۱۸ مهر ۱۳۹۸، ۱۵:۳۸
کد خبرنگار: 1469
کد خبر: 83511840
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فرهنگ و تمدن غنی ایران را در محتوای کتب آموزشی بازنگری کنیم

 تهران- ایرنا- عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با توجه به فرهنگ و تمدن غنی کشور، گفت: باید این فرهنگ را به مردم انتقال دهیم و در این خصوص، محتوای کتب آموزشی را بازنگری کنیم.

«فریده اولاد قباد»امروز (پنج شنبه) در همایش انجمن صنفی کارفرمایی آموزشگاه‌های زبان شهر تهران اظهار کرد: باید از همه ظرفیت‌ها و شخصیت‌ها در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، آموزشی و اقتصادی برای موفقیت، پیشرفت و توسعه‌ای پایدار استفاده کنیم.

وی افزود: بعد از خانواده، نهاد آموزش ‌و پرورش و مراکز آموزشی غیردولتی نقشی موثر در جامعه پذیری و تربیت فرزندان دارند و می‌توانند برای داشتن ایرانی موفق گام بردارند؛ همچنین این مراکز هم‌اکنون با وجود کمبودها با تمام توان جهت بهره‌وری اقتصادی کشور گام بر می‌دارند.

اولاد قباد ادامه داد: زمانی که لایحه برنامه ششم توسعه را دریافت کردیم فقط بند خرید خدمات آموزشی از بخش خصوصی ششم از سوی دولت در آن لحاظ شده بود. کمیته آموزش در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به این نتیجه رسید که آموزش ‌و پرورش دغدغه دولت نبوده و این سازمان به عنوان مهمترین و زیربنایی‌ترین نهاد در ساختار اجتماعی و فرهنگی کشور است بنابراین در برنامه ششم توسعه  ۲۴ بند را به اضافه کردیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در حوزه بودجه سالانه در کمیسیون تلفیق بودجه با شرایط سختی به لحاظ اعتبارات مواجه هستیم و یکی از افتخارات مجلس و کمیسیون آموزش لایحه‌ای بود که از طرف آموزش‌وپروش پیشنهاد شد که ساختار مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی را در ۳۹ ماده سال ۹۵ مصوب کردیم، ماده ۲۰ این قانون به آموزش‌وپروش اجازه می‌دهد چهار درصد شهریه دریافتی مدارس و مراکز غیردولتی را دریافت کنند که در گذشته ۵ تا ۱۵ درصد بود.

وی با توجه به اینکه سالیانه در کمیسیون تلفیق بودجه با شرایط سختی مواجه هستیم، افزود: یکی از افتخارات مجلس شورای اسلامی در رابطه با لایحه‌ای است که از وزارت آموزش و پرورش به کمیسیون تحقیقات آمد تا بتوان ساختار مدارس غیر دولتی را به عنوان قانون در آذر سال ۹۵ تصویب کنیم.

اولاد قباد تصریح کرد: مواردی در این لایحه مصوب شده و به قانون درآمد. یکی از آنها ماده ۲۰ این قانون بود که به وزارت آموزش و پرورش اجازه می‌داد ۴ درصد شهریه درآمد مراکز زبان را دریافت کند. که قبل از تصویب این رقم بالاتر بود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با طرح این سوال که در بحث ماده ۱۰ این قانون چند درصد از آموزشگاه‌ها واقعا از آن بهره‌مند شده‌اند، گفت: رسالت ما قانون‌گذاری بوده و نظارت مجلس نیزبعد از آن برای نمایندگان مهم است. ماده ۱۰ قانون تأسیس مدارس و مراکز غیردولتی، بانک‌ها را موظف کرده است، ۳۵ تا ۵۰ درصد نیاز مالی موسسان را در قالب وام قرض الحسنه و عملیات بانکی بدون ربا برای توسعه مدارس غیردولتی تأمین کنند اما این قانون چقدر اجرایی شد؟ البته این موضوع را در  کمیسیون آموزش مجلس به دلیل آنکه قانونی نوشته شده و اجرای آن مهم‌تر از نوشتن آن است پیگیری خواهیم کرد.

وی در خصوص مدارسی که از عنوان مدرسه استفاده کرده اما هیچ گونه مجوزی ندارند، گفت: طرحی ارائه کردیم تا برای استفاده از این عنوان تنها از وزارت آموزش و پرورش مجوز دریافت کنند. همچنین پیشنهاداتی از سوی آموزشگاه‌های غیردولتی به ما ارائه شده و امیدواریم در صحن علنی مجلس پیشنهادات ارسالی را در حد توان به طرح اضافه کنیم.

اولاد قباد افزود: یکی از موارد پیشنهادی ماده ۱۱ قانون مدارس و مراکز غیردولتی است که بر اساس این ماده دولت موظف است یارانه تسهیلات بانکی را برای خرید زمین و تجهیزات مدارس غیردولتی در قانون بودجه سالانه لحاظ کند که البته در کنار مدارس، مراکز نیزاضافه شد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه‌ داد: ماده ۱۲ نیز به وزارت آموزش و پرورش اجازه می‌دهد زمین و ساختمان‌های مازاد را به صورت اجاره و فروش به موسسان مدارس و مراکزغیردولتی واگذار شود. همچنین آموزشگاه‌ها پیشنهاد اضافه کردن مراکز را در خصوص ماده ۱۲ و ۱۹ که به معافیت مالیاتی مدارس غیردولتی اشاره می‌کند را خواستار شدند که این قانون مصوب شده و به دنبال آمدن آن به صحن علنی مجلس هستیم.

وی  گفت: پیشنهادی را درباره ماده ۱۳۴ قانون مالیات‌های مستقیم مطرح کردند که البته در کمیسیون اقتصادی مجلس لایحه مالیات‌های مستقیم بررسی شده و حدود ۲ ماه این ماده در کمیسیون اقتصادی بسته شده و به زودی وارد صحن علنی مجلس می‌شود.

اولاد قباد گفت: به عقیده‌ من باید انجمن صنفی آموزشگاه‌های آزاد زمانی که لایحه در کمیسیون اقتصادی بود پیشنهادات خود را مطرح می کردند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: نقش زبان انگلیسی و لاتین در تعاملات اقتصادی، بین‌المللی، گردشگری، تجارت و جذب توریست موثربوده و آمار افزایش دانشجویان دکتری را نیز بالا می‌برد.

وی در خصوص نظارت‌های جدی افزود: وزارت آموزش و پرورش در دادن مجوزها باید اهتمام جدی داشته ودقت کند به چه افرادی مجوز می‌دهد. بحث نظارت بر آموزشگاه‌هایی است که مجوز گرفته‌ و تعدادی که مجوز نگرفته‌اند نیز مورد دیگری از نظارت‌های جدی این وزارت‌خانه است.

اولاد قباد با بیان این موضوع که کشور ما فرهنگ و تمدن غنی داشته و باید این فرهنگ غنی را به مردم انتقال دهیم، عنوان کرد: باید بازنگری در کتب آموزشی زبان داشته و استفاده از اساتید و مربیان مجرب و آزموده را در دستور کار خود قرار داده و از روش‌ها و الگوهای برتر تدریس استفاده شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به این موضوع که روش‌های تدریس نیازمند تغییر هستند، افزود: چرا دانش‌آموزان ما از زبان می‌ترسند و بعد از فارغ‌التحصیلی قادرنیستند به زبان انگلیسی صحبت کنند. زبان انگلیسی زبان بین‌المللی بوده و دانش آموزان باید به راحتی به این زبان صحبت کنند.

وی ادامه داد: بسیاری ازخانواده‌ها در سبد هزینه خود به بحث زبان توجه ویژه کرده واین هزینه را کنار گذاشته و آن را سرمایه‌گذاری برای فرزندان خود می‌دانند. همچنین باید به جز زبان انگلیسی سایر زبان‌ها را نیز تقویت کرد.

اولاد قباد با تاکید بر این مورد که اگر می‌خواهیم به سمت و سویی غیر از نفت برویم باید صنعت گردشگری را تقویت کنیم، گفت: صنعت گردشگری نیاز به زیرساخت‌های اساسی در کشور داشته و باید افرادی را تربیت کرد تا بتوانند با این سازمان در خصوص مترجمی توریست ها همکاری کرد. همچنین آموزشگاه‌ها می‌توانند با وزارت خانه میراث فرهنگی و گردشگری نیز تفاهم‌نامه هایی را در این خصوص به امضا برسانند.

وی در پایان با بیان این موضوع که اگر زبان انگلیسی را به صورت کلیشه‌ای آموزش دهیم به زودی فراموش می‌شود، گفت: باید آموزشگاه‌ها را به تجهیزات آموزشی و اساتید مجرب و روش‌های نوین و الگوهای جدید تدریس مجهزکرده و به دنبال راهکار درستی برای آسیب‌شناسی فرزندان خود برای ترسیدن از یادگیری این زبان باشیم.

اولین همایش انجمن صنفی کارفرمایان آموزشگاه‌های زبان شهر تهران امروز در فرهنگسرای اندیشه با هدف کوشش در جهت استیفای حقوق و خواسته‌های مشروع اعضای صنف، جمع‌آوری اطلاعات، بررسی و تحقیق درباره مشکلات، برنامه ریزی جهت تامین نیازهای صنفی، کوشش در جهت ارتقای بهره‌وری مراکز زبان، هماهنگی در امور آموزش، تامین نیروی انسانی مورد نیاز و ..، همکاری در جهت تاسیس صندوق صنف، تلاش در جهت ایجاد شرایط بهتر در ارتباط با سازمان‌های ذیربط، ایجاد تسهیلات در زمینه صدور و تمدید مجوزها و ایجاد ارتباط با دیگر انجمن‌های زبان در سطح کشور برگزار شد.

در پایان این مراسم از پسشکسوتان حوزه آموزش زبان نیز قدردانی شد.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha