۲۴ مهر ۱۳۹۸، ۸:۳۰
کد خبر: 83518581
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روزگرد؛ نمایش فرم‌های بی‌تکرار

۲۴ مهر ۱۳۹۸، ۸:۳۰
کد خبر: 83518581
روزگرد؛ نمایش فرم‌های بی‌تکرار

تهران- ایرنا- ساسان ابری در تازه‌ترین نمایشگاه خود با عنوان «روزگرد» باز هم رویکرد آلترناتیو را انتخاب کرده است تا با خلق فرم‌هایی که تنها یک بار شکل می‌گیرند ذهنیت خود را از پس هویت های مستقل تصاویر به عینیت بی‌تکرار بدل کند.

نمایشگاه ساسان ابری با عنوان روزگرد، شامل سه مجموعه با عنوان یکشنبه‌ها، سیاحت اکتشافی و روزگرد در قالب کار ماده عکس از ۱۹ مهر در نگارخانه محسن آغاز به کار کرد.

در این نمایشگاه با عکسهایی مواجه هستیم که هنرمند رویکرد آلترناتیو را در خلق آثار خود انتخاب و تلاش کرده است تا با بهره گرفتن از تکنیک های چاپ دستی، عینیت آثار را به ذهنیت خود نزدیک کند.

این چاپ‌ها نتیجه تنوع تکنیکی عکاسی در طی ۲۰۰ سال شکل‌گیری آن است که در ۱۰ سال اخیر در دنیا باز زنده‌سازی شده و تعدادی از هنرمندان فاین آرت، نقاش، شیمیست و عکاس به آن روی آورده‌اند. 

استفاده از امولسیون نقره مایع آثاری را بر کاغذ عکاسی ثبت می کند که در نهایت تصویری ایجاد می‌کند که اگرچه به واقعیت پایبند است ولی فرم هایی درهم آمیخته ایجاد می‌کند که مخاطب آن اثر را همچون نقاشی می پندارد.

این عکس ها در سالیان اخیر توجه تولیدکنندگان اپلیکیشن های ادیت عکس را نیز به خود جلب کرده است و با اضافه کردن فیلترهایی همچون فرمت‌های کالوتایپ، داگروتایپ و تین تایپ حال و هوای عکس های دیجیتال را به فضایی نوستالوژیک برمی گردانند.

در این مجموعه ساسان ابری از دوربین‌های پولاروید یا عکاسی فوری و قطع متوسط و حتی دوربین روزنه‌ای یا پین هول استفاده کرده است.

انتخاب چنین رویکردی سبب می شود که فرم هایی شکل بگیرد که هیچ کدام به هم شبیه نیست و هر اثر هویت خود را دارد که دیگر تکرار نمی شود.

در بیانیه و توضیح این نمایشگاه آمده است: امید، آن احساس بالقوه است برای زمانی که چیزها بارز و نزدیک نباشند؛ امید گاه چشمداشت به تحقق امری انتزاعی است. امید در دل موقعیتی نامعلوم به دنبال امکان صرف حال استمراری می‌گردد: در مسیر بودن، شدن، رفتن.

 ابری است که در قالب سه مجموعه ... در هر سه مجموعه روزها را برای دیدن می‌سازد، گل‌ها و آدم‌ها را همزمان واجد و عاری از کالبد می‌بیند و مفهوم نسبی امید را بداهه‌سراییِ تصویری می‌کند.

ابری در مجموعه‌ی یکشنبه‌ها با کاربست تکنیک چاپ عکس پرزحمت‌اش به روایتگری میرایی آدم‌ها و نامیرایی خاطرات می‌پردازد. یکشنبه‌ها با آن گل‌های پرشور و امپرسیونیستی‌ در عین عکاسانه بودن، روحی نقاشانه و سرکش دارد. کالبد جمعی گل‌های یکشنبه‌ها برای تکریم ِ «لحظه» و در مقابلش «زوال»، در هر قاب نشسته‌اند. همنشینی پس‌زمینه‌ی تیره  با رنگ‌های سرد و گرم پیش‌زمینه تلویحا تضادها و ویژگی‌های فانی جریان سیال زندگی را تعریف می‌کنند؛ هر یکشنبه تمام می‌شود و در پی آن یکشنبه‌ای دیگر از راه خواهد رسید.

ابری در بیشتر آثارش به فضاهای شهری می‌پردازد؛ شهرهایی که می‌توانند هرسمت و مکان‌هایی که می‌توانند هرجایی باشند. عکس‌های طراحی‌گونه‌ ساسان ابری در مجموعه‌ روزگرد حاصل بداهه‌گویی‌های روزانه و پرسه‌زنی‌های پیش‌آمدی هنرمند است که در بستر شهر و با مردمانش ثبت شده‌اند. نه آدم‌ها مرکزیتی در تصویر دارند و نه کیفیت دوربین چندان از اهمیت خاصی برخوردار است؛ نه ارجاعات تاریخی در پی درشت‌نمایی است و نه اتفاقی جمعی؛ این عکس‌ها تکه‌هایی بی‌پیرایه و معمولی از گوشه‌وکنار شهرند که تلفیق ساختار کالبدی شهر و تعامل انسان‌ها را با این ساختار نشان می‌دهد. فضاسازی محو و تاری که ساسان ابری از گردش‌های روزانه‌اش کرده و نحوه‌ تبدیل این فضاها از تاریکی فیلم دوربین به روشنی کاغذ، شبیه به نظم‌دادن خرده‌ایی کوچک از یک کل بزرگ است، همچون تلاش برای تجمیع و یادآوری خاطرات پراکنده و تجسد آن‌ها.

سیاحت اکتشافی نیز درباره‌ی شهر است اما تفاوت این مجموعه با مجموعه‌های پیشین مثل در معرض یا زرد خفته در آدم‌های پرسه‌زن‌اش است. آدم‌هایی که به دوربین پشت‌کرده‌اند و بی‌تفاوت به حضور آن‌اند. روایت این پولارویدها لحظه‌ای است و نوعی از بداهه‌سرایی تصویری دارند. به موجب تکنیک و دوربین تصاویر محو و تار است: دو برش از یک صحنه، از یک روز و از عبور یک آدم که در لحظه اتفاق می‌افتد. هر قاب شامل دو تصویر است که در عین انفصال اما به هم متصل‌اند و بر پس‌زمینه‌ای ناصاف، از ریخت‌افتاده و پاره مثل شهر و محله‌ای که از ریخت افتاده باشد قرار گرفته‌اند.

برای ساسان ابری داستان پولاروید و روندی که در این مجموعه پیش گرفته شبیه یک بازی است که نتیجه‌ برد و باختش در جزییاتی‌ست که بعد از ظهور عکس پیدا می‌شوند.

مریم روشنفکر نیز در نقد این نمایشگاه نوشته است: کاربافت ذهنی ابری در این نمایشگاه تقابل ظریف و شکننده بین هستی و نیستی و زوال است، او این مرز باریک را با ارائه آثاری نا مطمئن و گیج کننده که از لحاظ فرمی قوی و حتی تزئینی و دکوراتیو به نظر می‌رسند شکل داده، آثاری که چنان تکنیک در آن‌ها قوی است که مخاطب را به دو دلی و شک می‌اندازد و او را با واقعیت زوال همراه می‌کند، واقعیت تردید و کوتاهی بین لحظه بود و نبود.

نمایشگاه عکس های ساسان ابری با عنوان روزگرد عصر جمعه ۱۹ مهر در گالری محسن‌ (منفی یک) آغاز به کار کرد و تا جمعه ۱۰ آبان نیز ادامه خواهد داشت.

گالری محسن‌ در تهران، ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک ۴۲ واقع شده است و عمده فعالیت خود را به نمایشگاه آثاری با رویکردهای نوین عکاسی اختصاص داده است .

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha