۱۰ مهر ۱۳۹۸، ۱۱:۲۹
کد خبر: 83499993
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هشتمین فروشگاه‌ زنجیره‌ای اکسیر در کردستان گشایش یافت

سنندج - ایرنا - هشتمین فروشگاه زنجیره‌ای اکسیر روز چهارشنبه در مراسمی در سنندج گشایش یافت، البته وزات جهاد کشاورزی به دنبال افزایش تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای اکسیر در کشور به ۲۰ مورد تا پایان سال جاری است.

مدیرکل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور در آیین گشایش فروشگاه اکسیر شعبه کردستان اظهار داشت: این شعبه هشتمین فروشگاه زنجیره‌ای اکسیر است که با هدف حمایت از صنعت زنبورداری در این استان راه اندازی شده است.

بهزاد بانکی پور اضافه کرد: پیش از این فروشگاه، شعبه های اکسیر در استان های تهران، آذربایجان شرقی، یزد، گرگان، کهگیلویه و بویر احمد گشایش یافته بود البته در برخی استان ها این فروشگاه ۲ شعبه دارد.

وی همچنین از برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی برای راه اندازی شعبات بین المللی این فروشگاه زنجیره ای خبر داد و افزود: تاکنون چهار کشور از جمله انگلستان، عمان، ژاپن و عراق (اقلیم کردستان) برای راه اندازی اکسیر اعلام آمادگی کرده‌اند.

فروشگاه اکسیر کردستان

بانکی پور با بیان اینکه شعبه اکسیر در اقلیم کردستان عراق به زودی با همکاری مسئولان سازمان جهاد کشاورزی کردستان نهایی می‌شود، گفت: این صندوق از تشکل‌های کشاورزی استان ها برای راه اندازی شعبات به صورت ویژه حمایت می‌کند و به صورت تسهیلات ۱۰ درصد نیاز صندوق فروشگاه‌ها را با بازپرداخت پنج ساله تامین می‌کند.

وی یادآور شد: همچنین تسهیلات بازسازی واحدهای تجاری نیز از دیگر تسهیلاتی است که به تشکل های بخش کشاورزی تعلق می گیرد و علاوه بر آن بخش خصوصی خارج تشکل ها نیز می توانند از این تسهیلات با سود بانکی بهره مند شوند.

مدیرکل صندوق توسعه صنعت زنبورداری کشور تاکید کرد: برند اکسیر به عنوان یک برند ملی با مالکیت و سرمایه گذاری صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور و با هدف ایجاد زمینه و تسهیل دسترسی شبکه های تعاونی ها و اتحادیه های زنبورداری به بازار مصرف طراحی و برای این فروشگاه ها در نظر گرفته شده است.

وی گفت: این برند تلاش می‌کند با حذف واسطه ها، ارزش افزوده واقعی تولید محصولات زنبورداری کشور به تولیدکنندگان آن از یک طرف و دسترسی مصرف کنندگان به محصولات طبیعی و سالم با قیمت مناسب را فراهم آورد.

استان کردستان دارای حدود ۲۳۲ هزار کلنی سنتی و مدرن زنبور عسل است که سال گذشته یک هزار و ۳۵۰  تُن از این محصول تولید و برای ۱۸ هزار نفر نیز اشتغال‌زایی مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شده بود.

پرورش زنبور عسل برای پنج هزار و ۷۱۲ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کرده که یک هزار و ۵۷۱ نفر از آنان این حرفه را به عنوان شغل اصلی خود انتخاب کرده اند.

کردستان با مساحت سرزمینی بیش از سه میلیون هکتار، یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مرتع، ۳۰۰ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مزارع سرزمینی مناسب برای زنبورداری است.

۳۰۳۴/۹۱۰۲

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha