کار کشور توجه ویژه‌ای به نیروی انسانی داشته باشند تا زمینه برای خلاقیت در تولید محصول یا ارائه خدمتی جدید به مردم فراهم گردد و در این مسیر سطح خدمات‌رسانی به جامعه ارتقاء یابد.

وی ادامه داد: یکی از وظایف اصلی صنعت که در اینجا صاحبان کسب‌وکار نامیده می‌شوند این است که پروژه‌ای با هدف روش‌های جدید اطلاع‌رسانی نیازهای محیط‌های کار و اجتماع به کارجویان، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان تعریف کنند، ضمناً لازم است شرایطی فراهم شود تا کارآفرینان کشور شناسایی‌شده و با استفاده از مدل‌های پیشنهادی شرایط توسعه فضای کسب‌وکار در کشور فراهم شود.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه شریف اذعان داشت: از طرفی جذب کارجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در بازار کار منوط به داشتن توانایی‌ها و ویژگی‌هایی می‌باشد که بخشی از آن‌ها باید در طول دوران تحصیل در دانشگاه ایجاد شود. به نظر می‌رسد عدم تناسب بین فرایندها و مواد آموزشی رشته‌های تحصیلی موجود در دانشگاه‌ها با مهارت‌ها و توانایی‌های موردنیاز بازار کار، مهم‌ترین عامل موفق نبودن فارغ‌التحصیلان در کاریابی و اشتغال می‌باشد و علاوه بر این مورد، برخی از عوامل بیرونی که خارج از حوزه فعالیت و کنترل نظام آموزش عالی می‌باشد بر اشتغال فارغ‌التحصیلان نیز تأثیر بسزایی دارند. نمایشگاه‌ کار می‌تواند بستری برای پر کردن این خلأ باشد.

شریف‌خانی در ادامه بیان داشت: معرفی فرصت‌های شغلی موجود در بازار کار، رویارویی مستقیم کارجو و کارفرما، امکان جذب نیرو توسط کارفرمایان، آشنایی با انتظارات و مهارت‌های موردنیاز کارفرمایان، معرفی کارفرمایان و کارآفرینان موفق جامعه در قالب شرکت‌های کارآفرین، معرفی سازمان‌ها و ادارات مرتبط و نیمه مرتبط با رشته تحصیلی، شناسایی علایق و استعدادها (خودشناسی شغلی)، آشنا شدن کارجویان، دانشجویان و تازه فارغ‌التحصیلان با طیف متنوع مهارت‌های شغلی از جمله اهداف این نمایشگاه است.

وی ادامه داد: برپایی کارگاه‌های آموزشی کار و کاریابی، گسترش خدمات مشاوره‌ شغلی و استفاده از مشاوران متخصص، ایجاد نشریه‌های شغلی در بازار کار و ایجاد یک محیط جدید و انگیزشی برای تعامل بیشتر کارجو و کارفرما را از دیگر اهداف برپایی نمایشگاه کار دانشگاه شریف است.

دبیر دهمین نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی شریف در ادامه بیان داشت: استخدام، آموزش و کارآموزی، مراکز دولتی، کارآفرینی و خدمات شغلی چهار محور اصلی برپایی این نمایشگاه است. این‌گونه نمایشگاه‌ها فرصت مناسبی را برای شرکت‌ها و سازمان‌ها فراهم می‌آورد تا با تعداد زیادی از نیروهای جویای کار ملاقات کرده و در یک فضای رقابتی نسبت به جذب نفرات موردنظر خویش اقدام کنند.

وی در پایان صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: بازدید از نمایشگاه کار برای عموم رایگان است و علاقه‌مندان می‌توانند جهت حضور در وب‌سایت این نمایشگاه به آدرس http://jobfair.sharif.ir ثبت‌نام کنند.

 نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی شریف به‌صورت فصلی و یا سالیانه برگزار می‌گردد و می‌توان از آن به‌عنوان نمایشگاه فرصت‌های شغلی یاد کرد به نحوی که فرصت‌های فراوان کاری و کارآفرینی در اکثر زمینه‌های تحصیلی برای دانشجویان و تازه فارغ‌التحصیلان ارائه می‌شود.
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha