اما و اگرهای رستوران‌های بین‌راهی در کهگیلویه و بویراحمد

گچساران - ایرنا - در حالی که خوردن غذاهای سالم در هوای پاک و طبیعت زیبای جاده‌های بین شهری کهگیلویه و بویراحمد خود می‌تواند بهترین تبلیغ برای ترغیب مسافران به تجربه گردشگری در این استان باشد اما جولان رستوران‌های بین راهی غیرمجاز باعث نارضایتی مصرف کنندگان غذاهای این مراکز شده است.

جاده های ارتباطی استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل قرار گرفتن در بین استان های فارس،اصفهان،خوزستان،بوشهر افزون بر گردشگران محل تردد مسافران زیادی به استان های جنوبی کشور یا برعکس است که این خود فرصتی برای درآمدزایی و اشتغال است.

ظاهر نازیبای غذاخوری های بین راهی و کیفیت پایین غذاهای این مراکز  و گاهی ناسالم بودن غذاهای آنها به دلیل طبخ در شرایط غیر بهداشتی نیاز به ساماندهی این مراکز را ضروری کرده است و این در حالی است که کهگیلویه و بویراحمد با توجه به وجود غذاهای محلی، هوای پاک و زیبایی های طبیعی ظرفیت های زیادی برای درآمدزایی و اشتغال دارد.

آش دوغ، شله ماشکی، شله بادامی، آش کارده، شله لیزک، آبگوشت، دنگو، نان بلوط و نان برکو از مهمترین غذاهای سنتی در کهگیلویه و بویراحمد است.

سبزی‌های معطر، برنج و روغن محلی، لبنیات، حبوبات، گوشت گوساله و مرغ محلی از مواد تشکیل دهنده غذاهای محلی در این استان است.

آجیل محلی، کشک، عسل، قره قروت، روغن محلی و عسل از جمله خوراکی‌های سنتی در این استان است.

مسافران چه می گویند؟

یکی از مسافران جاده بابامیدان به یاسوج با اشاره به هوای پاک و طبیعت زیبای این منطقه می گوید: در چنین هوایی صرف غذاهای سالم می تواند خستگی سفر را از انسان دور و خاطره سفر در این جاده را ماندگار کند.

احسان - ش که ساکن شهرستان گچساران است و به دلیل شرایط شغلی همواره مسافر این جاده است اضافه کرد: پس از یکبار مصرف غذای یکی از رستوران های بین راهی و بیماری به غذاهای این مراکز اعتماد ندارم و معمولا به جای غذا از تنقلات در مسیر سفر استفاده می کنم.

یکی دیگر از مسافران جاده یاسوج به اصفهان معتقد است که بخش عمده ای از لذت سفر به خوردن غذاست آن هم خوراکی های محلی که در بقیه نقاط کشور پیدا نمی شود.

لیلا - ج با اشاره به وجود رستوران های بین راهی با خدمات و غذاهای بسیار خوب در برخی از جاده های کشور تصریح کرد: سرمایه گذاران با راه اندازی رستوران ها با طبخ غذاهای ایرانی می توانند ضمن کسب درآمد در رونق گردشگری استان سهیم باشند.

رستوران های بین راهی مجوز فعالیت ندارند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد می گوید: ۹۵درصد از رستوران های بین راهی استان مجوز فعالیت ندارند که نیازمند ساماندهی است.

محمود باقری افزود: تنها در صورتی که مراکز خدماتی بین راهی دارای پروانه فعالیت باشد امکان برخورد بازدارنده با این مراکز وجود دارد.

وی عنوان کرد: هم اکنون ۱۷۰ رستوران بین راهی در استان فعال است.

وی بیان کرد: راهبرد میراث فرهنگی برای ساماندهی مراکز خدمات بین راهی ایجاد مجتمع های خدمات رفاهی شامل رستوران، نمازخانه، پمپ بنزین، سی ان جی، زیرساخت های تفریحی و سرویس بهداشتی است.

باقری بیان کرد: هم اکنون سه مجتمع خدمات رفاهی گردشگری در جاده های استان فعالیت می کنند و ۲ واحد دیگر در حال احداث است.

نقش رستوران ها و مراکز خدماتی در گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: رستوران ها موزه ای از فرهنگ و سنت های دیرین هر منطقه هستند که در این مراکز می توان غذاهای سنتی ایران زمین را به گردشگران معرفی کرد.

وی ادامه داد: وجود سفره خانه ها و رستوران هایی که بتواند غذاهای استان را به عنوان یک برند معرفی کند نیاز استان گردشگر پذیر کهگیلویه و بویراحمد است.

باقری با اشاره به هشدارهای کارشناسان بهداشت و درمان درباره مصرف غذاهای فست فودی گفت: در صورت مطلوب بودن  کیفیت غذاهای این مراکز مردم به مصرف غذاهای سنتی روی خواهند آورد.

ثبت غذاهای محلی در فهرست آثار ملی

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه تعدادی از غذاهای سنتی استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است گفت: این خطه ظرفیت های خوبی در حوزه غذا و خوراکی های سنتی دارد.

وی گفت: آش ماست محلی با نام لبنی، غذای گبنه، آجیل سنتی،، کلگ و گوشت و دم پخت گوشتی از جمله غذاهای محلی استان است که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

نظارت بر این مراکز

رئیس مرکز بهداشت محیط کهگیلویه و بویراحمد گفت: در نیمه نخست سال جاری ۱۴ سالن غذاخوری بین راهی در استان به تعزیرات حکومتی  و پلمپ شدند.

حسین فروزان افزود: در این مدت، ۴۳۷ مورد بازرسی از رستوران های بین راهی کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است.

وی اظهار داشت: غیراستاندارد بودن آشپزخانه های این رستوران ها و شیوه نگهداری ناسالم از مواد غذایی از مشکلات این مراکز است که تهدیده کننده جان مسافران است.

استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد با داشتن چشمه‌ها و تفرجگاه‌های بکر، آبشارهای زیبا، رودخانه‌های خروشان همراه با مناظر بدیع گردشگری از مقاصد گردشگری مهم در جنوب کشور است.

دریاچه‌های طبیعی، پوشش جنگلی درختان سرسبز بلوط و رایحه خوش بوته‌های کوهساران، جلوه‌هایی از طبیعت سحرانگیز این استان است.

استان ۷۲۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران سالانه پذیرای افزون بر سه میلیون گردشگر است که صدها جهانگرد هم در میان آنها به چشم می‌خورد.

۸۱۴۳/۶۱۱۰


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha