تحریم‌های آمریکا علیه ایران نقض شدید حقوق بشر است

تهران- ایرنا- استاد دانشگاه شهید بهشتی می گوید: با اظهارات صریح آمریکایی‌ها و بر اساس حقوق بین‌الملل، تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، توانسته و می‌تواند به نقض‌های شدید حقوق بشر منجر شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش «محسن عبدالهی» روز چهارشنبه در میزگرد ابعاد حقوقی تحریم های اقتصادی که در کنفرانس بین المللی اقتصاد جهانی و تحریم ها در سالن همایش های بین المللی دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد، افزود: توسل به مفهوم «جنایت علیه بشریت» در مورد تحریم ها نسبت به مفهوم «تروریسم اقتصادی» به واقعیت نزدیکتر است.

استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به موضوع تحریم های هوشمند اظهار داشت: طبق این طرح، هر تحریمی که در شورای امنیت وضع می شود باید اقدام انسان دوستانه و بشردوستانه را مستثنی کند که شامل غذا، دارو، تجهیزات بیمارستانی و نیازهای اولیه بشری است.

وی با بیان اینکه تحریم ها می تواند به گرسنگی (سوء تغذیه) مردم تحت تحریم منجر شود، گفت: تحریم ها همچنین می تواند به فوت های ناشی از فقدان دسترسی به دارو منجر شود، در واقع تحریم ها به صورت سازمان یافته و هدفمند غیرنظامیان را هدف قرار می دهد همانطور که تحریم های آمریکا چنین است.

نیم میلیون کودک عراقی، قربانی تحریم

عبدالهی اظهار داشت: آثار متخلفانه تحریم برای نخستین بار در دوره تحریم های سازمان ملل در عراق (پس از حمله عراق به کویت)، خود را به جامعه جهانی نشان داد، طبق آمارها حدود نیم میلیون کودک عراقی به دلیل تحریم ها جان خود را از دست دادند.

وی با اشاره به اینکه تلفات انسانی جنگ میان عراق و ایران در مجموع دو کشور، حدود ۹۰۰ هزار نفر است، اظهار داشت: عراق بسیار بیشتر از هشت سال جنگ تحمیلی با ایران، تلفات انسانی ناشی از تحریم داشت، کودکان بسیاری در اثر تحریم ها همچون فقدان دسترسی به شیرخشک، واکسیناسیون و دارو جان خود را از دست دادند، این در حالی است که حزب حاکم بعث عراق و صدام بیشترین استفاده را از این شرایط بردند.

عبدالهی تاکید کرد: واقعیت این است که تحریم ها هیچ تاثیری بر خانواده بعثی و حزب حاکم نداشت اما باعث قتل نیم میلیون کودک عراقی شد.

طبق مقررات بین المللی تحریم غیرقانونی نیست

سیدهادی محمودی استاد دانشگاه شهید بهشتی نیز به عنوان دیگر سخنران این میزگرد با بیان اینکه تحریم در هر صورت غیرعادلانه است، گفت: اما تحریم غیرقانونی نیست و ممکن است مقررات حقوق بین الملل اجازه دهد روابط اقتصادی قطع شود که یکی از جلوه های آن می تواند تحریم باشد.

جنبه های بشردوستانه می‌تواند سد راه تحریم شود

وی افزود: هر چند ممکن است تحریم ها مغایر با مقررات بین المللی نباشد، اما موضوع تحریم، اکنون کمی پیچیده تر شده و با توسعه مقررات بشری می تواند به دلایل جنبه های بشری و تبعات بر حقوق بشر، سد راه تحریم شود.

استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به شکایت جمهوری اسلامی ایران از آمریکا در دیوان بین المللی دادگستری  اظهار داشت: دیوان یکی از سازوکارهای مقابله با تحریم هاست، سازوکار دیگر شورای حقوق بشر است.

محمودی ادامه داد: ایران به این نتیجه رسید که از طریق ادعای نقض عهدنامه مودت بین ایران و آمریکا، اعلام کند که تحریم های آمریکا ناقض عهدنامه مودت است.

استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه دیوان بین المللی دادگستری قرار نیست همه مسایل را رفع کند، یادآور شد: ایران باید دیوان را برای رسیدگی موضوع مجاب کند که تاحدی نیز موفق بوده است. ایران در دیوان بین المللی دادگستری درخواست دستور موقت داد؛ این درخواست برای زمانی است که بخواهند موضوعی را فریز کنند تا اوضاع بدتر نشود.

محمودی ادامه داد: در نتیجه، دیوان درخواست دستور موقت ایران را اجابت کرد و در نهایت دیوان مجاب شد استثنائات تحریم را به نوعی بپذیرد که طبق آن دولت آمریکا متعهد است تحریم های دارو، غذا و قطعات هواپیما را تا حل اختلافات بردارد.

وی با بیان اینکه البته دولت آمریکا گفته که این استثنائات را اعمال کرده است، اظهار داشت: اما نکته این است، درست است که دولت آمریکا گفته استثنائات را اعمال کرده است اما در نهایت سازوکار نقل و انتقال را به نحوی مسدود کرده که صادرات مواد غذایی و حتی نوشیدنی همچون کوکاکولا و پپسی و غیره، سد شده است.

با وجود استثنائات، محدودیت ها عملا پابرجاست

استاد دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: بنابراین همه ممنوعیت ها عملا پابرجاست.

استاد دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی گفت: تحریم اختاپوسی است که ایران در شاخک های آن گیر افتاده است، چرا که تحریم ایران پس از انقلاب و با گروگان گرفتن دیپلمات های آمریکایی آغاز شد و با مجموعه ای از قوانین مختلف و فرمان های اجرایی بعدی شروع شد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تحریم ها داستان بلند مدتی است، گفت: تحریم های مجدد موجب اختلاف ایران و آمریکا  و منجر به خروج آمریکا از برجام شد.

محمودی با طرح این سوال که متولی تحریم های آمریکا کیست؟ گفت: اداره کنترل دارایی های خارجی (اوفک) ارگان تحت نظر وزارت خزانه داری آمریکا متولی تحریم هاست.

محمدصادق ضیایی بیگدلی دیگر استاد دانشگاه شهید بهشتی نیز گفت: آمریکا تمام آنچه را که قادر به انجام تحریم علیه ایران بوده، انجام داده است و هر جایی که احساس کند کانالی برای نقل و انتقال مالی و دور زدن تحریم ها وجود دارد را مسدود می کند.

وی اضافه کرد: اگر روزی مذاکرات انجام شد و ما سازوکارهای پیچیده تحریم را نشناسیم، همان اتفاقی خواهد افتاد که برای عراق پس از گذشت سال ها از رفع تحریم ها رخ داد. به همین سبب لازم است کارشناسان و دانشجویان بر ابعاد مختلف آن متمرکز شوند.  

کنفرانس بین المللی اقتصاد جهانی و تحریم ها از صبح امروز (۱۷ مهرماه) در سالن همایش های بین المللی دانشگاه الزهرا آغاز شده و با برگزاری نشست های تخصصی در حوزه های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ادامه دارد./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha