۷ مهر ۱۳۹۸، ۱۴:۲۸
کد خبر: 83495759
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

بانک اطلاعات اسمی سوادآموزان قمی ایجاد شود

قم - ایرنا - معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش قم گفت: نبود بانک اطلاعات اسمی از افراد بی‌سواد و نیازمند سوادآموزی یکی از چالش‌های جدی سوادآموزی استان می‌باشد و باید تهیه شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا قاسمی نیا روز یکشنبه در دومین جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی قم در سالن جلسه‌های معاونت سیاسی امنیتی اجتماعی استانداری اظهار داشت: برای انجام سرشماری نفوس و مسکن هزینه‌های زیادی می‌شود، ولی اطلاعات به دلیل محرمانه بودن در اختیار دستگاه‌ها قرار نمی‌گیرد.

وی گفت: طبق سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ حدود ۳۳ هزار تن از جمعیت ۱۰ تا ۴۹ استان بر اساس خود اظهاری انجام‌شده بی‌سواد هستند، ولی وقتی اسامی این افراد مشخص نیست، دانستن این آمار سودی ندارد.

معاون آموزش‌وپرورش قم با تاکید بر اتخاذ تدابیر لازم برای دسترسی به مشخصات کامل افراد بی‌سواد گفت: اینکه از افراد اطلاعات بگیریم و بعد بگوییم محرمانه است فایده آن چیست؟

قاسمی نیا گفت: مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری باید از مدیریت برنامه‌ریزی کشور بخواهد که با توجه به شرایط خاص قم این اطلاعات در اختیار سوادآموزی قم قرار بگیرد و ما نیز ضمانت می‌کنیم، محرمانه بودن آن حفظ شود.

وی تصریح کرد: باید با استفاده از ظرفیت استانداری و همچنین شورای پشتیبانی سوادآموزی قم به اطلاعات اسمی افراد بی‌سواد ۱۰ تا ۴۹ سال دست پیدا کنیم.

قاسمی نیا همچنین در واکنش به سخن مدیرکل آمار و اطلاعات استانداری قم مبنی بر استفاده از بانک اطلاعات موجود در آموزش‌وپرورش برای شناسایی اولیای بی‌سواد دانش آموزان خاطرنشان کرد: سال گذشته از طریق سامانه دانش‌آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش موسوم به سناد یک هزار و ۲۶۰ تن از اولیای بی‌سواد دانش آموزان شناسایی شدند و آن‌هایی که آموزش پذیر بودند از طریق مدیران مدارس جذب شدند و در سال تحصیلی جدید نیز در آینده نزدیک آمار جدیدی به ما ارائه خواهد شد.

وی افزود: سامانه سیب یا همان سیستم یکپارچه بهداشتی بهترین منبع جهت دسترسی به اطلاعات افراد مختلف و همچنین احراز وضعیت سواد آن‌هاست، و دانشگاه علوم پزشکی باید این زمینه را فراهم کند، تا پس از راستی آزمایی اطلاعات جامع و دقیقی از بی‌سوادان احصا شود.

معاون سوادآموزی قم همچنین یادآور شد: سازمان نهضت سوادآموزی کشور طرحی را در دست اجرا دارد که بر اساس آن وضعیت سوادآموزی ۱۲ استان کشور ازجمله قم طی سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۴ موردبررسی قرار می‌گیرد، و استان‌ها ازنظر وضعیت سوادآموزی در سه سطح کمتر از میانگین، میانگین و بالاتر از میانگین قرار خواهند گرفت.

وی گفت: برای رسیدن سوادآموزی قم به شرایط مطلوب همه دستگاه‌های اجرایی باید به این مقوله رویکرد ویژه‌ای داشته باشند.

وی همچنین جذب ۲۱۲ تن از آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی استان را موردتوجه قرار داد و افزود: این افراد که از سال ۷۹ تا ۹۱ در موسسه‌های طرف قرارداد با آموزش‌وپرورش مشغول آموزش سوادآموزان بودند، برای تدریس در مقطع ابتدایی به‌صورت حق‌التدریس به خدمت گرفته شدند.

وی افزود: ۷۷ درصد از این آموزگاران دارای مدرک کارشناسی و یا بالاتر هستند، که در ارتقاء کیفی بدنه آموزش‌وپرورش استان تاثیر بسزایی دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش ۳۰۰ نفری سهمیه آموزش اتباع در استان گفت: امسال چهار هزار و ۶ تن از اتباع اعم از افراد تحت پوشش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد و همچنین سایر اتباع جزو سهمیه سوادآموزی قم قرار دارند، و به آن‌ها همانند سوادآموزان ایرانی خدمات ارائه می‌شود.

وی بیان کرد: آموزش‌های مهارت زندگی شامل فرزند داری و خانه‌داری ازجمله برنامه‌هایی است که باهدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برای اتباع سوادآموز در قم پیش‌بینی‌شده است.

۷۴۰۳ / ۱۱۷۵

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha