۷ مهر ۱۳۹۸، ۱۶:۴۶
کد خبرنگار: 1022
کد خبر: 83496030
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

متهمان پرونده «پرهام» تفهیم اتهام شدند

۷ مهر ۱۳۹۸، ۱۶:۴۶
کد خبر: 83496030
متهمان پرونده «پرهام» تفهیم اتهام شدند

گرگان - ایرنا - در نخستین نشست دادگاه علنی رسیدگی به پرونده کلاهبرداری لیزینگ خودرو استان‌های گلستان و سیستان و بلوچستان معروف به «پرهام»، امروز یکشنبه در گرگان برگزار شد و ۳ متهم اصلی این پرونده تفهیم اتهام شدند.

حجت الاسلام محمدرضا مزیدی رییس دادگاه قبل از آغاز نشست دادگاه گفت که انتشار مطالب این دادگاه بدون ذکر مشخصات توسط اصحاب پرونده بلامانع است.

به گفته وی ، این پرونده ۲۸۷۱ نفر شاکی دارد که ۲۵۰۷ نفر آنها از استان گلستان و بقیه از استان سیستان و بلوچستان هستند.

دادستان گرگان که برای قرائت کیفرخواست در جایگاه حاضر شده بود گفت: این پرونده در قالب اخلال در نظام اقتصادی رسیدگی می شود.

حجت الاسلام سیدرضا حسینی اظهار داشت: متهم اول این پرونده سیداحمد میرمحمدی متهم به مشارکت با متهمین ردیف دوم و سوم برای اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق وصول پول مردم به صورت کلان تحت عنوان مضاربه و پیش فروش خودرو در استان گلستان به مبلغ ۹۷۴ میلیارد و ۳۹۳ میلیون ریال و در استان سیستان و بلوچستان به مبلغ یک هزار و ۳۰۰  ۱۳۰میلیارد و ۹۳ میلیون ریال است.

وی بیان کرد: متهم دوم و سوم این پرونده، مهدی و نادر قوانلو هستند که اتهام آنان مشارکت با متهم ردیف اول در اخلال نظام اقتصادی کشور از طریق گرفتن پول مردم به صورت کلان تحت عنوان مضاربه و پیش فروش خودرو در استان گلستان است که منجر به حیف و میل مبلغ  ۹۷۴ میلیارد و ۳۹۳ میلیون ریال از سرمایه شاکیان شد.

دادستان گرگان افزود: این سه متهم از شاکیان دو هزار و ۲۷۵ میلیارد و ۳۲۸ میلیون ریال دریافت کردند که با توجه به نداشتن برنامه مشخص و منطقی برای جمع‎آوری سرمایه و محل مصرف آن و میزان سود حاصله و مقدار و نحوه تقسیم آن بین شاکیان و نداشتن دفاتر حساب قانونی و قابل بهره‎ برداری و همچنین با توجه به پرداخت سودهای نامتعارف و بیشتر از عرف بازار، یا تحویل خودرو به قیمت کمتر از قیمت روز کارخانه به مرور زمان از انجام تعهدات خود عاجز شده و برای پرداخت سود به سپرده گزاران مجبور به اخذ وجوه بیشتری شدند تا آن وجوه را به عنوان سود بین بقیه اعضاء تقسیم کنند.

حجت الاسلام حسینی افزود: با بیشتر شدن تعداد سپرده‎گزاران و بدهی، متهمان قادر به سرمایه‎گذاری نبوده‎ و فقط پول مردم را برای پرداخت سود بقیه افراد جمع‎آوری کردند و در نهایت متهم ردیف اول که به خارج از کشور متواری شد پس از بازگشت به کشور دستگیر و متهمان ردیف دوم و سوم نیز به علت ناتوانی در پرداخت سودهای اعلامی و استرداد وجوه شاکیان با تجمع و اعتراض سرمایه‎گذاران مواجه و در نهایت بازداشت شدند.

وی بیان کرد: به دلیل تعداد زیاد شکات و مبلغ زیاد اخذ شده از شاکیان که با توجه به شهرهای محل وقوع جرم و وضعیت اقتصادی دو استان گلستان و سیستان و بلوچستان، خانواده‌های زیادی را دچار معضلات اقتصادی کرده که نتیجه آن اخلال در نظام اقتصادی کشور در وضعیت کنونی جنگ اقتصادی با آمریکا و کشورهای اروپایی است ، تقاضای صدور حکم مجازات برای متهمان می‌شود.

حجت الاسلام مزیدی رییس دادگاه نیز اتهام متهمان را تفهیم و خواستار قرار گرفتن آنان در جایگاه برای دفاع از خود شد.

علاوه بر این، تعدادی از شاکیان پرونده در جایگاه قرار گرفته خواستار تسریع در رسیدگی و لحاظ اشد مجازات برای این افراد شدند.

رییس دادگستری کل گلستان نیز در پایان نخستین نشست رسیدگی به پرونده پرهام، گفت: این پرونده دو سال در دادگستری شهرستان سرباز استان سیستان و بلوچستان تشکیل و مورد رسیدگی قرار گرفت و سپس با موافقت رییس قوه قضائیه به گلستان انتقال یافت.

هادی هاشمیان افزود: این پرونده قرار است طی هشت نشست و در هر هفته با برپایی دو نشست، رسیدگی و برای آن رای صادر شود.

به گفته وی برای تمامی شاکیان پرونده ، اخطاریه ارسال شده و اگر شاکی نتواند در دادگاه حاضر شود می تواند از طریق وکلا یا ارسال لوایح ، شکایت خود را مطرح کند.

هاشمیان اضافه کرد: از متهمان اموال غیر منقول شناسایی و برخی از حساب های بانکی آن ها توقیف شده اما هنوز دادگاه در حال پیگیری است.

دادگاه بعدی رسیدگی به متهمان پرونده پرهام ، ساعت ۹ صبح روز چهارشنبه برگزار می شود.
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha