۱۵ مهر ۱۳۹۸، ۲۱:۳۲
کد خبرنگار: 949
کد خبر: 83507594
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مهمترین راهبرد اشتغالزایی روستایی جلوگیری از خام‌فروشی است

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: مهمترین راهبرد اشتغالزایی روستایی، مبارزه با خام‌فروشی محصولات و تولیدات روستایی و ایجاد و گسترش فعالیت‌های ارزش‌ آفرین در روستاها است.

محمدصادق معتمدیان عصر دوشنبه در ششمین همایش ملی روز روستا و عشایر که نخستین بار خارج از تهران و به میزبانی خراسان جنوبی در سالن اجلاس دانشگاه پیام نور بیرجند برگزار شد افزود: اگر بر موضوع اشتغال روستاییان و برگشت نیروی کار روستایی به روستاها تمرکز نشود، سیاست‌ها و اقدامات دیگر را هم ابتر می‌کند.

وی بیان کرد: اجرای طرح‌های هادی، بهداشت روستایی، آب‌رسانی و غیره هرچند لازم و ضروری است اما نیاز کارآفرینی در روستا را تامین نمی‌کند.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی گفت: اگر سیاست‌های صرف عمرانی و تزریق منابع مادی کافی بود امروز نباید شاهد تخلیه  هزار و ۷۰۰ روستا در خراسان جنوبی بودیم.

وی افزود: برای تحقق هدف کارآفرینی و اشتغالزایی روستایی سیاست‌های تثبیت جمعیت مستقر در روستاها با بهبود اقتصادی آنها و مهندسی مهاجرت معکوس نیروی کار به روستا با زمینه سازی مشاغل متنوع و ظرفیت‌سازی کسب و کارهای نوین روستایی باید در دستور کار قرار گیرد.

معتمدیان گفت:در شرایط فعلی کشور موضوع اشتغال و کارآفرینی روستاییان در صدر مسائل نرم‌افزاری است.

وی بیان کرد: اگر نگاه اجمالی به عملکرد کشور در توسعه روستایی بیاندازیم همه برنامه و اقداماتی که در این مدت انجام شده تلاش‌های بسیار ارزشمند و شاخصی بوده که روستاهای کشور را از محرومیت مطلق خارج کرده و در زمینه‌هایی مثل ریشه کنی بیسوادی رکورد جهانی و منطقه ای به دست آوردیم اما نباید از غفلت راهبردی نسبت به توسعه نرم‌افزاری روستاها سخن نگفت.

استاندار خراسان جنوبی گفت: از جمله مولفه‌های توسعه درون زا می‌توان به توسعه و تکمیل زنجیره های اقتصادی مزیت دار روستایی‌، احیای دانش بومی روستاها و بهره‌گیری از آن در بهبود معیشت روستایی و کارآفرینی اجتماعی و اجتماع محور در توانمندسازی کارآفرینان محلی روستایی اشاره کرد.

وی اظهار داشت: پروژه بزرگ تبدیل استان خراسان جنوبی به هاب زنجیره اقتصادی شتر و دام مولد سبک با اشتغالزایی ۱۵ هزار نفر و جلب همکاری نهادهای حمایتی و ماموریت سپاری به هر یک از آنها مبتنی بر توسعه روستایی در چهار شهرستان مرزی و محروم استان با ظرفیت‌ها و منابع درونی نهادها و استفاده از درآمد فروش سوخت مرزنشینی برای اشتغالزایی در روستاهای مناطق مرزی و شکل دهی مشاغل جایگزین در روستاهای فاقد آب و کشاورزی با تاکید بر صنایع دستی بومی منطقه از برنامه های ما در استان است.

معتمدیان گفت: همچنین ایجاد کارگاه‌های کوچک معدنی در روستاهای دارای معدن به نفع روستاییان بومی، رونق بخشی به بوم‌گردی و گردشگری روستایی با تکیه بر رویکرد فرهنگی و اجتماعی، اجرا و پیاده سازی طرح روستایی «روستای دانایی محور» در سطح مراکز دهستان‌ها، به کارگیری خرید توافقی محصول مهم استان با کمک تعاون روستایی و اتحادیه های مربوطه از دیگر برنامه ها است.

معاون اول رئیس جمهوری به همراه چهار وزیر و مسئولان کشوری روز دوشنبه برای شرکت در ششمین همایش ملی روز روستا و عشایر و افتتاح چند طرح عمرانی وارد خراسان جنوبی شد.

هشت تفاهم‌نامه در این همایش امضا شد که چهار تفاهم‌نامه متعلق به خراسان جنوبی است.

همچنین ۲ هزار و ۴۸۰ طرح حوزه روستایی با حضور معاون اول رئیس جمهوری در ششمین همایش ملی روز روستا و عشایر به صورت ویدئو کنفرانس در سراسر کشور به بهره‌ برداری رسید.

۷۵۵۹*۳۰۲۸

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha