راهبرد ترکیه - روسیه در سایه ضعف دمکراسی غرب

تهران - ایرنا - تارنمای روزنامه صهیونیستی " یدیوت آحارونوت " در گزارشی نوشت: با انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ ضعف دموکراسی غرب کاملا نمایان شده است.

این روزنامه صهیونیستی با اشاره به همکاری نزدیک آمریکا و اروپا در زمان جنگ جهانی دوم افزود ، این اقدام اروپا را در ۷۵ سال پس از جنگ به بزرگ ترین ابر قدرت دنیا تبدیل کرد. اما حالا چطور؟ روسیه و ترکیه در یک دهه گذشته برای تضعیف اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو ) به اروپا حمله کرده اند، به نحوی که می توانند جای به جای این قاره را چپاول کنند.

یدیوت آحرونوت ادامه داد: آلمان و فرانسه علیه این موضوع همکاری و اقدام می کنند، اما موانع حاشیه ای بسیاری از قبیل هجوم پناهجویان، دخالت در انتخابات و اختلاف اروپا با آمریکا، همه در جهت راهبرد روسیه - ترکیه پیش می روند.

این روزنامه افزود: زمانی که اخلاقیات و آزادی خواهی از هم می پاشد، نیروهای مستبد ملی گرا به پا می خیزند. این اتفاق در مجارستان، ایتالیا، رومانی و اتریش رخ داده که نهایتا ارتباط میان کشورهای اروپایی را تضعیف کرده و این قاره را به دستان روسها و ترک ها سپرده است.  

این رسانه صهیونیستی در ادامه با اشاره به حمله ترکیه به مناطق شمال سوریه نوشت که تصمیم ترامپ در رهایی کردها و سپردن آنها به دست ارتش ترکیه از "شخصیت غیر قابل اعتماد و حماقت او" نشات می گیرد.

از سوی دیگر این روزنامه مدعی است که ترکیه سال ها برای ایجاد یک ارتش جهادی ده ها هزار نفری و جایگزینی آنها با گروه های تروریستی پس از شکست کردها تلاش کرده است.

به ادعای این روزنامه، رها کردن کردها در شمال سوریه توسط ترامپ احتمالا به این منظور است تا اردوغان ترامپ را متقاعد کند که نیروهای جهادی سوریه می توانند نفوذ ایران در سوریه را کاهش دهند. اگر این طرح برای رییس جمهوری آمریکا نبود، اردوغان قادر به پیگیری آن نبود.    

آمریکا که در راستای ایجاد طرح خاورمیانه جدید شکست خورده است، اکنون با اقدامات تنش زا به دنبال ایجاد آشوب دیگر و برهم زدن توازن قدرت در خاورمیانه است.

یدیوت آحارونوت در ادامه گزارش خود با اشاره به جنگ اقتصادی آمریکا با ایران و چین افزود، خیلی زود مشخص خواهد شد که مانور آمریکا روی تهدید تجاری علیه ایران و چین تشدید می شود و نهایتا همانند طرح های پیشین در خلیج فارس شکست می خورد.

این روزنامه در پایان آورده است، تا زمانی که ترامپ رییس جمهور است، هیچ صلح و امنیتی وجود نخواهد داشت. باید امیدوار بود که اصول اخلاقی به کاخ سفید باز گردد وگرنه هیچ تغییری در آینده رخ نخواهد داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha