بندرچابهار قابلیت ورود کالاهای اساسی کشور را دارد

چابهار- ایرنا- قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بندرچابهار با توجه به موقعیت راهبردی و متصل به آب‌های آزاد اقیانوس هند و دسترسی و فاصله نزدیک به بازارهای هدف قابلیت ورود کالاهای اساسی کشور را دارد.

حسین مدرس‌خیابانی در بازدید از ظرفیت‌های بندری و تجاری چابهار اظهار داشت: برنامه های لازم برای ورود کالای اساسی به بندر چابهار انجام شده و نیاز است مسئولان وزارت راه و شهرسازی نسبت به ۲ بانده کردن جاده های ارتباطی به بندر چابهار اقدام و راه آهن و فرودگاه اقدام کنند.

وی به ظرفیت هشت و نیم میلیون تنی تخلیه و بارگیری سالانه بندرشهیدبهشتی اشاره و خاطرنشان کرد: هم اینک کمتر از ۱۰ درصد این ظرفیت، انبار برای دپو کالاها وجود دارد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار ورود سرمایه گذاران برای ساخت انبارهای سرپوشیده کالا شد و خاطرنشان کرد: بندر چابهار در حال تبدیل شدن به یک بندر مهم تجاری است که در کنار سایر بنادر جنوبی وظیفه تخلیه و بارگیری کالاها را بر عهده دارد و ظرفیت فعلی انبارها به هیچ عنوان جوابگو نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه آینده درخشان چابهار نوید دهنده رونق تولید، اشتغال و ترانزیت است، افزود: توسعه محور شرق با همکاری بین بخشی و مسئولان محلی و حضور سرمایه گذاران محقق می شود.

مدرس‌خیابانی بر آماده سازی زیرساخت‌های بندر چابهار در زمینه ریل، فرودگاه و جاده ترانزیتی تاکید کرد و افزود: پهلوگیری کشتی های بزرگ حامل کالاهای اساسی نیازمند راه مناسب برای ورود به کشور است.

چابهار برای رونق حمل و نقل نیازمند ساخت بزرگراه است

استاندار سیستان وبلوچستان نیز اظهار داشت:  ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر چابهار در سالجاری  نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و برای رونق بهتر نیازمند ارتقا جاده فعلی به بزرگراه است.

احمدعلی موهبتی افزود: چابهار زمانی به رونق و توسعه می رسد که زیرساخت های حمل و نقل ریلی، هوایی، بندری و جاده آن هرچه سریعتر تکمیل شود.

وی بیان کرد: ضرورت دارد زیرساخت‌های مربوطه از جمله راه آهن ، بزرگ راه و ایجاد و توسعه انبارها مورد توجه دولت و بخش خصوصی باشد.

موهبتی ادامه داد: بیش از ۳۰ هزار مترمربع انبار در بندر چابهار درحال ساخت و ایجاد  ۱۰۰ هزار تن سیلو در دست انجام  است که نشان از عزم و اراده برای ایجاد و تامین زیرساخت ها در بندر چابهار دارد.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: به منظور توسعه و پشتیبانی بندر چابهار در بخش جاده و ریل ۳۰۰ میلیون یورو با پیشنهاد دولت و موافقت مقام معظم رهبری (مدظله العالی)تامین اعتبار شده که تا پایان سال ۱۳۹۹ راه آهن چابهار به زاهدان وصل خواهد شد.

موهبتی گفت: در بخش ایجاد بزرگراه هم در واقع همین شرایط حاکم است و عملیات اجرایی بخشی از مسیرهای مطالعه شده شروع شده که در مسیر زاهدان به خاش ۲ قطعه در حدود ۴۸ کیلومتر در حال انجام است ولی کافی نیست

وی ادامه داد: در حوزه توسعه بزرگراه در استان نیز امیدواریم دولت لایحه بدهد که با موافقت مقام معظم رهبری (مدظله العالی) از طریق صندوق توسعه ملی اعتبارات در این بخش نیز تامین شود که البته وزارت راه در این بخش خود را متعهد می داند و در هرصورت توجه مسولان کشور در همه سطوح به چابهار و شرق کشور نیاز است زیرا این توجه آینده روشنی را براین منطقه رقم خواهد زد.

به گزارش ایرنا  قائم مقام وزیر صنعت،معدن و تجارت در سفر به شهرستان چابهار از انبارهای استراتژیک نگهداری کالا، قسمت های مختلف و زیرساخت های بندر شهید بهشتی و نحوه تخلیه کالاهای اساسی در این بندر نیز بازدید و در جلسه ستاد تنظیم بازار استان سیستان و بلوچستان در فرمانداری چابهار شرکت می کند.

۳۰۴۳**۶۰۸۱

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha