۲ آبان ۱۳۹۸، ۱۹:۳۳
کد خبرنگار: 1426
کد خبر: 83529559
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

فروش پنج میلیارد ریالی صنایع دستی ایلام در ایام اربعین

ایلام - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: پنج میلیارد ریال انواع صنایع دستی در استان با برپایی غرفه ها و نمایشگاه های صنایع دستی در ایام اربعین به فروش رفت.

عبدالمالک شنبه زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۸۵ غرفه فروش صنایع دستی و سوغات محلی در ۶ شهرستان ایلام به مناسبت ایام اربعین حسینی در مسیر تردد زائران دایر شد.

وی با بیان اینکه فروش صنایع دستی در استان نسبت به اربعین سال گذشته ۱۵ درصد افزایش داشته است، افزود: در این غرفه ها انواع لباس های محلی، گلیم نقش برجسته، احجام سنگی، معرق و منبت، چرم، سفال، عسل طبیعی و ... با ۱۰ الی ۱۵ درصد تخفیف ارائه شد.

شنبه زاده یادآور شد: ۳۰ غرفه در ایلام، ۱۵ غرفه در مهران، ۲۰ غرفه در دهلران، ۱۰ غرفه در چرداول، پنج غرفه در ایوان و پنج غرفه در سیروان در مسیر تردد زائران اربعین برپا شد.

وی اضافه کرد: این غرفه ها از تاریخ ۲۳  تا ۳۰ مهرماه سال جاری برای علاقه مندان برگزار شد.

شنبه زاده گفت: هم اکنون ۳۳ رشته صنایع دستی از جمله گلیم، معرق، جاجیم، کارهای سفال، چوبی، گیوه بافی، سیاه چادر، لباس محلی، تزئینات شیشه، سنگ قیمتی و … در استان فعال است.

به گفته وی، این رشته ها در بیش از ۱۲۰ کارگاه فعال استان با حضور بیش از ۹ هزار و ۷۰۰ صنعتگر دارای پروانه تولید در حال فراوری است.

شنبه زاده تاکید کرد: تردد زائران اربعین علاوه بر فراهم کردن زمینه آشنایی با صنایع دستی در استان فرصتی برای شناساندن صنایع دستی و سوغات محلی برای ایلامیان ایجاد کرده که باید از آن استفاده مناسبی شود. 

۷۷۰ اثر ایلام تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که از این تعداد ۷۳۳ اثر تاریخی، ۲۴ اثر معنوی، ۶ اثر طبیعی و هفت اثر نیز مکان رویداد دفاع مقدس است.

شهرستان دره‌شهر با ۱۴۶ اثر ثبت شده در ردیف نخست آثار ثبت شده ملی استان و شهرستان بدره با ۲۷ اثر رتبه دهم استان را دارد.

از یک هزار و ۷۰۰ اثر و محوطه تاریخی شناسایی شده استان ایلام تاکنون حدود ۸۰۰ اثر فهرست آثار ملی ثبت شده است.

گلیم نقش برجسته مهم‌ترین و شاخص ترین صنعت دستی و بومی استان ایلام است و با توجه به شاخص هایی از جمله پیشینه و تعداد بالای افراد شاغل در این صنعت،  به عنوان شهر ملی گلیم نقش برجسته معرفی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha