روسیه تنها راه حل بحران در شمال شرق سوریه را آغاز گفت‌وگو میان کردها با دمشق خواند

مسکو - ایرنا - وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه ای ضمن ابراز نگرانی مسکو از عملیات های نظامی ترکیه در شمال شرقی سوریه، تنها راه حل وفصل بحران بوجود آمده را آغاز گفت وگوها میان کردهای سوری با دولت قانونی سوریه در دمشق خواند.

در بیانیه ای که امروز جمعه منتشر شد آمده است: روسیه از همه طرف‌ها (ترکیه) می‌خواهد تا ضمن کنترل اقدامات خود به حق حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی سوریه احترام بگذارد و اقدامات لازم در این زمینه را در دستور کار قرار دهد.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: مسکو نیاز جدی آنکارا برای مبارزه جدی با تروریست‌ها و تامین امنیت ترکیه را زیر سؤال نمی‌برد و دفاع از خود در برابر حملات تروریستی را حق مشروع تمام کشورهای منطقه می‌داند با این وجود اطمینان داریم که صلح و ثبات در مناطق مورد بحث در سوریه تنها با آغاز گفت‌وگوهای مؤثر میان دولت قانونی سوریه در دمشق و کردهای سوری که جزء لاینفک جامعه سوریه هستند، بدست می‌آید.

دستگاه دیپلماسی روسیه در بیانیه خود یادآور شده است که مسکو آمادگی خود را برای پیشبرد چنین گفت‌وگوهایی و برداشتن گام ها برای عادی سازی روابط بین کشورهای منطقه (ترکیه و سوریه) اعلام می‌کند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه از آغاز عملیات نظامی در شمال شرق سوریه خبر داد.
رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که عملیات ارتش این کشور در حمله جدید علیه حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و یگان های مدافع خلق (ی.پ.گ)، «چشمه صلح» نام دارد.
اقدام ترکیه برای حمله به شمال سوریه به رغم مخالفت‌های گسترده منطقه‌ای و جهانی صورت گرفت.
به گزارش رسانه‌های دولتی روسیه، در دو روز اخیر در جریان عملیات ارتش ترکیه در شمال سوریه دست کم ۱۵۰ نفر کشته شده‌اند.
پیشتر، ارتش ترکیه از سال ٢٠١۶ به این طرف در دو عملیات سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دیماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷) با همکاری گروه‌های تروریستی مورد حمایت خود، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله  شهرهای الباب، اعزاز، جرابلس و عفرین در شمال این کشور را تصرف کرده بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha