بر اساس درخواست اداره کل نظارت بر نشر و توزیع مواد و رسانه های آموزشی سازمان پژوهش مبنی بر انجام مطالعه تطبیقی در خصوص پایدارسازی و ماندگارسازی کتاب های درسی در نظام آموزشی کشورهای توسعه یافته و استفاده از نتایج این پژوهش درتدوین برنامه پایدار سازی و ماندگاری کتاب های درسی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به منظور تبیین بیشتر مساله و بررسی ابعاد مختلف آن با توجه به شرایط و اقتضائات نظام آموزشی ایران، نشست هم اندیشی تخصصی را با صاحب نظران، مدیران ارشد سابق و دفاتر سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، روسای پژوهشکده ها و مراکز پژوهشی پژوهشگاه و همچنین روسای گروه تحلیل محتوای آموزشی استانهای همجوار برگزار کرد.
احمدرضا امینی مدیر کل اداره کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی بر ضرورت و اهمیت موضوع ماندگاری و پایدارسازی کتاب های درسی تاکید کرد و اظهارداشت: باید با تفکر جمعی راهکاری برای آینده بیاندیشیم.
وی به ماندگاری محتوا اشاره کرد و افزود: اینکه معیارها در این خصوص کدامند و چه کتاب هایی را می توان برای چند سال ماندگار کرد؟ از کدام کتاب شروع کنیم؟ مدت زمان مورد نیاز برای این کار چند سال باشد؟ همچنین در بحث پایدارسازی تجهیزات مورد نیاز برای چاپ بهتر، نوع صحافی، اجرای در مدرسه و غیره نیز مورد بحث قرار گرفت.
به گزارش روز دوشنبه اداره کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی، فرهاد کریمی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش هم در ادامه به تبیین مسئله و فرآیند تعریف شده برای این موضوع در پژوهشگاه پرداخت و از صاحبنظران خواست که با توجه به تجربیات و سوابق خود در این زمینه، پژوهشگاه را در دستیابی به یافته ها و پاسخ متقن و جامع در خصوص این مساله یاری کنند. همچنین در این نشست موضوع جدید نظام آموزشی کشور درخصوص تحریم ها و لزوم اصلاح الگوی مصرف ارا اعلام کرد.
در ادامه سعید قریشی معاون پیشین دفتر تالیف کتاب های درسی نظری، گفت: سابقه بحث و اولین اقدام سازمان پژوهش درباره این موضوع، به سال ۱۳۶۵ برمی گردد. در آن سال، بخشنامه ای برای تمام استان ها ارسال شد و بر دریافت کتاب های درسی دوره راهنمایی از دانش آموزان در پایان سال و نگهداری آنها در مدرسه تاکید شده بود.
وی افزود: حرکت بعدی در این خصوص بحث نگهداری تمام کتابهای درسی در مدرسه بود که این بحث در سطح وزیر وقت آموزش و پرورش ماند و اقدام عملی صورت نگرفت. در بحث ماندگارسازی در دهه ۷۰ روی بعضی از کتابهای درسی مهر ۵ سال بدون تغییر زده شد که به نوبه خود حرکت خوبی در این راستا بود.
معاون پیشین دفتر تالیف کتاب های درسی نظری دو مساله را در این خصوص سرنوشت ساز عنوان کرد و گفت: پذیرش مولفان برای کاهش تغییر کتابهای درسی و اجرای طرح پایدارسازی در مدرسه و تبعات و فرهنگ پیاده سازی از آن جمله است.
قریشی موانعی را در اجرای این طرح مطرح کرد و افزود: عدم آمادگی اولیای دانش آموزان، بیمیلی مسئولان، نبودن انبار در استان ها برای نگهداری کتاب ها، تغییر مداوم آمار دانش آموزان، ناقص شدن سری کتابها، کم توجهی دانش آموزان به نگهداری کتابها، ایجاد کار مالی جدید و پرسنل اضافی در مدرسه از آن جمله است.
وی پیشنهاداتی در این خصوص عنوان کرد و ادامه داد: اطلاعرسانی، فرهنگسازی، پایدارسازی و ماندگارسازی کتاب درسی، پیشبینی افرادی برای انجام این کار در مدرسه، جلب همکاری تمام بخشهای مرتبط، تمهید مقدمات کیفیت بهتر چاپ کتابها، پیشبینی مکان نگهداری، تولید بسته آموزشی و مسائلی از این قبیل است.
در ادامه این نشست تاکید بر ماندگارسازی و پایدارسازی به صورت کوآنتومی و نه خطی، تعریف درست فرایند کار و سپس اصلاح قوانین مرتبط، تاکید بر ضرورت تبیین صورت مساله و ملاحظه دقیق ابعاد آن، توجه به مساله بازیافت به عنوان یک موضوع ملی و تاکید بر بازیافت کتاب های درسی استفاده شده و کاربرد نسخه پاپآپ (Pop Up) و کتاب الکترونیکی و استفاده از آن در این راستا اشاره شد.
همچنین قیمت واقعی و قیمت روی جلد کتاب درسی و اینکه باید به سمت قیمت واقعی کتاب درسی رفت، توجه به مسائلی که ثبات محتوا را تهدید می کند و رسیدن به کتاب های درسی ماندگار و تولید کتاب درسی به لحاظ معیارهای مطلوب، اهمیت جایگاه کتاب و ساده ندیدن ماندگارسازی و پایدارسازی آن و طرح کیف در مدرسه که به اهداف طرح ماندگاری و پایدار سازی، کمک می کند از دیگر موارد مورد بحث در این نشست بود.
تاکید بر عدم تغییر محتوای کتابها به صورت سالانه و زدن مهر ماندگاری حداقل سه سال بر آنها، تاکید بر جایگاه برنامه درسی در تالیف کتاب ها و اینکه اگر برنامه درسی مصوب وجود دارد، ضرورتی بر تغییر مداوم کتاب ها نبوده و همچنین موضوع حجم کتاب درسی مورد بررسی قرار گرفت.
نظر شما