همه چیز در مورد جنگ نفتکش‌ها

تهران- ایرنا- اقدامات خرابکارانه و حمله‌هایی که در ماه‌های اخیر به نفتکش‌هایی از کشورهای مختلف صورت گرفته است، بیش از همه یادآور جنگ نفتکش‌ها است. مدت‌ها شاهد حمله به نفتکش‌ها در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان نبودیم، تا این‌که دور جدید حمله به نفتکش‌ها از ۲۲ اردیبهشت امسال آغاز شد و چهار کشتی در نزدیکی آب‌های بندر فجیره امارات، هدف حمله خرابکارانه قرار گرفتند.

گروه اطلاع رسانی ایرنا در راستای ایفای رسالت آگاهی بخشی به انعکاس برجسته ترین گزارش های روزنامه های مختلف با عناوینی چون همه چیز در مورد جنگ نفتکش‌ها، راز و رمز روزهای بورسی تهران، نفوذ فساد به بخش‌های نظارتی، گره کور تصمیم‌گیری، «برادری» در سایه سار اربعین، عیار پیشگویی‌های بنزینی، حذف صوری نفت از بودجه؟، لالایی مرگ و خوداظهاری اموال مقامات و چالش محرمانگی پرداخته است. در ادامه به بازتاب گزیده ای از این مطالب می پردازیم:

همه چیز در مورد جنگ نفتکش‌ها

روزنامه مردم سالاری در گزارش خود با عنوان همه چیز در مورد جنگ نفتکش‌ها می نویسد: از اردیبهشت سال ۹۸، شاهد رویدادهایی بوده‌ایم، که دهه‌ها اثری از آن‌ها در آب‌های منطقه خاورمیانه ندیده بودیم. پیش از این، به شش نفتکش در نزدیکی بندر فجیره و دریای عمان حمله شده بود و روز گذشته، به نفتکش ایرانی «سابیتی» در دریای سرخ حمله شد. امروز علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی از این پرده برداشت که طی ماه‌های گذشته علیه دو نفتکش ایرانی دیگر به نام‌های «هپینس و هلم» نیز در دریای سرخ، «اقدامات تخریبی» صورت گرفته بود. در ماه‌های اخیر در رسانه‌های غربی، برخی از «جنگ نفتکش‌های جدید» یا «جنگ نفتکش‌های ۲» حرف زده‌اند. جنگ نفتکش‌ها در دهه ۶۰  شمسی و در میانه جنگ عراق و ایران چگونه روی داد و چه تبعاتی به همراه داشت؟

به گزارش مردم سالاری آنلاین، اقدامات خرابکارانه و حمله‌هایی که در ماه‌های اخیر به نفتکش‌هایی از کشورهای مختلف صورت گرفته است، بیش از همه یادآور جنگ نفتکش‌ها است. مدت‌ها شاهد حمله به نفتکش‌ها در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان نبودیم، تا این‌که دور جدید حمله به نفتکش‌ها از ۲۲ اردیبهشت امسال آغاز شد و چهار کشتی در نزدیکی آب‌های بندر فجیره امارات، هدف حمله خرابکارانه قرار گرفتند. در آن روز، به دو نفتکش عربستانی و دو کشتی تجاری با پرچم‌های نروژ و امارات حمله شد. هیچ‌ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفت. حدود یک ماه بعد، در روز ۲۳ خرداد به دو نفتکش دیگر در دریای عمان حمله شد که یک نفتکش متعلق به ژاپن و دیگری متعلق به نروژ بود. ابعاد این حمله از حملات خرابکارانه در بندر فجیره بزرگ‌تر بود. هیچ گروهی مسئولیت این حملات را برعهده نگرفت، اما دولت آمریکا بدون این‌که هیچ شواهدی ارائه دهد، انگشت اتهام را به سمت ایران گرفت. آخرین مورد حمله به نفتکش‌ها در تاریخ ۱۹ مهر و در دریای سرخ، در ۶۰ مایلی بندر جده، صورت گرفت و این‌بار، عملیات خرابکارانه علیه یک نفتکش ایرانی به نام «سابیتی» توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد و افزایش قیمت نفت را درپی داشت.

راز و رمز روزهای بورسی تهران

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان راز و رمز روزهای بورسی تهران می نویسد: این روزها شمار زیادی از مردم به‌ کارگزاری‌های بورسی می‌روند تا با دریافت کد سهامداری وارد بازار سرمایه شوند. بعضی به‌خاطر کسب سودهای افسانه‌ای، برخی برای کسب تجربه جدید و برخی هم از سرکنجکاوی کد بورسی می‌گیرند تا وارد این بازارهمراه با ریسک(زیاندهی یا سوددهی) شوند تا شعف مالی‌شان فروکش کند؛ بی‌آنکه «دقیق» بدانند بورس چیست یا این‌که شعبه بانک سر خیابان‌شان نیست که همیشه در انتهای ماه، بدون پرداخت مالیات و فارغ از مخاطره کاهش ارزش اسمی؛ سود پس‌اندازشان را به حساب‌شان واریز کند. برخی از بانوان طلا می‌فروشند تا وارد بازار شوند، برخی دلار و یورو؛ شماری از افراد هم پول‌شان را از حساب بیرون می‌کشند و بعضی هم ماشین می‌فروشند تا به سود مورد انتظارشان برسند.

این‌که از ناحیه افرادی(کدهای حقیقی) که به‌تازگی وارد بازار سهام شده‌اند، چه مقدار پول وارد چرخه معاملات بورس می‌شود، دقیقاً مشخص نیست. برخی از ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که تازه واردان به بورس براساس تجربه‌های تاریخی تلخ از گذشته یا فقدان منابع کافی، حجم زیادی پول وارد بازار نکرده‌اند و صرفاً برای کسب تجربه و کسب سواد مالی به بازار سهام می‌آیند. سرانه سرمایه ورودی ۴۰۰ هزار نفری که از ابتدای سال وارد بازار شده‌اند، حدود ۷.۵ میلیون تومان بوده که نشان دهنده حجم اندک سرمایه‌گذاری یا آورده نقدی تازه واردان به بورس تهران است. نشانه دیگر، رفتار هجومی ارتش ۸۰۰ و ۹۰۰ هزار نفری برای خرید اندک سهم در عرضه اولیه نماد بچهرم و کویر بود، موضوعی که زمینه خروج کارگزاری‌ها از ارائه سرویس‌های روزانه به جهت ثبت سفارشات، تخصیص‌ها به کدهای جدید، پاسخگویی به سهامداران جدید و ارائه خدمات به مشتریان قدیمی را فراهم ساخته است.

از سوی دیگر، هنگام عرضه اولیه سهم یک شرکت جدید، سایر سهم‌های حاضر در بازار ثانویه تحت تأثیر قرار می‌گیرند و سهامداران برای خرید سهم جدید یا همان عرضه اولیه، اقدام به فروش سهم‌های حاضر در پرتفوی‌شان می‌کنند تا سهم عرضه اولیه را خریداری کنند. به این ترتیب، بخشی از سرمایه دربازار از مبدأ سهم‌های حاضر در بازار (ثانویه) به‌ سمت بازار اولیه یا عرضه اولیه می‌رود تا از آن بازدهی بگیرند. هرچه هست این‌که شاخص بورس تهران از ابتدای سال‌جاری تاکنون از سطح ۱۷۹ هزار واحد به عدد ۳۱۳هزار واحد رسیده و رقابت تحلیلگران و پیشگویان بر سر پیش‌بینی رشد شاخص کل بورس تا پایان سال بالا گرفته است.

نفوذ فساد به بخش‌های نظارتی

روزنامه آرمان ملی در گزارشی با عنوان نفوذ فساد به بخش‌های نظارتی آورده است: مبارزه با فساد کلیدواژه‌ای است که از زمان روی کارآمدن رئیس جدید قوه قضائیه مرتب تکرار می‌شود و عزم این قوه نیز بر همین امر است که به‌طور جدی با مفاسد اقتصادی برخورد کند. هر چند برخی حقوقدانان و کارشناسان بر این عقیده‌اند که روش در پیش گرفته شده از سوی دستگاه قضا مبارزه با شخص مفسد است؛ نه مبارزه با فساد. در تعریف مبارزه با فساد گفته می‌شود؛ مبارزه با فساد مبارزه با ریشه‌ها بسترها و زمینه‌های بروز و ایجاد فساد است. از این جهت زمانی بر فساد غلبه کردیم که اساسا نگذاریم فسادی ایجاد شود، اما اینکه با برخی غفلت‌ها و عدم نظارت‌های لازم فساد بروز و ظهور کرد، گسترش یافت و مساله جامعه شد دیگر مبارزه‌ها با مفسدین خواهد بود نه بسترهای فساد. با این حال عزم مبارزه در دستگاه قضائی موجبات خوشحالی است، اما به شرطی که به گفته آیت‌ا... رئیسی دستگاه قضا در درون خود با فساد مواجه نباشد. دستگیری برخی قضات، معاون اجرایی حوزه ریاست دستگاه قضا و اخیرا نیز معاون سازمان بازرسی کل کشور نشان می‌دهد که دستگاه قضائی خود نیز با فساد درونی مواجه است که اگر به موقع علاج و درمان نشود شاید ضررهای جبران ناپذیری وارد کند. گرچه این فقط قوه قضائیه نیست که با فساد روبه‌روست و این آسیب بنیان کن در دستگاه‌های اجرایی و تقنینی نیز به انحای مختلف موجود است. پول‌های کثیف در انتخابات مجلس نکته‌ای است که سال‌هاست در مورد آن و لزوم برخورد با این پول‌ها بحث می‌شود. از طرف دیگر امروز و با مشاهده چنین اتفاقات و رویکردهایی جامعه بیش از گذشته کم‌اعتماد و نسبت به آینده نامعلوم خود نگران است. لذا مسئولان برای اینکه بتوانند اعتماد اجتماعی را افزایش داده و جامعه را برای آینده‌ای روشن امیدوار کنند باید به اعمال اعتمادزا دست زده و نیز تجدید نظری اساسی در عملکردها و رویکردهای خود داشته باشند. در این راستا برای بررسی شکست یا موفقیت دستگاه قضا در مبارزه با فساد، فساد درونی قوه قضائیه و ارتباط این رویکرد با اعتماد اجتماعی «آرمان ملی» با نعمت احمدی حقوقدان، وکیل پایه یک دادگستری و استاد دانشگاه به گفت‌وگو پرداخته است.

احمدی در این گفت و گو ابراز داشت: بدون تعارف باید بگویم که دادگستری مجبور به پوست اندازی و جلب اعتماد مردم است، چراکه اگر این پوست‌اندازی و جلب اعتماد شکل نگیرد با تکیه بر همین وقایعی که بر دادگستری رفته نباید انتظار داشته باشد که مردم به دستگاه قضائی اعتماد داشته باشند. در اختلاف اخیری که بین دو رئیس پیشین قوه پدید آمد، آقای لاریجانی گفت سینه من صندوقچه اسرار تخلفات برخی آقازاده‌ها، مدیران و... است. چنین مواردی است که موجب افزایش نگرانی‌ها می‌شود و اعتماد مردم را خدشه‌دار می‌کند. به‌نظر من برابر قانون مجازات اسلامی موجود باید در این زمینه روشنگری کرد و پاسخگو بود. کسی که جرمی را دیده، از آن مطلع باشد و آن را اعلام نکند قانون برایش تعیین و تکلیف کرده، اما چنین مسائلی اعتماد جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مردم می‌گویند وقتی یک مسئول عالی‌رتبه می‌گوید سینه من صندوقچه اسرار است، چه توقعی باید از سایرین داشت؟ از طرف دیگر می‌بینیم در طول این مدت برخی از آقای طبری معاون اجرایی قوه قضائیه گرفته تا یک قاضی که پس از آقای مرتضوی درباره رسانه‌ها بیشترین حاشیه‌ها را پدید آورد، هر کدام به‌نحوی با برخوردهای قضائی روبه‌رو شده‌اند. در دوران آقای مرتضوی روزنامه‌ها به آن صورت با توقیف مواجه شدند و در عین حال سرنوشتش را دیدیم. پس از او نیز آقای بیژن قاسم‌زاده آمد و مسائلی از این دست پدید آمد و دستور فیلترینگ تلگرام را صادر کرد.

گره کور تصمیم‌گیری

روزنامه ابتکار در گزارش خود با عنوان گره کور تصمیم‌گیری می نویسد: تا پیش از این سردرگم و دچار شک و تردید بودند، اما حالا در یک دور باطل قرار گرفته‌اند؛ اصرار بر مذاکره با نهادی که با اصلاح‌طلبان زاویه فکری دارند بعید به نظر می‌رسد نتیجه بدهد. مذاکره با شورای نگهبان در رابطه با ردصلاحیت‌ها و ایجاد فضای بازتر در انتخابات پیش‌رو. اصلاح‌طلبان معتقدند این در واقع بزرگ‌ترین مانع مقابل آن در انتخابات است، با این حال رویکردهای مختلفی درباره مذاکره با شورای نگهبان در این جریان وجود دارد. برخی از اصلاح‌طلبان بر این باورند که باید در رابطه با نظارت استصوابی شورای نگهبان و ردصلاحیت‌های این نهاد، مذاکره کرد. این درخواست از سوی اصلاح‌طلبان برای ایجاد فضایی بازتر و اجازه دادن به‌ حضور همه قشرها و دیدگاه‌ها، حتی به رئیس‌جمهوری هم رسید و حسن روحانی در سخنرانی هفته گذشته خود در هیئت دولت از شورای نگهبان خواست تا اجازه دهد همه سلیقه‌ها در انتخابات حضور داشته باشند و این مردم باشند که انتخاب کنند. البته سخنان او با واکنش‌های زیادی از سوی جناح مقابل و به خصوص تندروها روبه‌رو شد. در مقابل این دیدگاه، برخی دیگر از اصلاح‌طلبان طرح مشارکت مشروط در انتخابات را راهکاری در مقابل ردصلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان ارائه کردند. علاوه بر این دو رویکرد، هستند اصلاح‌طلبانی که نگاه‌شان متفاوت است و معتقدند که این جریان برای دوره کوتاهی هم که شده است بهتر است از قدرت کناره‌گیری کند و سعی داشته باشد که قدرت واقعی خود، که همان حفظ سرمایه و بدنه اجتماعی است، ‌ را حفظ کند. چندماه دیگر تا انتخابات باقی نمانده است، اما هنوز راهکار و استراتژی این جریان سیاسی برای انتخابات اسفندماه مشخص نشده است.

چنین اختلاف‌نظرهایی ‌درون اصلاح‌طلبان در شرایطی شکل گرفته است که این جریان با موانع زیادی در انتخابات آینده روبه‌رو است، از جمله مشکلات معیشتی، نارضایتی‌ها از عدم پاسخگویی به مطالبات مدنی و اجتماعی مردم. به گونه‌ای که پیش از این رئیس دولت اصلاحات، حمایت مجدد از لیست‌های انتخاباتی را سخت دانسته و گفته بود بعید به نظر می‌رسد دیگر مردم به حرف من و شما پای صندوق‌های رای بیایند. با این حال همه این مواردی که در بالا مطرح شد نشان از آن دارد که اصلاح‌طلبان هنوز نتوانسته‌اند موضع دقیق و جامعی درباره انتخابات پیش‌رو اتخاذ کنند و تشتت آرا در میان نیروهای اصلاح‌طلب موج می‌زند. دسته نخست‌ یا همان ارائه‌دهندگان مشارکت مشروط یعنی سعید حجاریان و همفکرانش باور دارند که در صورت نبودِ نامزدهای اصلی باید از انتخابات کنار کشید. درمقابل، دسته دوم که برای رفع این موضوع باور به رایزنی دارند، مشخص نکرده‌اند درصورتی‌که مذاکرات به‌طورکامل نتیجه موردنظر جریان اصلاحات را تامین نکرد، چه باید کرد. در واقع تا زمانی که اصلاح‌طلبان در اصل موضوع شرکت کردن و یا نکردن در انتخابات تصمیم‌گیری نکنند، این رفت وبرگشت و موضع‌گیری‌های متفاوت ادامه خواهد داشت و آنها را برای رسیدن به یک راهکار و استراتژی در انتخابات آینده با مشکل جدی مواجه خواهد کرد. نگرانی‌ها از این سردرگمی تا جایی پیش رفته است که برخی از فعالان و چهره‌های اصلاح‌طلب معتقدند الان زمان آن است که اصلاح‌طلبان واقعی خود را از اصلاح‌طلب‌نماها جدا کنند و یک پالایش درونی در این رابطه صورت گیرد.

«برادری» در سایه سار اربعین

روزنامه خراسان در گزارشی با عنوان «برادری» در سایه سار اربعین آورده است: عاشقان اباعبدا... خوب می دانند که زیارت اربعین تنها یک مراسم عزاداری نیست، بلکه حماسه وحدت و همدلی مسلمانان و به ویژه ملت و دولت ایران و عراق است. دو کشور همسایه که طی سال های اخیر پیوند برادری شان مستحکم تر از قبل شده خوب می دانند که همین وحدت و همدلی است که دشمنان مشترک شان را بیش از همیشه ناراحت و عصبانی کرده است. البته این عصبانیت تنها در حرف باقی نمانده و به عمل نیز کشانده شده است. فضاسازی ها و شایعه پراکنی ها برای ایجاد اختلاف بین دو ملت برادر، از جمله اقدامات سال های اخیر دشمنان ایران و عراق بوده، راهبردی که خوشبختانه با هوشیاری مردم دو کشور ناکام مانده است. در آستانه اربعین حسینی و برپایی حماسه ای دیگر، پای صحبت جمعی از فعالان فرهنگی و هنری استان نشستیم تا برایمان از اهمیت این رویداد بین المللی و همچنین آثار مهم افزایش همدلی مردم ایران و عراق بگویند.

حجت الاسلام والمسلمین «هادی صاحبقرانی گلستانی»، مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی درخصوص تاثیرات روابط مثبت ایران و عراق می گوید: فرهنگ میزبانی در زیارت و پیاده روی اربعین، تماما به عشق اهل بیت (ع) است و مردم کشور ما نیز میزبانی از زائران حرم مطهر امام رضا (ع) در دهه پایانی ماه صفر را با همین احساس انجام می دهند. وحدت و اتحاد دو ملت ایران و عراق در پیاده روی اربعین و دهه آخر صفر،   بسیار مهم و موثر است، مردم ما هم تبادل فرهنگی می کنند و نمونه آن موکب های ترکیبی ایرانی و عراقی است که در مسیر راهپیمایی اربعین برپا می شود و مردم دو کشور در این موکب ها تلاش می کنند تا خدمات خوبی به زوار امام حسین (ع) ارائه دهند و این کار ترکیبی واقعا زیباست و باعث می شود در ایام زیارتی شهادت امام رضا (ع) و دهه آخر صفر که پیاده روی به سمت مشهد الرضا (ع) را داریم، شاهد میزبانی ترکیبی دو ملت باشیم.

عیار پیشگویی‌های بنزینی

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان عیار پیشگویی‌های بنزینی آورد: در هنگامه هر اصلاح قیمتی در بازار حامل‌های انرژی در اقتصاد ایران، طیفی از پیش‌بینی‌ها از سوی برخی اقتصاددانان و مراکز اقتصادی مطرح می‌شد. این پیش‌بینی‌ها، عمدتا تاکید بر تورم‌های بالا و افسارگسیخته داشتند. «دنیای اقتصاد» در یک گزارش، تمام تغییرات قیمتی بنزین از اولین مرحله سهمیه‌بندی سوخت را بررسی کرده است. در بازه زمانی ۸۶ تا ۹۴، نرخ بنزین در برخی سال‌ها تا ۳۰۰ درصد نیز جهش داشته است. حافظه تاریخی اقتصاد ایران نشان می‌دهد که در سال ۹۰ که بیشترین افزایش قیمت موزون بنزین رخ داده، نرخ تورم میانگین کمتر از ۱۰ درصد رشد کرده است. این درحالی‌ است که در همان سال‌ها خوش‌بینانه‌ترین پیش‌بینی‌ها، تاکید داشت افزایش قیمت بنزین موجب رشد ۱۵درصدی تورم می‌شود. نکته قابل تامل اینکه در سال ۹۰، بنزین در اثرگذاری بر تورم، شریک مهمی به نام «جهش نرخ ارز» داشته است و حساسیت انتظارات تورمی به جهش ارزی در اقتصاد ایران، قابل قیاس با رشد قیمت بنزین نیست. عیار پیشگویی‌ها وقتی عیان می‌شود که در برخی از دوره‌های اصلاح قیمت، نه تنها تورم کل افزایش نیافته، بلکه روندی کاهشی را نیز ثبت کرده است. شاهد آن سال‌های ۹۳ و ۹۴ است که با وجود تغییرات بالا در قیمت بنزین نرخ تورم کل در پایان سال نسبت به دوره قبل رشد کمتری داشته است

هر گاه صحبت از رشد قیمت بنزین یا به تعبیر درست‌تر، حذف یارانه‌ انرژی می‌شود، صداهایی در رسانه‌ها، اهالی کارشناس و به تبع آنها جامعه بلند می‌شود که دولت به جان مردم افتاده است. اما به واقع، اقتصاد ایران تجربه رشد قیمت بنزین را داشته و نرخ تورم آن نیز سال‌ها توسط مراجع آماری ثبت شده است. آیا سال‌هایی که قیمت بنزین اصلاح شده، تورم‌های افسارگسیخته‌ای در اقتصاد ایران به‌جا ماند؟ مهم‌تر اینکه میزان اثرگذاری قیمت بنزین بر تورم کل در بازه چند ساله به چه صورت بوده است؟ «دنیای‌اقتصاد» در این گزارش به‌دنبال پاسخ این سوالات رفته است.

حذف صوری نفت از بودجه؟

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان حذف صوری نفت از بودجه؟ نوشت: آثار تحریم بر اقتصاد ایران و کاهش درآمدهای نفتی، دولت را واداشته تا نوع دیگری به تأمین بودجه نگاه کند. براساس‌این هم رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور خبر داده برنامه‌ریزی جدیدی برای بودجه در نظر گرفته شده است. نکات کلیدی کلام محمدباقر نوبخت که در حاشیه همایش مدیریت سبز مطرح شده بود، به موارد مهمی اشاره دارد. او گفته در راستای اصلاح بودجه، در بودجه سال ۹۹، ساختار لایحه در چهار محور تهیه شده است. محور اول منابع و درآمدهای پایدار، ‌ محور بعدی هزینه‌های کارا، محور سوم ثبات‌سازی اقتصادی و محور چهارم نهادسازی بودجه خواهد بود که طبق آن مراحل بودجه تغییر خواهد کرد. نوبخت توضیح داده: «منابع بودجه سال آینده متفاوت از سنوات گذشته خواهد بود و عمدتا معطوف به سه محور است. نفت را از منابع جاری بودجه حذف کردیم و سال ‌آینده ریالی را از منابع نفت در این بخش استفاده نخواهیم کرد و صرفا از این درآمدها برای طرح‌های عمرانی و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استفاده می‌شود». او البته درباره جایگزین‌های حذف درآمد نفت از بودجه جاری عنوان کرده: «سه منبع جدید خواهد بود ۱: بخشی از یارانه‌های پنهان و آشکار در حدود هزارو ۳۰۰ هزار میلیارد تومان؛ ۲. منابع مالیاتی در دو بخش بنگاه و خانوار؛ ۳. درآمدسازی ناشی از مولدسازی دارایی‌های دولت که براساس گزارش‌ها، هفت میلیون میلیارد تومان است». نوبخت همچنین گفته: «بودجه سال آتی را به دو دسته دستگاه‌های سیاست‌گذار و دستگاه‌های مجری تقسیم می‌کنیم. برای مثال برنامه درمانی را وزارت بهداشت، ‌ نفت، آموزش و پرورش، قوه قضائیه و همه دستگاه‌ها به‌نوعی دارند؛ اما سیاست‌گذار آن را تعیین می‌کنیم و با دستگاه سیاست‌گذار، سازمان برنامه و دستگاه مجری موافقت‌نامه‌ها مبادله خواهد شد و به‌عنوان سند اجرائی در دولت تصویب و به مجلس ارائه می‌شود». معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: «از نظر ما با این شیوه برنامه‌ریزی، نگاه مجلس معطوف به بودجه و دستگاه‌های سیاست‌گذار می‌شود. در طرح اصلاح ساختار به نظر ما نیاز نیست که مجلس به بخش اجرائی با توجه به کمبود وقت ورود کند. البته مجلس این اختیار را دارد. ما نگاه خود را اعلام می‌کنیم». رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین خبر داده: «بودجه سال آینده دوسالانه خواهد بود و برای سال ۱۴۰۰ را هم براساس مدل غلتان ارسال می‌کنیم که با توجه به رخدادهای سال آینده امکان اصلاح آن وجود دارد. همچنین بخشی از طرح‌های عمرانی به استان‌ها واگذار می‌شود و به تبع آن اختیارات بیشتری به‌عنوان یک دستگاه سیاست‌گذار خواهند داشت». نکات اشاره‌شده این مقام دولتی را با یک کارشناس مطرح کردیم. او به بخش درخورتوجهی از سخنان نوبخت ایراد وارد می‌داند و معتقد است جدایی بودجه جاری از درآمدهای نفتی و جایگزینی آن با یارانه‌های پنهان و آشکار، نوعی مغالطه‌کاری است. محمدتقی فیاضی، کارشناس اقتصادی همچنین معتقد است تمرکز دولت بر دیگر بخش‌ها نیز هرچند تا حدودی درست است؛ اما در عمل زمان‌بر است. در واقع منابعی که دولت به جای درآمدهای نفتی پیش‌بینی کرده، باز هم مبتنی بر درآمدهای نفتی است. این گفت‌وگو درباره بخش‌های مهم سخنان نوبخت در موضوع شیوه‌های جدید در بودجه آینده، انجام شده است.

فیاضی در این گفت و گو اظهار داشت: حذف درآمدهای نفتی از بودجه جاری و صرف آن برای بودجه عمرانی، سابقه تاریخی دارد. در بین سال‌های ۱۳۰۶ تا ۱۳۱۸ در دوران پهلوی اول، نفت از بودجه خارج می‌شود و با گشایش حساب ذخیره ارزی، درآمدهای نفتی را برای پروژه‌های عمرانی در نظر می‌گیرند؛ اما در سال ۱۳۲۰، ماده واحده‌ای تصویب می‌شود که طبق آن، مجددا درآمدهای نفتی به حساب درآمدهای عمومی به‌ منظور جبران کسری بودجه واریز می‌شود. ازآن‌پس تا امروز، درآمدهای نفتی با دیگر درآمدها در بودجه تجمیع شده است؛ اما ازآنجاکه در آن زمان، حجم نفت اکتشافی آن‌قدر درخورتوجه نبود و پیرو آن، درآمدهای نفتی نیز زیاد نبود، وابستگی بودجه به نفت نیز چندان درخورتوجه نبود. از سویی مصارف دولت نیز محدود بود؛ اما امروز با شرایط کنونی و ساختار کشور، حذف درآمدهای نفتی از بودجه جاری، تقریبا در حد نشدن است.

لالایی مرگ

روزنامه همدلی در گزارش خود با عنوان لالایی مرگ نوشت: با شدت گرفتن خشونت‌ها در شمال سوریه، بسیاری از کودکان ساکن منطقه در خطر جدی آسیب، مرگ و یا ترک اجباری محل زندگی خود هستند. با پیشروی وضعیت خشونت بار در منطقه، ده‌ها هزار نفر به خصوص در منطقه «راس العین»، مجبور به ترک محل زندگی خود شده اند که تعداد بسیاری از آنها را کودکان تشکیل می دهند.

روز پنجشنبه یکی از پایگاه‌های تامین آب شهرستان «راس العین» مورد حمله قرار گرفت. این پایگاه محل تامین آب حداقل ۴۰هزار نفر در شهرستان «حساکه» بوده است. با این حال با توجه به وضعیت جنگی این منطقه هنوز قادر به تعمیر و بازسازی این پایگاه مهم تامین آب نشده اند. در شهرستان «تل ابید» نیز بنا به گزارشات، دو مدرسه تحت کنترل نظامیان درآمده است. این در حالی است که سازمان UNISEF تاکید دارد که بر اساس حقوق بشر و قوانین بشردوستانه باید از کودکان و مراکز مربوط به آنها از جمله مدرسه‌ها محافظت شود.

پایگاه‌های کمک‌های بشردوستانه در شهرستان‌های «راس العین» و «تل ابید» مجبور به متوقف کردن فعالیت‌های خود شده اند زیرا بسیاری از کارکنان و داوطلبان آنها از جمله آوارگان جنگی بوده اند. بسیاری از فعالیت‌های حفاظت از کودکان در شهرستان‌های شمال سوریه به حال تعلیق درآمده اند. مدرسه‌ها در این مناطق بسته شده و وضعیت تامین آب بسیار نامناسب است. با تمام این تفاصیر یکی از مراکز کمک رسان سعی کرده است تا حضور خود را با کمک کارکنان و کارگشایان خود در یکی از این شهرها حفظ کرده و به تامین یک ماهه مواد بهداشتی و دارویی برای جمعیت ۴۵هزار نفری زن و کودک بپردازد. با محدود شدن وضعیت این کمک‌ها وضعیت به سرعت رو به وخامت خواهد گذاشت. «ویرجینیا گامب» نماینده ویژه سازمان ملل در امور کودکان، هشدار داده است که کودکان گیرافتاده در مناطق جنگی در برابر این درگیری پرخشونت بسیار آسیب پذیرند. با توجه به اینکه کودکان در شمال سوریه به علت وضعیت وخیم امنیتی در شرایط نا به سامانی به سر می برند خواستار این شد که عوامل درگیر این جنگ خویشتنداری بیشتری از خود نشان دهند. وی تاکید کرد که عملیات نظامی باید تحت قوانین بین المللی و با در نظر گرفتن حقوق کودکان و غیر نظامیان انجام شود. وی افزود کشتار و آسیب به کودکان، حمله به مدرسه‌ها و مراکز درمانی و سوءاستفاده از کودکان از موارد نقض شدید حقوق کودکان در شمال سوریه است که مسئولین باید با تمام توان در راه جلوگیری از آن بکوشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha