رایزنی رییس‌جمهوری عراق با رهبران چند کشور درباره تهاجم ترکیه به سوریه

بغداد – ایرنا - رییس جمهوری عراق که پیش تر نسبت به تبعات خطرناک تهاجم نظامی ترکیه به شمال شرق سوریه هشدار داده بود، در تماس های تلفنی جداگانه با سران و مقامات اردن، مصر،  امارات، روسیه و اتحادیه عرب رایزنی کرد.

اطلاعیه پنجشنبه شب دفتر ریاست جمهوری عراق حاکی است که برهم صالح در تماس های تلفنی جداگانه با عبدالله دوم پادشاه اردن، عبدالفتاح السیسی رییس جمهوری مصر، محمد بن زاید ولی عهد ابوظبی، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب درباره تحولات مربوط به تهاجم نظامی ترکیه گفت و گو و رایزنی کرده است.

در این تماس های تلفنی بر ضرورت تلاش همه جانبه در سطح عربی و بین الملل برای جلوگیری از وقوع جنگ و پیشگیری از وقوع فاجعه انسانی در منطقه تاکید شده است.

جلوگیری از سازماندهی دوباره هسته های تروریستی و تهدید امنیت ملت های منطقه و حمایت از دولت و مردم سوریه در خصوص راه حلی سیاسی که ضامن حق آنان در برخورداری از امنیت، صلح و  کرامت باشد از دیگر محورهای مورد تاکید در این رایزنی ها بوده است.

در همین حال نوری المالکی نخست وزیر اسبق، دبیرکل حزب الدعوه و رییس ائتلاف دولت قانون روز پنجشنبه در دیدار "صطام الدندح" سفیر جمهوری سوریه در بغداد، تاکید کرد که جامعه بین الملل باید در برابر این موضع گیری داشته باشد. 

وی با ابلاغ سلام خود به بشار اسد رییس جمهوری سوریه، ابراز امیدواری کرد که کشور برادر سوریه و کل منطقه بیش از پیش شاهد ثبات و پیشرفت باشد. 

در این دیدار دو طرف درخصوص تحولات سیاسی و امنیتی در عراق و منطقه و همچنین پیوندهای تاریخی و اجتماعی دو  کشور و تقویت روابط فی ما بین بحث و تبادل نظر کردند.

ارتش ترکیه عصر چهارشنبه در دو عملیات سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دیماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷) با همکاری گروه های تروریستی مورد حمایت خود، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله  شهرهای الباب، اعزاز، جرابلس و عفرین در شمال این کشور را تصرف کرده است.

سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه عراق نیز پیش  تر در واکنش به حمله ترکیه به شمال سوریه گفت که کشورش خواستار احترام به حاکمیت ملی کشورها و استفاده از راه حل های سیاسی است.

"احمد الصحاف" سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه عراق در واکنش به اقدام ترکیه در حمله به شمال سوریه در اظهاراتی  گفت، که عراق از این امر نگران است.  

وی گفت که عراق خواستار احترام به حاکمیت ملی  کشورها و استفاده از راه حل های سیاسی است.  

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه ساعاتی پیش، از آغاز عملیات نظامی در شمال شرق سوریه خبر داد.

رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که عملیات ارتش این کشور در حمله جدید علیه حزب کارگران کردستان ترکیه «پ.ک.ک» و یگان های مدافع خلق «ی.پ.گ» ، «چشمه صلح» نام دارد.

اقدام ترکیه برای حمله به شمال سوریه به رغم مخالفت های گسترده منطقه ای و جهانی صورت گرفت.

کارشناسان سیاسی و شخصیت های مختلف در کشورهای جهان این اقدام ترکیه را ورود به باتلاق سوریه خوانده اند./ 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha