راه‌پیمایی باشکوه اربعین از نتایج دفاع مقدس است

تهران- ایرنا- مدیرعامل سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: راه‌پیمایی با شکوه اربعین از نتایج دفاع مقدس است که باید به چشم یک جریان واحد نگاه شود، بنابراین یکی از کارهای ما این است که نگاه واقعه‌گرانه به دفاع مقدس داشته باشیم.

مهدی عظیمی میرآبادی در نشست «گفتمان سینمای دفاع مقدس» که ظهر امروز در ساختمان شهید سوداگر سازمان هنری و امور سینمایی برگزار شد، اظهار داشت: در کشورهای دنیا که جنگ در آن ها اتفاق افتاده می‌بینیم که سینمای جنگ هم در آنها شکل گرفته‌ است. ایران هم از این قاعده مستثنی نیست با این تفاوت که جهان بینی سینمای جنگی ما مبتنی بر مفاهیم دفاع بوده است.

وی با اشاره به اینکه فیلمی مثل آژانس شیشه‌ای نمونه بارز و روشن سینمای دفاع مقدس است که با اسلوب سینمای جنگ در دنیا متفاوت است، گفت: دست‌آورد سینمای دفاع مقدس امروز به مدافعان حرم رسیده که ادامه همان دفاع مقدس است.

مدیرعامل سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با تاکید بر اینکه باید نگاه آرمانی و نسبی به سینمای دفاع مقدس داشته باشیم، افزود: باید این گونه سینمایی را مورد بررسی قرار داد تا ببینیم به جایگاهی که سزاوار است رسیده‌ایم یا نه. این بررسی هم از سوی مسئولان و هم از سوی فیلمسازان باید صورت بگیرد.

عظیمی ادامه داد: ما در سال‌هایی، بیش از ۲۰ اثر دفاع مقدسی در جشنواره داشتیم که این تعداد در سال‌های بعد کم شد. این آثار به لحاظ کیفی نیز در سطح بالایی قرار داشتند. اگر نهادهایی مثل اوج یا انجمن سینمای دفاع مقدس نبودند عملا فیلم دفاع مقدس نداشتیم.

مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: از زاویه هنرمندان اگر بخواهیم سینمای دفاع مقدس را بررسی کنیم باید گفت این دوستان همواره مترصد فرصتی هستند تا آثار خود را در این ژانر تولید کنند، مردم نیز سینمای دفاع مقدس را حمایت می‌کنند اگر در زمان درست اکران و تبلیغ شود.

وی افزود: فیلم رد خون با وجود خشونت آن که ممکن است بخشی از مردم آن را دوست نداشته باشند به فروش بالایی رسیده است. دلیل اینکه برخی آثار دفاع مقدس دیده نمی‌شوند به خاطر پخش و اکران نادرست است.

عظیمی امیرآبادی ادامه داد: اگر بخواهیم نگاه صرف تاریخی به جنگ تحمیلی داشته باشیم و زاویه درستی به موضوع نداشته باشیم مسلما سینمای دفاع مقدس قابل قبولی نخواهیم داشت و به هدف خود نخواهیم رسید.

این مدیر فرهنگی گفت: اگر به دفاع مقدس به عنوان یک جریان نگاه کنیم وضعیت ما متفاوت می‌شود. دفاع مقدس ما از روز اول جنگ تحمیلی آغاز شده و هنوز به اتمام نرسیده است.

وی با تاکید بر اینکه راه‌پیمایی با شکوه اربعین از نتایج دفاع مقدس است که باید به چشم یک جریان واحد نگاه شود، خاطرنشان کرد: البته هر کسی به این معانی باور نداشته باشد نمی‌توان دیدگاه او را تغییر داد. یکی از کارهای ما این است که نگاه واقعگرانه به دفاع مقدس داشته باشیم.

نباید مانع تولید فیلم‌های دفاع مقدس شد

در ادامه این نشست پرویز فارسیجانی تهیه‌کننده سینما و تلویزیون گفت: یکی از آفت‌هایی که گریبان سینمای دفاع مقدس را گرفته غفلت و فراموشی ما نسبت به مساله دفاع مقدس است که در برخی از مدیران دیده می‌شود این مدیران برخلاف نگاه حضرت آقا تاریخی است. رهبر انقلاب اسلامی به دفاع مقدس به عنوان یک گنجینه نگاه می‌کنند.

وی گفت: سیاست‌های راهبردی کوتاه مدت و میان مدت و بلندمدت در میان متولیان سینمایی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه یک بخش دیگر به این برمی‌گردد که به سینمای دفاع مقدس نگاه درستی وجود ندارد، افزود: مدیران معتقدند آثار دفاع مقدسی پرخرج و کم‌فروش هستند در حالی که می‌شود فیلمی ساخت که در گیشه موفق باشد. فرهنگ‌سازی درستی نشده تا پاسخگوی نسل جوان باشد. مردم نیز باید مطالبه کنند و از هنرمندان و مسئولان بخواهند تا فیلم حوزه دفاع مقدس ساخته شود.

فارسیجانی در خصوص همکاری نهادهای فرهنگی گفت: رسالت نهادهای متولی سینمای انقلاب و دفاع مقدس زنده نگه داشتن مفاهیم ارزشی است که باید سند راهبردی این نوع سینما را طراحی کنند. باید بدانیم که نهادهای ارزشی در کنار هم می‌توانند به هدف خود برسند. برگشت سرمایه مهم است اما به صرف عدم بازگشت سرمایه نمی‌توان آثاری در این راستا تولید نکرد. انقلاب و جنگ دارای مفاهیم ارزشی است و باید در این فضا با قدرت حرکت کرد.

این تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در ادامه افزود: یک صورت دفاع مقدس داریم و یک سیرت دفاع مقدس و ما همیشه به شکل اول پرداخته‌ایم. به دلیل نداشتن راهبرد درست در سینمای دفاع مقدس نگاه سطحی به جنگ تحمیلی شده است. آنچه که سینمای دفاع مقدس را زنده می‌کند انعکاس سیرت جنگ تحمیلی است. حتی اگر شهادت را به تصویر کشیده‌ایم وجه ظاهری شهادت است و نه معانی آن.

فارسیجانی خاطرنشان کرد: ما در آثار خود به تکرار افتاده‌ایم در حالی که موضوعات پرشماری در این مقوله وجود دارد. سهم زنان، نوجوانان و افرادی که پشت جبهه کار کرده‌اند در سینمای ایران بسیار کم است. باید به سمت این رفت که فیلمسازان خود را جهت‌دهی کنیم تا آنها بتوانند به موضوعات مختلف دفاع مقدس بپردازند. در سینمای دفاع مقدس متاسفانه به صحنه‌های غم‌انگیز جنگ تحمیلی پرداخته‌اند و نه وجه حماسی و شورانگیزی آن.

باورمندی فیلم‌سازان به دفاع مقدس باید تقویت شود

حسین طلابیگی سرپرست توسعه و فناوری سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست گفت: نکته مهمی که باید مورد بررسی قرار بگیرد چیستی سینمای دفاع مقدس است. در برهه‌های مختلف تاریخ دفاع مقدس رویکردهای متفاوتی به این مساله وجود دارد.

وی افزود: نفوذ دیدگاه روشنفکری به سینمای دفاع مقدس سبب شد آثاری تولید شود که با نگاه ما همخوانی ندارند. انبوه فیلم‌های ضد جنگ و نگاه انسانی صرف فارغ از نگاه الهی نتیجه همین بی‌تدبیری‌هاست. باید ببینیم سینمای دفاع مقدس ما در کجای سپهر فرهنگی ما قرار دارد.

این مدیر فرهنگی گفت: نکته مهم این است که باورمندی فیلمسازان ما نسبت مساله دفاع مقدس و انقلاب اسلامی تقویت شود. در هالیوود این سیاست باورمندی تقویت شده است برای همین هیچ کارگردانی بر خلاف سیاست‌های آمریکا فیلم نمی‌سازد. وقتی ما فیلم‌ساز خود را به دلیل عدم یک استراتژی درست در سینما رها کردیم نتیجه همین وضعیت کنونی است.

طلابیگی خاطرنشان کرد: ما باید زیرساخت‌های مادی و معنوی سینمای دفاع مقدس را ایجاد و تقویت کنیم. در بحث صدور انقلاب موفق بودیم، به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی انقلاب هنوز خاتمه نیافته است و ادامه دارد، این مساله در سینمای انقلاب و دفاع مقدس اتفاق نیفتاده است.

وی گفت: سینمای ما از جریان انقلاب جدا افتاده است و اگر چنین نبود باید آثاری در حوزه سوریه، عراق، یمن و ... ساخته بودیم. معضل اساسی این است که سینما به شدت از مفاهیم انقلابی عقب افتاده است. جایزه‌های متعدد سینمایی خارجی سبب شده که سینمای ما به رشد نرسد. در واقع کارگردانان آثار خود را منطبق با سلایق جشنواره‌های خارجی منطبق کرده‌اند. تولید فکر و اندیشه از معضلاتی است که ما را عقب نگه داشته است که باید برای برون رفت از این مشکل اقدام موثری انجام داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha