به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی شورای عالی آموزش و پرورش، تاکید بر حفظ شان، جایگاه و استقلال قانونی شورای عالی آموزش و پرورش، توجه به پژوهشمحوربودن طرحها و موضوعات، ورود شورای عالی به مسائل مختلف آموزش و پرورش از جمله منابع انسانی، بودجه و زیرساختها و طرح نظرات و پیشنهادهای کارشناسی برای تامین نیازهای آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی و دولت ارائه از دیگر موضوعات مورد تاکید در این نشست بود.
در اولین نشست اعضای جدید شورای عالی آموزش و پرورش همچنین بر ارزشیابی و نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا، تحت تاثیر قرار نگرفتن کلیت و اصلیت شورا، توجه به تحولات روز و فناوریهای نوین در طرحها و موضوعات، توجه به تاثیرات فضای مجازی بر آموزش و پرورش، استفاده از ظرفیت پژوهشگاه مطالعات در طراحی موضوعات و اولویتهای پژوهشی شورای عالی، مطالبه سهم آموزشوپرورش از صندوق توسعه ملی کشور، درک درست و عمیق از نقش و جایگاه فرهنگیان، تشکیل پرونده سلامت روان برای دانش آموزان از بدو ورود به مدرسه و توجه به رشد اجتماعی و اخلاقی دانش آموزان تاکید شد.
وزیر آموزش و پرورش در این نشست با حضور اعضای قدیم و جدید شورای عالی گفت: دستگاه تعلیم و تربیت برای اینکه در توسعه و پیشرفت کشور نقش موثر و اثربخش خود را ایفا کند، نیازمند مشارکت و کمک سایر دستگاهها و نهادهای کشور است تا بتواند از این مسئولیت خطیر، سربلند بیرون بیاید.
«محسن حاجی میرزایی» افزود: به دلیل نقش و جایگاه شورای عالی و مسئولیت بسیار مهم آن در سیاست گذاری آموزش و پرورش، اعضای برجسته شورای عالی و جایگاه قانونی آن؛ یک فرصت مغتنم و بینظیر برای نظام تعلیم و تربیت کشور است که آموزش و پرورش باید بتواند به خوبی از این فرصت استفاده کنند.
وی خاطرنشان کرد: شورای عالی یک نهاد سیاستگذاری است که به خاطر آثار و تاثیراتی که تصمیمات آن در نظام تعلیم و تربیت دارد، دارای نقش ارزندهای در توسعه و پیشرفت کشور است و بدون شک از اقتضائات یکنهاد سیاستگذار داشتن یک ساختار منسجم و پژوهش محور است و این مهم باید بهخوبی در دبیرخانه این شورا مورد توجه قرار گیرد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به الزامات یکنهاد سیاستگذار، ادامه داد: مبتنی بودن مصوبات شورا به پیوست پژوهشی مورد تاکید است تا بتواند با تحولات محیطی و پیشرفتهای فناوری روز دنیا پیش برود.
حاجی میرزایی با اشاره به لزوم آیندهنگری و توجه به تحولات روز دنیا تصریح کرد: آیندهنگری نیازمند یک برنامه پژوهشی دقیق، کارآمد و مبتنی بر آیندهپژوهی است که باید از یک ظرفیت علمی و پژوهشی قوی برخوردار باشد تا بتواند به نیازهای جامعه بهموقع واکنش نشان دهد.
وی با تاکید بر توجه جدی شورای عالی به ماموریتهای خود اضافه کرد: آسیبشناسی سیستم آموزش و پرورش بر اساس یک برنامه مناسب و فهم دقیق از واقعیتهای موجود جامعه از دیگر وظایف این شورا بوده و باید به این سوال پاسخ داده شود که این نهاد سیاستگذار که در راس آموزشوپرورش قرار دارد این سیستم را میخواهد به کجا ببرد.
وزیر آموزشوپرورش اضافه کرد: ماموریت مهم و اصلی آموزش و پرورش آماده کردن افراد برای پذیرفتن نقشهای مختلف، توانایی ایجاد ارتباط و تعامل موثر با جامعه و یادگیری مهارتهای زندگی است.
حاجی میرزاییگفت: سند تحول بنیادین، محصول تلاش، کوشش علمی و پژوهشی یک مجموعه متخصص و منسجم از افراد صاحبنظر حوزه آموزش و پرورش است که برای ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت طراحی شده است و اجرای آن باید سرعت بگیرد.
وی با اشاره به اینکه شورای عالی آموزش و پرورش باید نقش موثر و تاثیرگذار خود را به خوبی انجام دهد، افزود: باید به جامعه اطمینان و آرامش دهیم که کارها از مسیر کارشناسی، پژوهشی، درست و قانونی خود انجام میشود و نباید هیچگاه از کیفیت و اثربخشی طرحها و موضوعات در دستور کار شورای عالی غافل شویم.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: به طور قطع عدالت آموزشی یک دغدغه مهم و اساسی آموزشوپرورش است که مصوبات باکیفیت و اثربخش شورای عالی میتواند باعث اجرای عدالت آموزشی در کشور شود و این شورا باید جلوی کارهای بیکیفیت در دستگاه تعلیم و تربیت را بگیرد.
حاجی میرزایی تصریح کرد: باید از تمامی ظرفیتها و فرصتهای موجود در سند تحول بنیادین و سایر دستگاهها به نحو مطلوب و بهینه استفاده کنند و تلاش کنیم پیوند بین آموزشوپرورش و جامعه مستحکمتر و پایدارتر شود.
به گفته وی جامعه باید به این درک و باور برسد که آموزشوپرورش محور توسعه و پیشرفت کشور است تا بتوانیم با مشارکت و کمک آنان جایگاه آموزش و پرورش را ارتقاء دهیم.
در نهصد و شصت و هفتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش از خدمات ارزشمند اعضای قدیمی شورای عالی در مدت عضویت در این شورا قدردانی شد و اعضای جدید نیز حکم انتصاب خود را برای عضویت در شورای عالی دریافت کردند.
نظر شما