۱۹ مهر ۱۳۹۸، ۱۵:۲۵
کد خبر: 83512492
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

راهپیمایی اربعین نماد وحدت امت اسلامی است

استانها- ایرنا- خطیبان نماز جمعه در خطبه‌های این هفته، راهپیمایی اربعین را نماد وحدت امت اسلامی خواندند که حول محور سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) شکل گرفته است.

به گزارش خبرنگاران ایرنا از مراکز استان‌ها، امامان جمعه در بخش‌هایی از خطبه های نماز جمعه با اشاره به راهپیمایی اربعین که با حضور میلیونها زائر امام حسین (ع) از نقاط مختلف جهان درعراق برگزار می شود، تاکید کردند:‌ این راهپیمایی عظیم بعد بین‌المللی پیدا کرده و به نمادی برای تعظیم شعائر اسلامی تبدیل شده است.

آنان با تاکید بر اینکه دنیای بشریت باید با تلاش مسلمانان با منطق گویای امام حسین(ع) آشنا شود، اربعین را خاستگاه امت اسلامی دانستند و افزودند: امروز شرایطی خاص در مقابل امت اسلامی قرار گرفته است و دشمنان اسلام از هر زمان دیگری عصبانی‌تر هستند، بطوریکه اتفاق‌ها و ناآرامی‌های اخیر عراق در این راستا سازماندهی شده بود.

آنان با بیان اینکه تحت الشعاع قراردادن اربعین و کاهش زائران اربعین از جمله اهداف دشمن از ناآرامی‌های اخیر عراق بود که این هدف با حضور باشکوه و عظیم مردم در روزهای اخیر ناکام ماند، یادآور شدند: ایجاد اختلاف و تفرقه میان ملت ایران و عراق و سایر ملت های مسلمان از دیگر اهداف دشمن از ناآرامی‌های اخیر عراق بود و سفارت آمریکا و انگلیس با سوار شدن بر موج اعتراض‌ها، به دنبال تبدیل آن به اغتشاش و ناآرامی بودند که البته این توطئه ها با هوشیاری مردم نقش برآب شد.

خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی بخش هایی از خطبه های برخی مراکز استانی را به شرح ذیل گزارش کرده اند:

**

همدان

 امام جمعه موقت همدان اربعین حسینی را ستون ولایت دانست و گفت: حضور گسترده و پرشور در این رویداد مصداق بارز ولایت‌پذیری ملت است.

حجت الاسلام سید هاشم موسوی اظهار داشت: راهپیمایی اربعین بهترین فرصت برای شناخت و کسب معرفت از امام حسین (ع) است و باید به نحو احسن بهره برداری کنیم. 

امام جمعه موقت همدان با یادآوری سبک زندگی امامان و معصومان به رعایت حقوق متقابل حاکمان و مردم تاکید کرد و گفت: سیره و روش حضرت علی(ع) بهترین الگو و راهنما برای جامعه کنونی است. 

حجت الاسلام موسوی ولایت پذیری را رمز و راز موفقیت امت مسلمان دانست و مردم را به تبعیت محض از ولایت فقیه توصیه کرد.

وی خاطرنشان کرد: دستاوردهای انقلاب اسلامی در چهل سال گذشته ثمره ولایت مداری ملت است و با اقتدار پای ارزش ها و آرمان های نظام ایستاده اند. 

**بوشهر

 امام جمعه موقت بوشهر گفت: راهپیمایی اربعین افتخار جهان اسلام است و لازمه هرچه بهتر برگزار کردن این آئین مدیریت جهانی از سوی همه کشورهای اسلامی است.

حجت‌الاسلام حسین دشتی  افزود: با توجه به اینکه همایش اربعین حرکتی جهانی است مدیریت آن برای ایجاد زیرساخت‌های لازم نیز باید با مشارکت همه کشورهای اسلامی دنیا باشد.

وی بیان کرد: افزون بر کشورهای عراق و ایران همه کشورهای اسلامی باید خود را مسئول ایجاد زیرساخت‌های لازم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در حرکت عظیم اربعین بدانند تا افراد با مشکلات کمتری روبه‌رو شوند.

دشتی اضافه کرد: مسئولان با تامین امکانات لازم تلاش کنند جلو وقوع برخی حواشی احتمالی ایجاد شده که ممکن است لکه‌ای به این نقاشی هنرمندانه بیندازد را بگیرند.

وی تاکید کرد: تداوم حرکت اربعین نیازمند تدبیر و مدیریت اندیشمندانه مسئولان کشورهای اسلامی است و افزایش جمعیت نباید برای آنان غافلگیرانه و منجر به نارضایتی و وقوع برخی حواشی برای این حرکت بزرگ شود.

دشتی ادامه داد: با وجود شیطنت استکبار جهانی و طراحی برخی ضربه‌های احتمالی برای آسیب رساندن به حرکت اربعین اما برخلاف میل دشمنان این حرکت جهانی با حضور چند برابری مسلمانان سراسر دنیا هر سال باشکوهتر از سال گذشته درحال برگزاری است.

وی بیان کرد: مسلمانان سراسر دنیا هر سال با بصیرت، ولایتمداری و محبت هر چه بیشتر اهل بیت (ع) در این حرکت عظیم اسلامی شرکت می‌کنند.

**شهرکرد

 خطیب موقت جمعه شهرکرد با اشاره تحریم های دشمن علیه مردم ایران تاکید کرد:آمریکا به هر طریقی به دنبال ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران است.

حجت الاسلام سید ابوالحسن فاطمی به حوادث اخیر عراق اشاره کرد و اظهار داشت: در خصوص مساله اعتراضات اخیر، اگر چه ابتدا با رویکرد اقتصادی و معیشتی بود اما کشورهای بیگانه نظیر آمریکا و عربستان، این اعتراضات را به انحراف کشاندند و قصد بیگانگان ، ضربه زدن به ایران بود.

به گفته وی، آمریکا از هر طریقی می‌خواهد به ایران ضربه بزند و در عراق به دنبال ایجاد تنش بود تا بتوانند به شیعیان و مرجعیت ضربه بزنند و که تلاش مردم و مرجعیت این فتنه سعودی و آمریکایی در عراق خنثی شد.

**مشهد

امام جمعه مشهد گفت: عشق مردم به امام حسین (ع) باطل‌السحر همه نقشه‌های دشمنان است و به همین دلیل دشمن در همه جنگ‌های خود علیه ما به نتیجه نرسیده و شکست خورده است.

آیت الله سید احمد علم الهدی در خطبه های نماز جمعه امروز مشهد  افزود: پیاده روی میلیونی اربعین در تاریخ اسلام بی سابقه است و این حرکت پاسخی به همه جنگ ها و تلاش های دشمنان دشمنان علیه انقلاب اسلامی است.

وی ادامه داد: از چهار سال پیش که پیاده روی اربعین اوج گرفته است دشمنان ابتدا با سکوت خود خواستند این حرکت را بی اهمیت جلوه دهند اما هرچه بر حضور مردم در این پیاده روی افزوده شد آنها هم با نقشه های مختلف به دنبال مقابله با این حرکت برخاستند.

امام جمعه مشهد گفت: دشمنان اخیرا به وسیله عوامل مزدور خود در عراق غائله ای ایجاد کردند و به دنبال تاثیرگذاری و کاهش حضور مردم در پیاده روی اربعین بودند و در این راه یک جاسوس با قیافه ای روحانی درست کردند اما خدا آنها را رسوا کرد و عکس این جاسوس با زن فرمانده اطلاعات ارتش اسرائیل در فضای مجازی منتشر و آنها را رسوا شدند و تیر آنها به سنگ خورد.

**قم

خطیب جمعه قم اربعین را نماد وحدت امت اسلامی و عصبانیت دشمنان دانست و گفت: راهپیمایی اربعین حول محور سید و سالار شهید امام حسین (ع) است که همه عاشقان را دور خود جمع کرده است.

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری  افزود:‌ امروز این راهپیمایی عظیم بعد بین‌المللی پیدا کرده و به نمادی برای تعظیم شعائر اسلامی تبدیل شده است.

وی  با تاکید بر اینکه باید کاری کنیم که دنیای بشریت با منطق گویای امام حسین(ع) آشنا شوند، اظهار داشت: اربعین به حقیقت خاستگاه امت اسلامی است و نباید این موضوع را دست کم گرفت.

وی گفت: امروز شرایطی پیش آمده که دشمنان از هر زمان دیگری عصبانی‌تر هستند و اتفاق‌ها و ناآرامی‌های اخیر عراق در این راستا بود.

خطیب جمعه قم، افزود: تحت الشعاع قرار دادن اربعین برای به وحشت انداختن زائران و کاهش زائران اربعین از جمله اهداف دشمن از ناآرامی‌های اخیر عراق بود که این هدف با حضور باشکوه و عظیم مردم در روزهای اخیر ناکام مانده است.

وی ایجاد اختلاف و تفرقه میان ملت ایران و عراق و سایر ملت ها را از دیگر اهداف دشمن از ناآرامی‌های اخیر عراق دانست و اظهار داشت:سفارت آمریکا و انگلیس با سوار شدن بر اعتراضهای به حق مردم به دنبال تبدیل آن به اغتشاش و ناآرامی در عراق بود که تیرشان بار دیگر به سنگ خورد.

**کرمان

 خطیب جمعه کرمان گفت: صف آرایی‌های زائران امام حسین(ع) در روز اربعین برای استکبار و ظالمان قابل تحمل نیست.

حجت الاسلام محمد صباحی افزود: زیارت امام حسین(ع) با وجود تمامی دشمنی‌ها و دشواری‌ها از یکهزار و ۴۰۰ سال پیش تاکنون قطع نشده و سیل زائران ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به کاروان شهداء، زیارت و اسارت در روز عاشورا اظهار داشت: پایان کاروان زیارت ظهور حضرت مهدی موعود است و زائران امام حسین(ع) در رکاب امام زمان با شعار یا لثارات الحسین قیام میکنند.

خطیب جمعه کرمان گفت: گرچه سال گذشته جمعیت میلیونی در  پیاده‌روی اربعین شرکت کردند ولی این پیاده‌روی از نخستین اربعین حضرت سیدشهدا(ع) آغاز شد.

حجت الاسلام صباحی با بیان اینکه روزگاری همه دعا کردند که راه کربلا باز شود و این کار با ریخته شدن خون شهدا و تلاش بسیار انجام شد افزود: حادثه کربلا از سه کاروان تشکیل شده ‌که نخستین آن کاروان شهدا بود.

خطیب جمعه کرمان با بیان اینکه اشک برای امام حسین(ع) دارای ثواب اما زیارت کربلا ثوابی افزون دارد گفت: زیارت اباعبدالله به منزله زیارت خداوند در عرش و اعلا درجات کمال است.

**یزد

 نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه یزد گفت: حوادث اخیر که در برخی شهرهای عراق اتفاق افتاد، فتنه آمریکایی است باید مردم و دولت عراق با هوشیاری کامل و حفظ وحدت ملی از آن عبور کنند.

آیت الله محمدرضا ناصری یزدی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته شهر یزد افزود: این حوادث توسط آمریکا برای برهم‌زدن نظم و امنیت عراق است که استکبار به اهداف شیطانی خود نمی‌رسد.

وی ادامه داد: امنیت عراق برای ملت و کشور ما از اهمیت زیادی برخوردار است و باید دولت و مسئولان ما قضایا را برای حل و فصل و کمک به دولت آن کشور رصد کنند.

خطیب جمعه یزد با اشاره به تلاش دولت برای برقراری ارتباط اقتصادی با کشورهای همسایه در اتحادیه اورآسیا بابت پیگیری آن قدردانی کرد.

ناصری یزدی تصریح کرد: یکی از راه‌ها برای غلبه در جنگ اقتصادی دشمنان علیه نظام و انقلاب ایران برقراری ارتباط اقتصادی با کشورهای همسایه است.

نماینده ولی‌فقیه در استان یزد به توطئه‌های غرب با تهدید نرم در راستای فروپاشی بنیان خانواده در ایران اشاره کرد و هوشیاری مردم را در این مورد خواستار شد.

ناصری یزدی در خصوص راهپیمایی اربعین گفت: این گردهمایی اوج اقتدار و عظمت امت اسلام است و باید با وحدت و پرشور به نحو مناسبی برگزار شود.

وی تاکید کرد: عظمت راهپیمایی موجب خنثی‌شدن اهداف آمریکا و سایر دشمنان در منطقه و ایران است.

**ارومیه

 عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت ارومیه گفت: امروز موضوع پیاده‌روی اربعین به عامل عزت و اقتدار شیعیان تبدیل شده است.

آیت‌الله سیدعلی‌اکبر قریشی اظهار داشت: عظمت پیاده‌روی اربعین عامل مهمی برای سعادت شیعیان و مسلمانان جهان است.
وی با اشاره به اهمیت زیارت امام حسین (ع) ادامه داد: شرکت در پیاده‌روی اربعین دارای اجر و پاداش بسیاری بزرگی است.
وی ادامه داد: زیارت ائمه اطهار از راه دور هم اجر عظیمی دارد و افرادی که عذری برای حضور در مراسم پیاده‌روی اربعین دارند، از راه دور به زیارت بپردازند.

**ایلام

 نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام گفت: اربعین باشکوه ترین گردهمایی مسلمانان جهان و پیام رسان واقعی اسلام است.

 حجت الاسلام والمسلمین اله نور کریمی تبار در جمع نمازگزاران جمعه شهر ایلام اظهار داشت: حرکتی که آغاز شده ، ابتدای مسیر معرفی اسلام به جهان است و دنیا اسلام و امام حسین(ع) را از طریق اربعین خواهد شناخت.
وی اربعین را زمینه ساز انقلاب مهدی موعود برشمرد و افزود: ایلام افتخار میزبانی زوار امام حسین ( ع) را دارد و پس از ظهور، مرکز حکومت ایشان مکه خواهد بود و این مسیر مهران همچنان، شاهراه عبور زائران خواهد بود.

1596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha