«آرش محبینژاد» امروز (شنبه) در دومین میز تخصصی تعمیق داخلی سازی صنعت خودرو در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت، افزود: برگزاری دو میز تعمیق ساخت داخل قطعات صنعت خودرو، تاکنون موجب شده تا حدود ۲۰۰ میلیون دلار داخلیسازی در این صنعت انجام شود و بر این اساس مانع ورود ۱۰ درصدی واردات شده است.
وی اضافه کرد: قطعهسازان در ابتدای کار نسبت به کارایی برپایی میز تعمیق داخلی سازی تردید داشتند، اما امروز اثربخشی و کارایی آن را مشاهده می کنیم.
به گزارش ایرنا، میز نخست تعمیق ساخت داخل قراردادهایی بین ساپکو، سازه گستر و مگاموتور با ۳۲ شرکت قطعهساز با هدف تولید ۳۵ قطعه برای یک سال مصرف ایران خودرو و سایپا در تابستان امسال امضا شد.
ارزش ریالی سرمایهگذاری این قراردادها ۷۴۰ میلیارد تومان بود که انتظار میرود در مدت یک سال ۸۵ میلیون یورو کاهش ارزبری به دنبال داشته باشد.
محبینژاد، پنج پیشنهاد برای شتاب دهی به این حرکت جدید ارائه داد و گفت: ارائه مشوق ها از سوی وزارت صنعت، مشارکت در سرمایه گذاریها (از جمله با پیش پرداخت، خرید نقدی از قطعهسازان و غیره)، هدایت نقدینگی برای داخلیسازی قطعات، جلب و جذب نقدینگیهای سرگردان در دست مردم
به این سمت و توجه به تیراژ اقتصادی تولید، محققکننده این مهم است.
وی یادآورشد: سالیانه ۳.۵ میلیارد دلار صرف واردات کالاها و قطعات مورد نیاز خودروسازان و قطعه سازان شده، ۱.۱ میلیارد دلار قطعات قاچاق وارد می شود و ۱.۵ میلیارد دلار در بازار خدمات پس از فروش خودروها صرف می شود.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان، همچنین با تقدیر از اقدامات قوه قضائیه، خاطرنشان کرد: اقدام های قوه قضائیه جلوی قاچاق قطعات خودرو به کشور را خواهد گرفت و حداقل ۷۰ درصد سهم بازار خودروسازی در دست قطعهسازان داخلی قرار خواهد گرفت.
نظر شما