محسن اعتماد روز دوشنبه در پنجمین جلسه کارگروه توسعه صادرات قم در تالار امام جواد (ع) استانداری با اشاره به برخی از این ظرفیتها اظهار داشت: روزانه ۲ میلیون و ۵۰۰ تن بار از مجتمع سنگان در استان خراسان رضوی از مسیر ریلی وارد قم میشود و سپس با کامیون به میاندشت در استان بوشهر انتقال مییابد.
وی بیان داشت: این اقدام اشتغال مستقیم ۵۰ نفر را در پی داشته است.
وی افزود: تولید فولاد و سیمان در منطقه نیزار قم ظرفیت خوبی را ازنظر بار موردنیاز برای حملونقل ایجاد کرده و راهآهن استان نیز حاضر به همکاری در این زمینه است.
مدیرکل راهآهن قم حملونقل ترکیبی را یکی از ارزانترین شیوههای انتقال بار عنوان کرد و افزود: دستگاههای اجرایی مختلف ازجمله اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان باید زمینه استفاده از امکانات حملونقلی موجود در قم را فراهم کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بهرهبرداری از فاز نخست طرح اتصال راهآهن به گمرک منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در هفته دولت سال جاری گفت: ۶۰ درصد فاز بعدی این طرح که شامل زیرسازی مسیر میباشد، اجراشده است.
وی بابیان اینکه تکمیل این طرح نیازمند ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار است، خاطرنشان کرد: طبق تفاهمنامه سهجانبه میان استانداری قم با راهآهن و گمرکات این استان باید سالانه ۲ میلیون تن بار روی این ریل قرار بگیرد، که عملیاتی نشده است.
اعتماد با اشاره به طرح اتصال راهآهن به شهرک صنعتی شکوهیه قم نیز گفت: هزینه این طرح ۶۸۰ میلیارد ریال برآورد شده که ۵۸۰ میلیارد ریال آن مربوط به عملیات روسازی است و راهآهن باید آن را تامین کند، ولی این امکان وجود ندارد.
۷۴۰۳ / ۱۱۷۵
نظر شما