افزایش محدوده منطقه آزادچابهار یکی از اولویت‌های مجلس است

چابهار- ایرنا- رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش محدوده منطقه آزاد چابهار یکی از اولویت‌های مجلس شورای اسلامی است و تحقق این امر به توسعه و آبادانی این منطقه کمک می‌کند.

الیاس حضرتی چهارشنبه شب در نشست با مدیرعامل منطقه آزاد و استاندار سیستان و بلوچستان در چابهار اظهار داشت: چابهار یکی از مناطق خوب ایران است که می‌تواند نقش مهمی در توسعه جنوب شرق داشته باشد و بخشی از مشکلات این منطقه را مرتفع کند. 

وی بیان کرد: توجه به توسعه محور شرق و آماده سازی زیرساخت‌های مناطق آزاد بویژه منطقه آزاد چابهار می‌تواند بخشی از درآمد کشور را تامین و وابستگی‌ها را از درآمد نفت کمتر کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد:تلاش خواهیم کرد تا محدوده منطقه آزاد چابهار بیشتر شود.

وی گفت: ساخت فرودگاه و آماده سازی زیرساخت‌ها به توسعه این منطقه کمک می‌کند و هر چه در این مناطق سرمایه گذاری شود به نفع کشور است.

سواحل مکران گنج پنهان ایران است 

استاندار سیستان وبلوچستان نیز اظهار داشت: سواحل مکران با ظرفیت‌های فراوان گنج پنهان ایران است و می‌توان با توجه بیشتر به زیرساخت‌های آن صنایع را مستقر و به توسعه محور شرق کمک کرد. 

احمدعلی موهبتی افزود: پیشنهاد می‌شود از جاسک هرمزگان تا راسک سیستان وبلوچستان منطقه آزاد اعلام تا شاهد رونق تجارت، کشاورزی و گردشگری باشیم.

وی بیان کرد: چابهار در آینده راه مطلوب دسترسی کشورهای مختلف دنیا خواهد بود و مسیری امن و کم هزینه برای صنعت حمل ونقل و تجارت است.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: چابهار در آینده نقش مهمی در توسعه و تجارت خواهد داشت و باید ارتباط آن با نقاط مختلف از جمله چابهار به گوادر بیشتر شود.

وی گفت: حاشیه نشینی، بی آبی، خشکسالی ۲۰ ساله و عدم وجود زیرساخت‌ها از مهمترین مشکلات چابهار است.

افزایش محدوده منطقه آزاد چابهار به توسعه منطقه کمک بزرگی می‌کند

مدیرعامل منطقه آزادچابهار نیز اظهار داشت: افزایش محدوده منطقه آزاد چابهار علاوه بر حل مشکلات می‌تواند به توسعه منطقه کمک بزرگی کند.

عبدالرحیم کردی افزود: منطقه آزاد چابهار در طول ۲۵ سال فاقد مرز آبی و خاکی بوده و چنانچه افزایش محدوده اجرایی شود این مشکلات مرتفع و شاهد توسعه اقتصادی خواهیم بود. 

وی بیان کرد: مهمترین مزیت چابهار بازرگانی، حمل و نقل، ترانزیت و تجارت است و منطقه آزاد نیز در سال ۱۳۷۳ تاسیس شده تا بتواند ماموریت‌های مهم را انجام دهد. 

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار افزود: این منطقه در ۹ پیکره فعالیت می‌کند و نیاز است به زیرساخت‌های آن توجه بیشتری شود. 

وی ادامه داد: نقش در اقتصاد ملی، اثر بر اقتصاد محلی، انتقال دانش و تکنولوژی، جلب مشارکت جوامع محلی و گسترش تعاملات بین‌المللی پنج راهبرد منطقه آزاد چابهار هستند.

کردی بیان کرد: چابهار در مسیر ۲ کریدور قرار دارد و می‌تواند در کاهش قیمت تمام شده کالا نقش بسزایی داشته باشد.

وی گفت: همچنین چابهار می‌تواند بازار هدف ۴۲ درصد جمعیت جهان باشد و بهترین مسیر برای توسعه تجارت و حمل و نقل است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار بر ساخت فرودگاه بین المللی، بزرگراه و شبکه ریلی چابهار- مشهد و تخصیص اعتبارات برای رفع مشکلات پیش رو و تکمیل زیرساخت ها تاکید کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب توجه ویژه‌ای به این منطقه دارند.

وی با بیان اینکه فولاد چابهار با ۲۲ درصد پیشرفت در حال ساخت است افزود: پتروشیمی نیز در زمینی به مساحت بیش از هزار هکتار در حال فعالیت است و نقش مهمی در اشتغال و تولید محصولات پتروشیمی دارد.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گردشگری را یکی از مزیت‌های مهم چابهار عنوان کرد و افزود: در این باره زیرساخت‌های خوبی پیش‌بینی و طرح‌های مختلفی در حال اجراست. 

وی بیان کرد: هدف‌گذاری صنایع موردنظر در چابهار در افق ۱۴۰۴ براساس ظرفیت فولاد، پتروشیمی و صنایع پائین دستی آن نسبت به کل کشور استوار خواهد بود.

کردی تصریح کرد: ساخت فرودگاه جدید چابهار و تبدیل آن به یک شهرک فرودگاهی منطقه آزاد را به نقطه قابل اتکایی برای سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ و نقل بار و مسافر تبدیل می‌کند.

به گزارش ایرنا الیاس حضرتی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به همراه اعضای این کمیسیون چهارشنبه شب وارد فرودگاه کنارک شد و مورد استقبال مدیر عامل منطقه آزاد چابهار، معاون استاندار، فرمانداران چابهار و کنارک و جمعی از مسئولان اجرایی منطقه قرار گرفت.

رئیس و اعضای این کمیسیون در سفر ۲ روزه خود از ظرفیت‌های اقتصادی منطقه آزاد چابهار، طرح توسعه بندر شهید بهشتی بازدید و در نشستی با استاندار، مدیر عامل منطقه و فعالان اقتصادی طرح توسعه منطقه و روند کارهای اقتصادی منطقه آزاد چابهار را مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌دهند.

۳۰۴۳**۳۲۱۳

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha