آموزش زبان‌های دیگر در آموزش‌وپرورش منعی ندارد

تهران- ایرنا- دبیرکل شورای عالی آموزش‌ و پرورش گفت: طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در سال ۸۱، علاوه بر زبان انگلیسی، امکان تدریس زبان‌ های روسی، ایتالیایی، اسپانیایی، آلمانی و فرانسوی در مدارس وجود دارد و منعی برای آموزش دیگر زبان ها نیست.

به گزارش روز دوشنبه معاونت روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت آموزش‌ و پرورش، مهدی نوید ادهم، افزود: در طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی ذکر شده است به‌ طوری‌ که گویا فقط زبان انگلیسی از سوی آموزش‌ و پرورش مجاز شناخته‌ شده است. در حالی که شورای عالی آموزش‌ و پرورش در جلسه ۶٧٨ مورخ دوم آبان ۱۳۸۱ مصوبه‌ای دارد که این انحصار را شکسته و تدریس زبان‌های دیگر را هم در مدارس مجاز دانسته است. در آن طرح سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی موظف شد در زمینه تدوین مواد درسی و تأمین معلم برنامه‌ریزی کند.

وی با بیان اینکه در سال‌ های اخیر روش تکیه‌بر قواعد و گرامر در آموزش زبان انگلیسی در مدارس با روش مبتنی بر چهار مهارت جایگزین شده است، اظهار داشت: طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزشی همگانی کشور به امضای ۵٧ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده و یک‌ فوریتی است که هنوز به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسیده است؛ بنابراین تا تصویب فاصله دارد. اگر در صحن علنی مجلس تصویب شود قانون خواهد بود و لازم‌ الاجراست و البته نقدهای جدی بر این طرح از سوی متخصصان و صاحب‌ نظران وارد شده است.

نویدادهم با اشاره به اینکه با وجود آموزش سایر زبان‌ها در کانون پرورش فکری از این کلاس‌ها چندان استقبال نمی‌شود، تصریح کرد: از نظر شورای عالی آموزش‌وپرورش به‌عنوان مرجع قانون‌گذار منعی برای آموزش زبان‌های دیگر وجود ندارد، اگر تاکنون این اتفاق نیفتاده است باید بررسی شود. همان‌طور که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخش کانون زبان که وابسته به آموزش‌وپرورش است، ظرفیت برای آموزش زبان‌های دیگر وجود دارد و اگر در آنجا هم‌کلاس زبان‌های دیگر تکمیل نمی‌شود، باید دلیل آن جستجو و بررسی شود.

 نبود تقاضای اجتماعی برای آموزش زبان‌های دیگر 

دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش در ادامه اضافه کرد: در بررسی‌های انجام شده مشخص‌ شد که از اصلی‌ترین دلایل، نبود تقاضای اجتماعی برای آموزش زبان‌های دیگر است.

وی تصریح کرد: کودکان و نوجوانان با زبان یاد می‌گیرند که زندگی کنند و امور زندگی خود را در مراودات فکری، علمی، تجاری و سیاحتی با آن زبان سپری کنند. انگلیسی‌ زبان غالب دنیا است و تنها کشورهای انگلیسی‌زبان نیستند که در زبان انگلیسی توانا هستند. هر شهروندی که آشنا با این زبان است با دانستن زبان انگلیسی در هرکشوری می‌تواند به رفع نیازهای خود بپردازد و در مراکز علمی و کنفرانس‌ها شرکت کند و بهره بگیرد و بهره دهد.

نوید ادهم با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر این‌ که انحصار وجود نداشته باشد، اظهار داشت: در آموزش‌وپرورش تلاش شده و مصوبه و قانون آن وجود دارد، باید بستر اجتماعی آن فراهم شود؛ چرا که از نظر اجرا انحصار وجود دارد، اما از نظر قانونی و سیاست‌گذاری انحصاری وجود ندارد.

وی افزود: در بخشی از این طرح آمده است که چون آموزش زبان انگلیسی در آموزش‌وپرورش کارآمد نیست به آموزشگاه‌های آزاد واگذار شود. در آموزش ریاضی، فیزیک و یا زبان عربی نیز چالش این‌چنینی وجود دارد و باید دلیل را در عوامل دیگر مثل سن آموزش، روش آموزش، مهارت‌ها و شایستگی معلمان برای آموزش محتوای آموزشی و...جستجو کرد و این موارد می‌تواند دلایل ناکارآمدی زبان انگلیسی شده باشد.

دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش تأکید کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر بر اساس سند تحول بنیادین و برنامه درس ملی تغییرات خیلی خوبی در آموزش زبان انگلیسی داده‌ شده است. پیشنهاد می شود تمام مخاطبان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی کتاب‌های درسی جدید را ببینند و بازخورد آن را از صاحب‌نظران جویا شوند.

نوید ادهم خاطرنشان کرد: نگرانی نمایندگان مبنی بر اینکه آموزش زبان انگلیسی دانش آموزان را برای گفت‌وگو آماده نمی‌کند و بر قواعد و گرامر تأکید می‌کند، سال‌ها است که روش سابق وجود ندارد. امروز آموزش زبان انگلیسی بر پایه چهار مهارت در مدارس آموزش داده می‌شود.

وی با بیان اینکه مشکلاتی و ابهاماتی وجود دارد، گفت: پیشنهاد می‌کنم اگر نمایندگان می‌خواهند طرحی را مانند رفع انحصار زبان انگلیسی تنظیم کنند در یک کار کارشناسی با مشارکت شورای عالی آموزش‌وپرورش چالش‌های آموزش زبان را شناسایی و چاره‌اندیشی کنند.

دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش اضافه کرد: آموزش‌وپرورش همان‌طور که موظف است فیزیک و شیمی و ریاضی را آموزش دهد، موظف است آموزش زبان انگلیسی را در سراسر کشور چه در سطح شهرها و چه در مناطق محروم و روستایی که آموزشگاه‌ها حضور ندارند، داشته باشد.  

نوید ادهم تصریح کرد: می‌توان از ظرفیت سایر بخش‌های غیردولتی مثل آموزشگاه‌ها استفاده کرد؛ چرا که از سیاست‌های آموزش‌ و پرورش مشارکت پذیر کردن فرآیندهای تعلیم و تربیت است و آنجا که آموزشگاه‌ها با نگاه علمی و نه تجاری به میدان می‌آیند، آموزش‌وپرورش استقبال می‌کند و برخی از برنامه‌ها را با کمک آن‌ها انجام خواهد داد.

طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی به‌صورت فعلی، مخالف عدالت آموزشی است

وی بابیان اینکه این طرح به‌صورت فعلی مخالف عدالت آموزشی است، گفت: بستر اجرای این طرح آماده نیست. در کلان‌شهرها آموزشگاه‌های موفق و توانمند حضور دارند، اما در شهرهای کوچک، روستاها و مناطق محروم بار سنگین آموزش این‌گونه دروس بر عهده آموزش‌وپرورش است و درنتیجه نباید زحمات و خدمات معلمان و مدیران مدارس نادیده گرفته شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش‌ و پرورش تصریح کرد: عملکرد آموزش‌وپرورش در این حوزه با آموزشگاه‌ها مقایسه می‌شود که این قیاس جامع و کاملی نیست؛ چرا که دانش آموزان علاقه‌مند به یادگیری زبان به آموزشگاه‌های خارج از مدرسه می‌روند و همچنین مدت ‌زمانی که برای آموزش در آموزشگاه‌ها وجود دارد از مدت‌زمان تخصیصی زبان در برنامه درسی مدارس بیشتر است.

نوید ادهم افزود: در کشور ما به دلایل مختلف آموزش زبان از متوسطه دوره اول شروع می‌شود، اما بسیاری از دانش آموزان از دوران ابتدایی به آموزشگاه‌های خارج از مدارس می‌روند و باید برای سن آموزش زبان تصمیم‌گیری صورت بگیرد.

وی در ادامه اضافه کرد: آموزش‌ و پرورش برنامه مشخص برای آموزش زبان دارد و اگر تعداد درخواست‌کنندگان برای آموزش زبان‌های دیگر به حدنصاب برسد، آموزش‌وپرورش موظف به تشکیل کلاس است. اما پیش‌بینی می شود این طرح در فرایند بررسی و تصویب، تغییرات جدی خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha