۵ آبان ۱۳۹۸، ۲۰:۳۴
کد خبرنگار: 1464
کد خبر: 83532574
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آیین نخل‌برداری در مهریز برگزار شد

۵ آبان ۱۳۹۸، ۲۰:۳۴
کد خبر: 83532574
آیین نخل‌برداری در مهریز برگزار شد

یزد - ایرنا - آیین نخل‌برداری به مناسبت رحلت حضرت‌ محمد (ص) و شهادت امام حسن‌مجتبی (ع) شامگاه یکشنبه در برخی روستاهای شهرستان مهریز از جمله در « گل‌افشان ، منشاد و هنزا» برگزار شد.

این مراسم با حضور گسترده مردم و هیات‌های مذهبی برگزار شد و کارشناسان مذهبی در سخنانی به تبیین اهمیت عزاداری در شهادت ائمه‌هدی (ع) و نیز عمل به سیره پیامبر اکرم (ص) پرداختند.

در پایان عزاداران نخل‌ها را در فضایی معنوی سه مرتبه دور حسینیه‌ها به حرکت درآوردند و پس از آن‌ نخل را در جای اولیه خود قرار داده و در حالی که به سر و سینه خود می‌زنند فریاد حسین، حسین آن‌ها از فاصله دور شنیده می‌شد.

آیین نخل‌برداری به عنوان کهن‌ترین مراسم عزاداری مردم شهرستان مهریز همراه با سینه‌زنی و زنجیرزنی هیات‌ها، اجرای تعزیه و شبیه‌گردانی برگزار و نخل بر روی شانه‌های مردم به دور حسینیه ها چرخانده می‌شود.

اعتقاد و باور مردم به مراسم نخل‌برداری ﮐﻪ ﻗﺪﻣﺘﯽ ۵۰۰ ﺳﺎﻟﻪ در مهریز دارد این مراسم را به یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های عزاداری استان یزد تبدیل کرده و این مراسم روز عاشورا، اربعین، دهه پایانی ماه صفر ،شهادت امام رضا (ع) و شهادت حضرت علی (ع) در حسینیه ها و تکایای مهریز با شکوه و عظمت خاصی برگزار می‌شود.

در مهریز ۱۰۰ نخل و ۳۵۰ باب مسجد و حسینیه وجود دارد.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha